Startovací asistenti jsou funkce zabudované v letových kontrolérech (FC), které pomáhají bezpečně a spolehlivě odstartovat RC modely. Usnadňují hlavně ruční starty, které bývají rizikové a vyžadují jistou praxi.
Čím je startovací asistent pro letecké modeláře užitečný?
Jejich hlavním cílem je zajistit bezpečné, plynulé a stabilní vzlétnutí modelu z ruky, minimalizovat riziko pádu, zranění obsluhy způsobeného vrtulí a umožnit pilotovi soustředit se na řízení, jakmile je letadlo ve vzduchu. Tyto funkce se obvykle aktivují před samotným hodem letadla a po detekci hodu se automaticky vypnou nebo přejdou do standardního letového režimu.
Největším bezpečnostním rizikem při ručním startu je poranění prstů vrtulí, obzvlášť u modelů s tlačným uspořádáním pohonu s vrtulí vzadu. Startovací asistenti minimalizují potřebu dotýkat se modelu po aktivaci motoru. Motor se zapne až po detekci pohybu (akcelerace/hod), nebo se rozběhne až v bezpečné vzdálenosti modelu od ruky modeláře.
Základní rozdělení startovacích asistentů:
Různé letové kontroléry a jejich firmware nabízejí různé typy startovacích asistentů, které se liší svou komplexností a funkcionalitou:
- Jednoduchý asistent startu (Launch Assist): Tento základní typ asistenta obvykle udržuje motor v nečinnosti nebo na velmi nízkých otáčkách, dokud akcelerometr v FC nezaznamená hod (detekuje náhlé zrychlení). Jakmile je hod detekován, motor se roztočí na předem nastavený výkon (často plný plyn) a letadlo přejde do zvoleného stabilizovaného režimu (např. stabilizovaný režim s úrovní).
- Asistent s udržováním výšky/směru (Altitude/Heading Hold on Launch): Pokročilejší asistenti dokážou po hodu udržet letadlo v přímém letu a stabilní výšce po určitou dobu nebo dokud nedosáhne určité rychlosti. To je ideální pro začátečníky, protože dává pilotovi čas na převzetí plné kontroly.
- Asistent s minimální rychlostí (Minimum Airspeed Launch): Některé systémy, pokud mají pitotovu trubici pro měření rychlosti letu, mohou čekat s plným plynem motoru, dokud letadlo nedosáhne určité minimální rychlosti, což minimalizuje riziko pádu z důvodu nedostatečné rychlosti po hodu.
Startovací asistent u FC ZOHD Kopilot Lite:
Ukázka funkce startovacího asistenta AS3X v FC Spektrum na RC modelu s dmychadly, který má problematičtější odhoz kvůli nižšímu statickému tahu:
Ukázka automatického startu JoskyPilota s INAV 7: