Koukal jsem na fotky na orlika na strome Ja jsem se modelarine venoval uz prakticky od detstvi. pochazím ze Zlínska a litat mne ucil Franta Bayer (F3B). Jezdili jsme po morave po zavodech, tehda jeste RCV2 a nebo F3J. v te dobe jsem jeste vedl asi 5 let krouzek mladych modelaru ve Zline.Zacinal jsem jako skoro kazdy od hazedel, A3, A1, gumaky, rc vetrone, motoraky,.. Pak jsem sehnal praci v SRN a na modelarinu nebyl cas. Ted ziju na vysocine s zenou a mame skoro 3 leteho kluka. A tak mne to tahne zase zpet do mladi a k modelarine. Nastaveno uz neco mam,nekolik maket na gumu z 2. svet. valky od radka gregovskeho a lubomira koutneho thunderbolt p47, BF 109 E, ki 61,spitfire, arsenal,... asi 5x RCV2, 1xF3J, 1x F3B, RC motoraky 2 hornoplosniky na motor mvvs 2 a 2.5 a jednoho dolnoplosnika od fary kawasaki ki 61. Akorat se musim jeste dostat domu do zlina, kde mam skoro vsechno vybaveni, modely a spoustu materialu. Blanika, jsem chtel uz jako kluk, ale nemel jsem plan a tehdy jsem ho nikde nesehnal, a kdyz jsem ted narazil na rc revue na jeho plan , nevahal jsem nechal jsem jim tam skoro 2000 za dalsich nekolik peknych planu hlavne od fary vcetne VSO , co mas ty Akorat nemuzu najit balsoriz od modely, to byl dobry pomocnik. To co se ted prodava uz je o nicem, Kdyz vidim jednoduche, polystyrenove modely, bez povrchovych uprav, apod. nechce se mi verit kam se modelarina posunula Takze se budu drzet klasiky jako driv a poctive konstrukci Jinak pekne veterany, klobouk doluPavelN píše:Tak to sis po docela dlouhý přestávce vzal slušný sousto na rozjezd. Ale je fakt, že pokud máš něco "nastavěno" tak to není problém i když už se jedná o docela složitou stavbu. Chce to i trochu prostor, je to docela velký éro. No a pak takové to zapálení-nastartování. Což je u mě momentálně problém, protože jednoznačně vede aerovka.... Tak uvidím kdy se k tomu dostanu. Mám rozdělaný 3 modely a ani jeden se zatím nijak nechýlí ke konci. A to chci ještě i nově potáhnout křídla na VT - 116 poté co jsem ho zavětvil na stromě....
Pokud se vám nezobrazují některé příspěvky, nebo nemůžete stahovat přílohy z nich, je to způsobeno tím, že nejste přihlášeni. Pro plný přístup do všech sekcí fóra a pro stahování příloh proveďte prosím snadnou registraci na tomto fóru a přihlašte se. Více informací o provedení registrace se lze dočíst ZDE.
Přečtěte si také pravidla fóra, provedením registrace vyjadřujete souhlas s jejich dodržováním.
Přečtěte si také pravidla fóra, provedením registrace vyjadřujete souhlas s jejich dodržováním.
L-13 Blaník
-
- Zkušený
- Příspěvky: 663
- Registrován: 19 říj 2013 21:26
- Bydliště: Vysocina
- Kontaktovat uživatele:
Re: L-13 Blaník
Re: L-13 Blaník
Tak nějak jsem začínal cca před 29 lety taky. Házedlem Pinďa, pak Sojka, Jestřáb, A3, A1, A2 a cca 1984-85 první RC tuším Štír, Metaxa, nějaký motorák s motory MVVS Simplex atd. následovalo pár větroňů kat. RCV2 a RCV2PM vše byla vždy konstrukční stavba. Modelařina se myslím posunula tam , kam se posunulo vnímání spousty lidí...chci něco, pokud možno bez práce..., ale myslím, že u některých přeci jen zvítězí touha po "vlastním" modelu a ke klasické modelařině začne tíhnout, je spíš otázka kde se to naučí. To co se teď prodává snad ani není o ničem...je to o lítání...o modelařině už moc tedy ne, tak bych to charakterizoval já. Vezmu-li to z druhé strany pachtím se s Blaníkem třetí rok a stále nemám hotovo... u mne je to teda daný rozsahem mých zájmů, ale jinej něco koupí a za 2 dny jde lítat.....
Aeronca 10ccm (1,8m), Symfonik V2 (3m), VSO-10 (3m -Fara), VT-116 (3m -Fara), motorový kluzák (2,3m - vlastní konstrukce), L-13 Blaník (3,25m - Fara - stavba)
http://aero1000.rajce.idnes.cz/
http://aero1000.rajce.idnes.cz/
-
- Zkušený
- Příspěvky: 663
- Registrován: 19 říj 2013 21:26
- Bydliště: Vysocina
- Kontaktovat uživatele:
Re: L-13 Blaník
to uz mas spoustu zkusenosti. Muj prvni rc byl v 91. vetron kormoran asi 2,6m a motorak na mvvs 2 certik ovladany modelou T6 na 27 mhzPredtim jsem byl zatizeny na gumaky 1:20 z druhe svet valky. taky nebyly penize na rc vybavu. musel jsem hodne dlouho roznaset v sobotu noviny abych si jako skolak mohl koupit muj prvni motor junior 2 a osadil jsem ho do upoutance tukana . casto brouzdam starymi cisly modelare a s nostalgii vzpominam na tu pravou modelarinu .Dnes uz se ani u nas v CR nenajdou takove prave konstukcni plany jako driv. Spoustu jich mam jeste doma z mladi a cekaji asi az bude cas ( na duchod) obcas brouzdam na http://www.outerzone.co.uk kde se taky da najit neco hezkeho. jen mit casPavelN píše:Tak nějak jsem začínal cca před 29 lety taky. Házedlem Pinďa, pak Sojka, Jestřáb, A3, A1, A2 a cca 1984-85 první RC tuším Štír, Metaxa, nějaký motorák s motory MVVS Simplex atd. následovalo pár větroňů kat. RCV2 a RCV2PM vše byla vždy konstrukční stavba. Modelařina se myslím posunula tam , kam se posunulo vnímání spousty lidí...chci něco, pokud možno bez práce..., ale myslím, že u některých přeci jen zvítězí touha po "vlastním" modelu a ke klasické modelařině začne tíhnout, je spíš otázka kde se to naučí. To co se teď prodává snad ani není o ničem...je to o lítání...o modelařině už moc tedy ne, tak bych to charakterizoval já. Vezmu-li to z druhé strany pachtím se s Blaníkem třetí rok a stále nemám hotovo... u mne je to teda daný rozsahem mých zájmů, ale jinej něco koupí a za 2 dny jde lítat.....
- REX
- Mazák
- Příspěvky: 1831
- Registrován: 01 dub 2012 20:36
- Bydliště: kousek od Náchoda, občas chata Rašovice
Re: L-13 Blaník
Koukám že máme dost společného. Já začínal lítat RC před 15lety (stavět gumáčky před 20ti) na vlastnoručně postaveném metrovém Porterfieldovi. Párkrát jsem opravoval, ale naučil jsem se a sám
Nějaký čas jsem poletoval, pak přišla známost, motorky, rodina, dům.... a naštěstí taky jeden kluk že chce naučit létat tak jsem se k tomu bohudík po delší odmlce zase vrátil. Měl jsem pár (a ještě 2mám) EPPáků a deproňáků, který už mě omrzely a teď když mám čas tak stavím jenom ze dřeva, hlavně balzy a MOOOC RÁÁÁD
Jen toho času je málo, ale z http://www.outerzone.co.uk/ mám stažených dost plánků a prvidelně kontroluju zda-li není něco nového zajímavého. A v papírové podobě jich taky pár mám, naposledy jsem letos na Model Hobby kupoval 4, vloni myslím 2 nebo 3. Až na ně dojde budu rád že jsou doma
Tak stavějte a ať se dílo daří!!!!!
Nějaký čas jsem poletoval, pak přišla známost, motorky, rodina, dům.... a naštěstí taky jeden kluk že chce naučit létat tak jsem se k tomu bohudík po delší odmlce zase vrátil. Měl jsem pár (a ještě 2mám) EPPáků a deproňáků, který už mě omrzely a teď když mám čas tak stavím jenom ze dřeva, hlavně balzy a MOOOC RÁÁÁD
Jen toho času je málo, ale z http://www.outerzone.co.uk/ mám stažených dost plánků a prvidelně kontroluju zda-li není něco nového zajímavého. A v papírové podobě jich taky pár mám, naposledy jsem letos na Model Hobby kupoval 4, vloni myslím 2 nebo 3. Až na ně dojde budu rád že jsou doma
Tak stavějte a ať se dílo daří!!!!!
Létám jak umím, ale hlavně pro radost z toho, co dělám...
-
- Zkušený
- Příspěvky: 663
- Registrován: 19 říj 2013 21:26
- Bydliště: Vysocina
- Kontaktovat uživatele:
Re: L-13 Blaník
Diky Stavet zacnu snad pres zimu. Plany jsem sbiral uz od zacatku, vzdy, kdyz bylo neco zajimaveho, tak jsem to hned mel. co je doma to se pocita casem treba prijde na nektere z nich. Nejdriv musim poopravit strasi funkcni modely a pak se pustim bud do blanika a nebo do porterfielda od fary s kridelky. musim zacit zase litat s necim jednodusim nez se do toho opet dostanu a u motoraku je hornoplosnik ta nejlepsi varianta Taky mi modelarinu prerusily motorky, snowboard, a spousta dalsich aktivit.... Az rodinny zivot a syn mne k tomu opet vraci, i kdyz toho casu bude daleko min nez driv Vetsinou mne to tahlo k maketam a nebo polomaketam dobrych letadel a blanik k nim patri 100% Jen jsem zvedavy jak to dopadne s dovazenim teziste, kdyz ctu v ruznych diskuzich kolik blaniku melo problem s velkym dovazenim pres 900g. I kdyz do meho F3J obcas pri vetsim vetru davam 300, 600, 900 g olova podle potreby. ale taky proto, ze jeho hmotnost je 1200g pri rozpeti 3m. Kridla, vyskovka, smerovka jsou konstrukcni, nosnik vystuzeny jeste uhlikem a trup laminatovy.REX píše:Koukám že máme dost společného. Já začínal lítat RC před 15lety (stavět gumáčky před 20ti) na vlastnoručně postaveném metrovém Porterfieldovi. Párkrát jsem opravoval, ale naučil jsem se a sám
Nějaký čas jsem poletoval, pak přišla známost, motorky, rodina, dům.... a naštěstí taky jeden kluk že chce naučit létat tak jsem se k tomu bohudík po delší odmlce zase vrátil. Měl jsem pár (a ještě 2mám) EPPáků a deproňáků, který už mě omrzely a teď když mám čas tak stavím jenom ze dřeva, hlavně balzy a MOOOC RÁÁÁD
Jen toho času je málo, ale z http://www.outerzone.co.uk/ mám stažených dost plánků a prvidelně kontroluju zda-li není něco nového zajímavého. A v papírové podobě jich taky pár mám, naposledy jsem letos na Model Hobby kupoval 4, vloni myslím 2 nebo 3. Až na ně dojde budu rád že jsou doma
Tak stavějte a ať se dílo daří!!!!!
Re: L-13 Blaník
Klzavost proti vetru ako my ludia hovoríme. :LV píše:Pretože Blaník s hmotnosťou pod 2kg bude len do oleja. Nebude mať žiadnu kĺzavosť proti vetru = opadavosť jaksviňa.PavelN píše:Jo od ruky to docela jde, sice pomalu, ale jde to. Nikam nespěchám, poměrně pečlivě vybírám materiál, protože hmotnost 2000 g uvedená na plánu je pro mě strop. Nějak mi nejde strávit, když vidím jak má někdo Blaníka s hmotností 4-5 kg. Chápu, že i tak to lítá, ale je to dost. Tak to nechci uspěchat a mám dost času, nic mě netlačí.
A hlavně nám dopadly nějaké klempířské práce na Aerovce, tak se budu věnovat i jiným činnostem.
U nás jeden taký Farovský 3,5kg lieta. V bezvetrí nič moc, ale také počasie je 2x do roka. Vo vetre plachtí krásne a "maketovo"
Prenikavosť nieje odvyslá len od hmotnosti, ale aj od aerodynamického odporu, rýchlosti atd.
Každý modelář se stane pilotem. Pokud se mu to nepodaří, zůstane modelářem navždy. http://www.rcalbum.com/index.php?sum=1782&amode=
-
- Zkušený
- Příspěvky: 663
- Registrován: 19 říj 2013 21:26
- Bydliště: Vysocina
- Kontaktovat uživatele:
Re: L-13 Blaník
A co takhle resit minimalni a maximalni vahu podle plosneho zatizeni? Nosna plocha kridla by mela byt 71,45 dm2. Pri hmotnosti podle J. Fary 2000g by to bylo 27.99 g/dm2, Pri 3000g by to pak bylo 41,98 g/dm2,....Puma163 píše:Klzavost proti vetru ako my ludia hovoríme. :LV píše:Pretože Blaník s hmotnosťou pod 2kg bude len do oleja. Nebude mať žiadnu kĺzavosť proti vetru = opadavosť jaksviňa.PavelN píše:Jo od ruky to docela jde, sice pomalu, ale jde to. Nikam nespěchám, poměrně pečlivě vybírám materiál, protože hmotnost 2000 g uvedená na plánu je pro mě strop. Nějak mi nejde strávit, když vidím jak má někdo Blaníka s hmotností 4-5 kg. Chápu, že i tak to lítá, ale je to dost. Tak to nechci uspěchat a mám dost času, nic mě netlačí.
A hlavně nám dopadly nějaké klempířské práce na Aerovce, tak se budu věnovat i jiným činnostem.
U nás jeden taký Farovský 3,5kg lieta. V bezvetrí nič moc, ale také počasie je 2x do roka. Vo vetre plachtí krásne a "maketovo"
Prenikavosť nieje odvyslá len od hmotnosti, ale aj od aerodynamického odporu, rýchlosti atd.
Re: L-13 Blaník
Myslím, že důležité je snažit se dostat cca na váhu, která je uvedena na stavebním plánu. U Blaníka je 2000 g. V současné chvíli, kdy mám hotovou kostru modelu (trup není komplet) jsem na váze necelých 1000 g. Připočtu-li nějaké prkýnko balzy, elektroniku, lak, potah...myslím, že 1500-1700 g je reálná hodnota, pak uvidím co s tím udělá olovo. Modely si hážu sám, ať už na start klasickým vlekem, nebo pomocí motoru a proto si nemůžu dovolit udělat příliš těžké éro. Zatížit můžu kdykoli, odlehčit hotový model je prakticky nemožné.
A přesto že jsem s váhou +- co je na plánu, tak se nedá říct, že bych něco ošulil a měl strach o pevnost.
A přesto že jsem s váhou +- co je na plánu, tak se nedá říct, že bych něco ošulil a měl strach o pevnost.
Aeronca 10ccm (1,8m), Symfonik V2 (3m), VSO-10 (3m -Fara), VT-116 (3m -Fara), motorový kluzák (2,3m - vlastní konstrukce), L-13 Blaník (3,25m - Fara - stavba)
http://aero1000.rajce.idnes.cz/
http://aero1000.rajce.idnes.cz/
-
- Zkušený
- Příspěvky: 663
- Registrován: 19 říj 2013 21:26
- Bydliště: Vysocina
- Kontaktovat uživatele:
Re: L-13 Blaník
tak to je parada ja uz se bal, ze to ani nejde postavit do 2000g, kdyz jsem cetl diskuze s vahou i kolem 4-5 kg. Taky se snazim vzdy dostat na vahu co nejlehci a zatim se mi to pokazde podarilo. Akorat jednou jsem krasne letajici hornoplosnik na 2 juniora sprasil dodatecnou povrchovou upravou nitroemailema a vaha pak vyskocila s novym dovazovanim o 900g musel jsem tam pak dat 3,5 aby se vubec odlepil od zeme. Ale to byly zacatky Kazdopadne se mi ulevilo , ze to jde postavit do 2kg a muzu se pak pres zimu v klidu pustit do stavby Taky by byl u mne pak problem s vypoustenim, musel bych si pak postavit jeste navijak. U mne jde v uvahu zatim jen gumicuk nebo pylon, abych nemusel nikoho shanet a prosit ho o tahani na silonu. To byl vzdy problem, nikomu se nikdy nechteloPavelN píše:Myslím, že důležité je snažit se dostat cca na váhu, která je uvedena na stavebním plánu. U Blaníka je 2000 g. V současné chvíli, kdy mám hotovou kostru modelu (trup není komplet) jsem na váze necelých 1000 g. Připočtu-li nějaké prkýnko balzy, elektroniku, lak, potah...myslím, že 1500-1700 g je reálná hodnota, pak uvidím co s tím udělá olovo. Modely si hážu sám, ať už na start klasickým vlekem, nebo pomocí motoru a proto si nemůžu dovolit udělat příliš těžké éro. Zatížit můžu kdykoli, odlehčit hotový model je prakticky nemožné.
A přesto že jsem s váhou +- co je na plánu, tak se nedá říct, že bych něco ošulil a měl strach o pevnost.
-
- Zkušený
- Příspěvky: 663
- Registrován: 19 říj 2013 21:26
- Bydliště: Vysocina
- Kontaktovat uživatele:
Re: L-13 Blaník
Pavle, jeste jsem se chtel zeptat, jestli budes mit na blaniku vztlakove klapky? Ja nad tim premyslim, ale trochu jinym zpusobem nez jsou na planu. Nejspis klasicky jak mam na f3j a f3b, ne vysunovaci jake byli na farovem prototypu. Ale nejdriv se musim mrknout jak by se chovaly pri tomhle profilu