L-13 Blaník

Modely letadel bez pohonné jednotky. V poslední době jsou oblíbené modely kategorie F3K.
Odpovědět
hashpi
Zkušený
Příspěvky: 663
Registrován: 19 říj 2013 21:26
Bydliště: Vysocina
Kontaktovat uživatele:

Re: L-13 Blaník

Příspěvek od hashpi »

PavelN píše:Tak to sis po docela dlouhý přestávce vzal slušný sousto na rozjezd. Ale je fakt, že pokud máš něco "nastavěno" tak to není problém i když už se jedná o docela složitou stavbu. Chce to i trochu prostor, je to docela velký éro. No a pak takové to zapálení-nastartování. Což je u mě momentálně problém, protože jednoznačně vede aerovka.... Tak uvidím kdy se k tomu dostanu. Mám rozdělaný 3 modely a ani jeden se zatím nijak nechýlí ke konci. A to chci ještě i nově potáhnout křídla na VT - 116 poté co jsem ho zavětvil na stromě....
Koukal jsem na fotky na orlika na strome :D Ja jsem se modelarine venoval uz prakticky od detstvi. pochazím ze Zlínska a litat mne ucil Franta Bayer (F3B). Jezdili jsme po morave po zavodech, tehda jeste RCV2 a nebo F3J. v te dobe jsem jeste vedl asi 5 let krouzek mladych modelaru ve Zline.Zacinal jsem jako skoro kazdy od hazedel, A3, A1, gumaky, rc vetrone, motoraky,.. Pak jsem sehnal praci v SRN a na modelarinu nebyl cas. Ted ziju na vysocine s zenou a mame skoro 3 leteho kluka. A tak mne to tahne zase zpet do mladi a k modelarine. Nastaveno uz neco mam,nekolik maket na gumu z 2. svet. valky od radka gregovskeho a lubomira koutneho thunderbolt p47, BF 109 E, ki 61,spitfire, arsenal,... asi 5x RCV2, 1xF3J, 1x F3B, RC motoraky 2 hornoplosniky na motor mvvs 2 a 2.5 a jednoho dolnoplosnika od fary kawasaki ki 61. Akorat se musim jeste dostat domu do zlina, kde mam skoro vsechno vybaveni, modely a spoustu materialu. Blanika, jsem chtel uz jako kluk, ale nemel jsem plan a tehdy jsem ho nikde nesehnal, a kdyz jsem ted narazil na rc revue na jeho plan , nevahal jsem nechal jsem jim tam skoro 2000 za dalsich nekolik peknych planu hlavne od fary vcetne VSO , co mas ty :D Akorat nemuzu najit balsoriz od modely, to byl dobry pomocnik. To co se ted prodava uz je o nicem, Kdyz vidim jednoduche, polystyrenove modely, bez povrchovych uprav, apod. nechce se mi verit kam se modelarina posunula :| Takze se budu drzet klasiky jako driv a poctive konstrukci :D Jinak pekne veterany, klobouk dolu ;)

PavelN
Plodný uživatel
Příspěvky: 199
Registrován: 17 čer 2011 13:20

Re: L-13 Blaník

Příspěvek od PavelN »

Tak nějak jsem začínal cca před 29 lety taky. Házedlem Pinďa, pak Sojka, Jestřáb, A3, A1, A2 a cca 1984-85 první RC tuším Štír, Metaxa, nějaký motorák s motory MVVS Simplex atd. následovalo pár větroňů kat. RCV2 a RCV2PM vše byla vždy konstrukční stavba. Modelařina se myslím posunula tam , kam se posunulo vnímání spousty lidí...chci něco, pokud možno bez práce..., ale myslím, že u některých přeci jen zvítězí touha po "vlastním" modelu a ke klasické modelařině začne tíhnout, je spíš otázka kde se to naučí. To co se teď prodává snad ani není o ničem...je to o lítání...o modelařině už moc tedy ne, tak bych to charakterizoval já. Vezmu-li to z druhé strany pachtím se s Blaníkem třetí rok a stále nemám hotovo... u mne je to teda daný rozsahem mých zájmů, ale jinej něco koupí a za 2 dny jde lítat.....
Aeronca 10ccm (1,8m), Symfonik V2 (3m), VSO-10 (3m -Fara), VT-116 (3m -Fara), motorový kluzák (2,3m - vlastní konstrukce), L-13 Blaník (3,25m - Fara - stavba)
http://aero1000.rajce.idnes.cz/

hashpi
Zkušený
Příspěvky: 663
Registrován: 19 říj 2013 21:26
Bydliště: Vysocina
Kontaktovat uživatele:

Re: L-13 Blaník

Příspěvek od hashpi »

PavelN píše:Tak nějak jsem začínal cca před 29 lety taky. Házedlem Pinďa, pak Sojka, Jestřáb, A3, A1, A2 a cca 1984-85 první RC tuším Štír, Metaxa, nějaký motorák s motory MVVS Simplex atd. následovalo pár větroňů kat. RCV2 a RCV2PM vše byla vždy konstrukční stavba. Modelařina se myslím posunula tam , kam se posunulo vnímání spousty lidí...chci něco, pokud možno bez práce..., ale myslím, že u některých přeci jen zvítězí touha po "vlastním" modelu a ke klasické modelařině začne tíhnout, je spíš otázka kde se to naučí. To co se teď prodává snad ani není o ničem...je to o lítání...o modelařině už moc tedy ne, tak bych to charakterizoval já. Vezmu-li to z druhé strany pachtím se s Blaníkem třetí rok a stále nemám hotovo... u mne je to teda daný rozsahem mých zájmů, ale jinej něco koupí a za 2 dny jde lítat.....
to uz mas spoustu zkusenosti. Muj prvni rc byl v 91. vetron kormoran asi 2,6m a motorak na mvvs 2 certik ovladany modelou T6 na 27 mhzPredtim jsem byl zatizeny na gumaky 1:20 z druhe svet valky. taky nebyly penize na rc vybavu. musel jsem hodne dlouho roznaset v sobotu noviny abych si jako skolak mohl koupit muj prvni motor junior 2 a osadil jsem ho do upoutance tukana :D . casto brouzdam starymi cisly modelare a s nostalgii vzpominam na tu pravou modelarinu 8-) .Dnes uz se ani u nas v CR nenajdou takove prave konstukcni plany jako driv. Spoustu jich mam jeste doma z mladi a cekaji asi az bude cas ( na duchod) :D obcas brouzdam na http://www.outerzone.co.uk kde se taky da najit neco hezkeho. :) jen mit cas :mrgreen:

Uživatelský avatar
REX
Mazák
Příspěvky: 1807
Registrován: 01 dub 2012 20:36
Bydliště: kousek od Náchoda, občas chata Rašovice

Re: L-13 Blaník

Příspěvek od REX »

Koukám že máme dost společného. Já začínal lítat RC před 15lety (stavět gumáčky před 20ti) na vlastnoručně postaveném metrovém Porterfieldovi. Párkrát jsem opravoval, ale naučil jsem se a sám ;)
Nějaký čas jsem poletoval, pak přišla známost, motorky, rodina, dům.... a naštěstí taky jeden kluk že chce naučit létat tak jsem se k tomu bohudík po delší odmlce zase vrátil. Měl jsem pár (a ještě 2mám) EPPáků a deproňáků, který už mě omrzely a teď když mám čas tak stavím jenom ze dřeva, hlavně balzy a MOOOC RÁÁÁD :!:
Jen toho času je málo, ale z http://www.outerzone.co.uk/ mám stažených dost plánků a prvidelně kontroluju zda-li není něco nového zajímavého. A v papírové podobě jich taky pár mám, naposledy jsem letos na Model Hobby kupoval 4, vloni myslím 2 nebo 3. Až na ně dojde budu rád že jsou doma ;)
Tak stavějte a ať se dílo daří!!!!!
Létám jak umím, ale hlavně pro radost z toho, co dělám...

hashpi
Zkušený
Příspěvky: 663
Registrován: 19 říj 2013 21:26
Bydliště: Vysocina
Kontaktovat uživatele:

Re: L-13 Blaník

Příspěvek od hashpi »

REX píše:Koukám že máme dost společného. Já začínal lítat RC před 15lety (stavět gumáčky před 20ti) na vlastnoručně postaveném metrovém Porterfieldovi. Párkrát jsem opravoval, ale naučil jsem se a sám ;)
Nějaký čas jsem poletoval, pak přišla známost, motorky, rodina, dům.... a naštěstí taky jeden kluk že chce naučit létat tak jsem se k tomu bohudík po delší odmlce zase vrátil. Měl jsem pár (a ještě 2mám) EPPáků a deproňáků, který už mě omrzely a teď když mám čas tak stavím jenom ze dřeva, hlavně balzy a MOOOC RÁÁÁD :!:
Jen toho času je málo, ale z http://www.outerzone.co.uk/ mám stažených dost plánků a prvidelně kontroluju zda-li není něco nového zajímavého. A v papírové podobě jich taky pár mám, naposledy jsem letos na Model Hobby kupoval 4, vloni myslím 2 nebo 3. Až na ně dojde budu rád že jsou doma ;)
Tak stavějte a ať se dílo daří!!!!!
Diky :) Stavet zacnu snad pres zimu. Plany jsem sbiral uz od zacatku, vzdy, kdyz bylo neco zajimaveho, tak jsem to hned mel. co je doma to se pocita :D casem treba prijde na nektere z nich. Nejdriv musim poopravit strasi funkcni modely a pak se pustim bud do blanika a nebo do porterfielda od fary s kridelky. musim zacit zase litat s necim jednodusim nez se do toho opet dostanu a u motoraku je hornoplosnik ta nejlepsi varianta :D Taky mi modelarinu prerusily motorky, snowboard, a spousta dalsich aktivit.... Az rodinny zivot a syn mne k tomu opet vraci, i kdyz toho casu bude daleko min nez driv :lol: Vetsinou mne to tahlo k maketam a nebo polomaketam dobrych letadel a blanik k nim patri 100% Jen jsem zvedavy jak to dopadne s dovazenim teziste, kdyz ctu v ruznych diskuzich kolik blaniku melo problem s velkym dovazenim pres 900g. I kdyz do meho F3J obcas pri vetsim vetru davam 300, 600, 900 g olova podle potreby. ale taky proto, ze jeho hmotnost je 1200g pri rozpeti 3m. Kridla, vyskovka, smerovka jsou konstrukcni, nosnik vystuzeny jeste uhlikem a trup laminatovy.

Uživatelský avatar
Puma163
Plodný uživatel
Příspěvky: 377
Registrován: 21 led 2012 16:55
Bydliště: Šternberk

Re: L-13 Blaník

Příspěvek od Puma163 »

LV píše:
PavelN píše:Jo od ruky to docela jde, sice pomalu, ale jde to. Nikam nespěchám, poměrně pečlivě vybírám materiál, protože hmotnost 2000 g uvedená na plánu je pro mě strop. Nějak mi nejde strávit, když vidím jak má někdo Blaníka s hmotností 4-5 kg. Chápu, že i tak to lítá, ale je to dost. Tak to nechci uspěchat a mám dost času, nic mě netlačí.
A hlavně nám dopadly nějaké klempířské práce na Aerovce, tak se budu věnovat i jiným činnostem.
Pretože Blaník s hmotnosťou pod 2kg bude len do oleja. Nebude mať žiadnu kĺzavosť proti vetru = opadavosť jaksviňa.
U nás jeden taký Farovský 3,5kg lieta. V bezvetrí nič moc, ale také počasie je 2x do roka. Vo vetre plachtí krásne a "maketovo"
Klzavost proti vetru ako my ludia hovoríme. :
Prenikavosť nieje odvyslá len od hmotnosti, ale aj od aerodynamického odporu, rýchlosti atd. :D
Každý modelář se stane pilotem. Pokud se mu to nepodaří, zůstane modelářem navždy. http://www.rcalbum.com/index.php?sum=1782&amode=

hashpi
Zkušený
Příspěvky: 663
Registrován: 19 říj 2013 21:26
Bydliště: Vysocina
Kontaktovat uživatele:

Re: L-13 Blaník

Příspěvek od hashpi »

Puma163 píše:
LV píše:
PavelN píše:Jo od ruky to docela jde, sice pomalu, ale jde to. Nikam nespěchám, poměrně pečlivě vybírám materiál, protože hmotnost 2000 g uvedená na plánu je pro mě strop. Nějak mi nejde strávit, když vidím jak má někdo Blaníka s hmotností 4-5 kg. Chápu, že i tak to lítá, ale je to dost. Tak to nechci uspěchat a mám dost času, nic mě netlačí.
A hlavně nám dopadly nějaké klempířské práce na Aerovce, tak se budu věnovat i jiným činnostem.
Pretože Blaník s hmotnosťou pod 2kg bude len do oleja. Nebude mať žiadnu kĺzavosť proti vetru = opadavosť jaksviňa.
U nás jeden taký Farovský 3,5kg lieta. V bezvetrí nič moc, ale také počasie je 2x do roka. Vo vetre plachtí krásne a "maketovo"
Klzavost proti vetru ako my ludia hovoríme. :
Prenikavosť nieje odvyslá len od hmotnosti, ale aj od aerodynamického odporu, rýchlosti atd. :D
A co takhle resit minimalni a maximalni vahu podle plosneho zatizeni? Nosna plocha kridla by mela byt 71,45 dm2. Pri hmotnosti podle J. Fary 2000g by to bylo 27.99 g/dm2, Pri 3000g by to pak bylo 41,98 g/dm2,....

PavelN
Plodný uživatel
Příspěvky: 199
Registrován: 17 čer 2011 13:20

Re: L-13 Blaník

Příspěvek od PavelN »

Myslím, že důležité je snažit se dostat cca na váhu, která je uvedena na stavebním plánu. U Blaníka je 2000 g. V současné chvíli, kdy mám hotovou kostru modelu (trup není komplet) jsem na váze necelých 1000 g. Připočtu-li nějaké prkýnko balzy, elektroniku, lak, potah...myslím, že 1500-1700 g je reálná hodnota, pak uvidím co s tím udělá olovo. Modely si hážu sám, ať už na start klasickým vlekem, nebo pomocí motoru a proto si nemůžu dovolit udělat příliš těžké éro. Zatížit můžu kdykoli, odlehčit hotový model je prakticky nemožné.
A přesto že jsem s váhou +- co je na plánu, tak se nedá říct, že bych něco ošulil a měl strach o pevnost.
Aeronca 10ccm (1,8m), Symfonik V2 (3m), VSO-10 (3m -Fara), VT-116 (3m -Fara), motorový kluzák (2,3m - vlastní konstrukce), L-13 Blaník (3,25m - Fara - stavba)
http://aero1000.rajce.idnes.cz/

hashpi
Zkušený
Příspěvky: 663
Registrován: 19 říj 2013 21:26
Bydliště: Vysocina
Kontaktovat uživatele:

Re: L-13 Blaník

Příspěvek od hashpi »

PavelN píše:Myslím, že důležité je snažit se dostat cca na váhu, která je uvedena na stavebním plánu. U Blaníka je 2000 g. V současné chvíli, kdy mám hotovou kostru modelu (trup není komplet) jsem na váze necelých 1000 g. Připočtu-li nějaké prkýnko balzy, elektroniku, lak, potah...myslím, že 1500-1700 g je reálná hodnota, pak uvidím co s tím udělá olovo. Modely si hážu sám, ať už na start klasickým vlekem, nebo pomocí motoru a proto si nemůžu dovolit udělat příliš těžké éro. Zatížit můžu kdykoli, odlehčit hotový model je prakticky nemožné.
A přesto že jsem s váhou +- co je na plánu, tak se nedá říct, že bych něco ošulil a měl strach o pevnost.
tak to je parada ;) ja uz se bal, ze to ani nejde postavit do 2000g, kdyz jsem cetl diskuze s vahou i kolem 4-5 kg. Taky se snazim vzdy dostat na vahu co nejlehci a zatim se mi to pokazde podarilo. Akorat jednou jsem krasne letajici hornoplosnik na 2 juniora sprasil dodatecnou povrchovou upravou nitroemailema a vaha pak vyskocila s novym dovazovanim o 900g :lol: musel jsem tam pak dat 3,5 aby se vubec odlepil od zeme. Ale to byly zacatky :lol: Kazdopadne se mi ulevilo , ze to jde postavit do 2kg a muzu se pak pres zimu v klidu pustit do stavby :P Taky by byl u mne pak problem s vypoustenim, musel bych si pak postavit jeste navijak. U mne jde v uvahu zatim jen gumicuk nebo pylon, abych nemusel nikoho shanet a prosit ho o tahani na silonu. To byl vzdy problem, nikomu se nikdy nechtelo :lol:

hashpi
Zkušený
Příspěvky: 663
Registrován: 19 říj 2013 21:26
Bydliště: Vysocina
Kontaktovat uživatele:

Re: L-13 Blaník

Příspěvek od hashpi »

Pavle, jeste jsem se chtel zeptat, jestli budes mit na blaniku vztlakove klapky? Ja nad tim premyslim, ale trochu jinym zpusobem nez jsou na planu. Nejspis klasicky jak mam na f3j a f3b, ne vysunovaci jake byli na farovem prototypu. Ale nejdriv se musim mrknout jak by se chovaly pri tomhle profilu

Odpovědět

Zpět na „Házedla a DLG“