EU legislativa pro FPV létání od 1.1.2024
EU legislativa pro FPV létání od 1.1.2024
Jelikož na FB skupinách i ve zpravodajských médiích kolují poměrně rozporuplné informace a osobité výklady, jak se nová EU legislativa od 1.1.2024 dotkne FPV létání, rád bych do tohoto vlákna postupně házel všechny poznatky a informace, které by byly k tématu legislativy FPV létání relevantní. Pokud se budu v nějakém bodu plést, prosím o upozornění na chybu. Především bych rád vyškrtal procedury, které nejsou nezbytně nutně potřeba k REKREAČNÍMU FPV létání s RC modelem letadla, pokud to bude možné.
FPV létání se spotterem (VLOS)
1) Pokud operátor řídí svůj FPV model na dohled vedle stojícího spottera, spadá jeho provoz pod Otevřenou kategorii, na kterou potřebuje oprávnění OPEN v podkategorii A3.
Předpokládám, že tato možnost provozu FPV se spotterem pod Open kategorií dle Článku 4 odst. d) nařízení (EU) 2019/947 stále platí, dle těchto zdrojů informací:
Info od EASA k závodům FPV dronů: https://www.easa.europa.eu/cs/light/top ... n-view-fpv
Info od ÚCL k létání s FPV brýlemi: https://www.caa.cz/ufaqs/je-letani-s-br ... schvaleno/
2) Pokud nemáte žádnou registraci, nejprve provedete registraci Provozovatele zde: https://dron.caa.cz/
3) Po té provedete registraci profilu Pilota na stejném odkazu: https://dron.caa.cz/
4) FPV provoz v kategorii Open/A3 se řídí těmito pravidly:
- K zajištění bezpečnosti potřebujete „vizuálního pozorovatele“, tzv. spottera. Spotter musí být vlastníkem stejného oprávnění Open/A3 jako operátor dronu/modelu/UAV.
- Nesmíte létat nad lidmi.
- Můžete létat pouze mimo obydlené oblasti a ve vzdálenosti nejméně 150 metrů od rezidenčních, obchodních nebo průmyslových oblastí.
- Můžete létat ve výšce maximálně 120 metrů.
- Diváci nejsou povoleni.
- Minimální věk operátora dronu/modelu/UAV je 16 let.
- Provozovatel letadla je registrován a letadlo je označeno registračním číslem provozovatele.
- Pilot má u sebe doklad o absolvování online výcviku pro danou kategorii a je obeznámen s pokyny výrobce poskytnutými výrobcem bezpilotního systému.
- Provozovatel je povinen zajistit informování všech osob zapojených do provozu bezpilotního letadla přítomných v oblasti provozu o rizicích a jejich výslovného souhlasu se svou přítomností.
FPV létání bez spottera (BVLOS)
1) Pokud operátor řídí svůj FPV model mimo VLOS, spadá jeho provoz pod Specifickou kategorii, na kterou potřebuje oprávnění SPECIFIC.
Viz tabulky pro Kategorizaci provozu bezpilotních systémů: https://www.caa.cz/uascz/
2) Je třeba odeslat vyplněný formulář žádosti o vydání oprávnění k provozu (OKP) do ÚCL včetně určení rizikovosti provozu (úroveň SAIL).
Viz https://letejtezodpovedne.cz/vse_o_leta ... specificka
Seznam potřebných dokumentů je zde: https://www.caa.cz/provoz/bezpilotni-le ... k-provozu/
Vydání oprávnění k provozu vás přijde na 4000kč, každá další změna parametů pak na 400kč. Žádost o OKP lze podat prostřednictvím datové schránky, elektronicky podepsaného emailu, nebo papírovou formou.
O oprávnění k provozu lze také zažádat online na Portálu provozovatele zde: https://portal.dron.caa.cz/login
(Nejsem si jistý, jestli není třeba zažádat i o povolení k letu (OKL), nebo zda stačí Oprávnění k provozu (OKP))
3) Je třeba vyplnit Provozní koncepci (dále jen „ConOps“), která je přílohou každé žádosti o vydání Oprávnění k provozu.
Viz https://www.caa.cz/provoz/bezpilotni-le ... k-provozu/
4) Je třeba vyplnit formulář určující místo nebo místa provozu a stanovující rizikovost provozu (úroveň SAIL)
Pro posouzení rizik lze použít standardy EASA: https://www.easa.europa.eu/en/document- ... c256000036
(Zatím jsem nenašel odkaz na vzor formuláře)
5) Je třeba vypracovat Provozní příručku v případě, že vaše rizikovost provozu odpovídá úrovni SAIL II nebo vyšší.
Viz https://www.caa.cz/provoz/bezpilotni-le ... k-provozu/
6) Dále je třeba vyplnit prohlášení provozovatele o ochraně osobních údajů.
(Zatím jsem nenašel odkaz na vzor formuláře)
7) Dron/model/UAV je třeba mít vybaven systémem DRID/NRID.
Viz podrobnosti zde: https://letejtezodpovedne.cz/k_uzitecne ... ydqNdnBbI8
(Zatím jsem nedohledal, kdy se může použít pouze DRID a kdy už musí být NRID systém dálkové identifikace)
Povinným obsahem vysílání dálkové identifikace jsou následující parametry:
- Registrační číslo provozovatele dronu;
- Jedinečné sériové číslo dronu či doplňkového zařízení;
- Zeměpisná poloha dronu, výška nad bodem vzletu, kurz a rychlost;
- Zeměpisná poloha dálkově řídícího pilota dronu, případně bodu vzletu;
- Údaj o nouzovém stavu.
8) Dron/model/UAV musí splňovat požadavky na Containment (nezávislý systém ukončení letu).
(Viz popis od ÚCL o několik příspěvků níže)
9) Uzavřít pojištění odpovědnosti na každý dron/model/UAV zvlášť.
Minimální výše pojistného plnění dle kategorie provozu je uvedena zde: https://letejtezodpovedne.cz/k_uzitecne/pojisteni
nebo zde: https://letejtezodpovedne.cz/content/do ... isteni.pdf
FPV létání se spotterem (VLOS)
1) Pokud operátor řídí svůj FPV model na dohled vedle stojícího spottera, spadá jeho provoz pod Otevřenou kategorii, na kterou potřebuje oprávnění OPEN v podkategorii A3.
Předpokládám, že tato možnost provozu FPV se spotterem pod Open kategorií dle Článku 4 odst. d) nařízení (EU) 2019/947 stále platí, dle těchto zdrojů informací:
Info od EASA k závodům FPV dronů: https://www.easa.europa.eu/cs/light/top ... n-view-fpv
Info od ÚCL k létání s FPV brýlemi: https://www.caa.cz/ufaqs/je-letani-s-br ... schvaleno/
2) Pokud nemáte žádnou registraci, nejprve provedete registraci Provozovatele zde: https://dron.caa.cz/
3) Po té provedete registraci profilu Pilota na stejném odkazu: https://dron.caa.cz/
4) FPV provoz v kategorii Open/A3 se řídí těmito pravidly:
- K zajištění bezpečnosti potřebujete „vizuálního pozorovatele“, tzv. spottera. Spotter musí být vlastníkem stejného oprávnění Open/A3 jako operátor dronu/modelu/UAV.
- Nesmíte létat nad lidmi.
- Můžete létat pouze mimo obydlené oblasti a ve vzdálenosti nejméně 150 metrů od rezidenčních, obchodních nebo průmyslových oblastí.
- Můžete létat ve výšce maximálně 120 metrů.
- Diváci nejsou povoleni.
- Minimální věk operátora dronu/modelu/UAV je 16 let.
- Provozovatel letadla je registrován a letadlo je označeno registračním číslem provozovatele.
- Pilot má u sebe doklad o absolvování online výcviku pro danou kategorii a je obeznámen s pokyny výrobce poskytnutými výrobcem bezpilotního systému.
- Provozovatel je povinen zajistit informování všech osob zapojených do provozu bezpilotního letadla přítomných v oblasti provozu o rizicích a jejich výslovného souhlasu se svou přítomností.
FPV létání bez spottera (BVLOS)
1) Pokud operátor řídí svůj FPV model mimo VLOS, spadá jeho provoz pod Specifickou kategorii, na kterou potřebuje oprávnění SPECIFIC.
Viz tabulky pro Kategorizaci provozu bezpilotních systémů: https://www.caa.cz/uascz/
2) Je třeba odeslat vyplněný formulář žádosti o vydání oprávnění k provozu (OKP) do ÚCL včetně určení rizikovosti provozu (úroveň SAIL).
Viz https://letejtezodpovedne.cz/vse_o_leta ... specificka
Seznam potřebných dokumentů je zde: https://www.caa.cz/provoz/bezpilotni-le ... k-provozu/
Vydání oprávnění k provozu vás přijde na 4000kč, každá další změna parametů pak na 400kč. Žádost o OKP lze podat prostřednictvím datové schránky, elektronicky podepsaného emailu, nebo papírovou formou.
O oprávnění k provozu lze také zažádat online na Portálu provozovatele zde: https://portal.dron.caa.cz/login
(Nejsem si jistý, jestli není třeba zažádat i o povolení k letu (OKL), nebo zda stačí Oprávnění k provozu (OKP))
3) Je třeba vyplnit Provozní koncepci (dále jen „ConOps“), která je přílohou každé žádosti o vydání Oprávnění k provozu.
Viz https://www.caa.cz/provoz/bezpilotni-le ... k-provozu/
4) Je třeba vyplnit formulář určující místo nebo místa provozu a stanovující rizikovost provozu (úroveň SAIL)
Pro posouzení rizik lze použít standardy EASA: https://www.easa.europa.eu/en/document- ... c256000036
(Zatím jsem nenašel odkaz na vzor formuláře)
5) Je třeba vypracovat Provozní příručku v případě, že vaše rizikovost provozu odpovídá úrovni SAIL II nebo vyšší.
Viz https://www.caa.cz/provoz/bezpilotni-le ... k-provozu/
6) Dále je třeba vyplnit prohlášení provozovatele o ochraně osobních údajů.
(Zatím jsem nenašel odkaz na vzor formuláře)
7) Dron/model/UAV je třeba mít vybaven systémem DRID/NRID.
Viz podrobnosti zde: https://letejtezodpovedne.cz/k_uzitecne ... ydqNdnBbI8
(Zatím jsem nedohledal, kdy se může použít pouze DRID a kdy už musí být NRID systém dálkové identifikace)
Povinným obsahem vysílání dálkové identifikace jsou následující parametry:
- Registrační číslo provozovatele dronu;
- Jedinečné sériové číslo dronu či doplňkového zařízení;
- Zeměpisná poloha dronu, výška nad bodem vzletu, kurz a rychlost;
- Zeměpisná poloha dálkově řídícího pilota dronu, případně bodu vzletu;
- Údaj o nouzovém stavu.
8) Dron/model/UAV musí splňovat požadavky na Containment (nezávislý systém ukončení letu).
(Viz popis od ÚCL o několik příspěvků níže)
9) Uzavřít pojištění odpovědnosti na každý dron/model/UAV zvlášť.
Minimální výše pojistného plnění dle kategorie provozu je uvedena zde: https://letejtezodpovedne.cz/k_uzitecne/pojisteni
nebo zde: https://letejtezodpovedne.cz/content/do ... isteni.pdf
Pro FPV Air Combat se hledají hráči z řad FPV modelářů. Přidejte se i vy na MAPU CZ/SK PILOTŮ, pokud máte o tuto adrenalinovou disciplínu zájem, i pokud stavbu svého prvního Combat modelu teprve zvažujete (Pro přidání pište SEM)
Re: EU legislativa pro rekreační FPV létání od 1.1.2024
Dodatečně podotýkám, že Specifická kategorie se zdaleka netýká pouze FPV létání, to FPV jsem zde vypíchl spíš proto, že se mu spousta modelářů věnuje také.
Specifická kategorie se ale týká i těchto ostatních případů letů bez FPV:
- Shazování předmětů z modelu letadla/dronu/UAV
- Přelet nad shromážděním lidí
- Výška letu nad 120m nad zemí
- Plně autonomní let bez možnosti ručního řízení
- Přelet nad hustě osídlenými prostory, komunikacemi, ochrannými pásmy, nebo jiné konflikty s omezeným prostorem LKR10-UAS
- Maximální vzletová hmotnost (MTOM) větší než 25kg
- Létání blíže než 150m horizontálně od zalidněné oblasti s modelem/dronem/UAV těžším, než 2Kg (MTOM) pod pilotní licencí A2.
Viz Kategorizace provozu bezpilotních systémů: https://www.caa.cz/wp-content/uploads/2022/08/uasCZ.pdf
I v těchto případech budete potřebovat všechna v prvním příspěvku zmiňovaná oprávnění a opatření.
Specifická kategorie se ale týká i těchto ostatních případů letů bez FPV:
- Shazování předmětů z modelu letadla/dronu/UAV
- Přelet nad shromážděním lidí
- Výška letu nad 120m nad zemí
- Plně autonomní let bez možnosti ručního řízení
- Přelet nad hustě osídlenými prostory, komunikacemi, ochrannými pásmy, nebo jiné konflikty s omezeným prostorem LKR10-UAS
- Maximální vzletová hmotnost (MTOM) větší než 25kg
- Létání blíže než 150m horizontálně od zalidněné oblasti s modelem/dronem/UAV těžším, než 2Kg (MTOM) pod pilotní licencí A2.
Viz Kategorizace provozu bezpilotních systémů: https://www.caa.cz/wp-content/uploads/2022/08/uasCZ.pdf
I v těchto případech budete potřebovat všechna v prvním příspěvku zmiňovaná oprávnění a opatření.
Pro FPV Air Combat se hledají hráči z řad FPV modelářů. Přidejte se i vy na MAPU CZ/SK PILOTŮ, pokud máte o tuto adrenalinovou disciplínu zájem, i pokud stavbu svého prvního Combat modelu teprve zvažujete (Pro přidání pište SEM)
Re: EU legislativa pro rekreační FPV létání od 1.1.2024
Sice to nevyuziju, ale pekny. Vse na jednom miste, prehedne a srozumitelne. Ted to nech posvetit na UCL, to by mohli kdyz uz to za ne udelali jini.
Pak jeste vlakno pro obycejne modely tak do 1-2 kg. To co je po netu je opet k nicemu.
Pak jeste vlakno pro obycejne modely tak do 1-2 kg. To co je po netu je opet k nicemu.
Re: EU legislativa pro rekreační FPV létání od 1.1.2024
Netušíte někdo, jak je to s novou EU legislativou 2024 s FPV létání se spotterem? Jestli je tak stále možné létat v Open A3 kategorii? ÚCL web nestíhá aktualizovat, ale tady je přímo vyjádření EASA třeba k FPV závodům dronů:
https://www.easa.europa.eu/cs/light/top ... n-view-fpv
Pokud by platilo i pro 2024 legislativu, byla by to docela pozitivní zpráva.
EDIT: Doplnil jsem tuto možnost FPV létání pod Open/A3 do úvodní části vlákna. Pokud se ukáže, že už to není k 2024 aktuální, tak to zase vyruším. Informace o legislativě jsou v této ranné fázi všude na netu bohužel dost chaotické.
https://www.easa.europa.eu/cs/light/top ... n-view-fpv
Pokud by platilo i pro 2024 legislativu, byla by to docela pozitivní zpráva.
EDIT: Doplnil jsem tuto možnost FPV létání pod Open/A3 do úvodní části vlákna. Pokud se ukáže, že už to není k 2024 aktuální, tak to zase vyruším. Informace o legislativě jsou v této ranné fázi všude na netu bohužel dost chaotické.
Pro FPV Air Combat se hledají hráči z řad FPV modelářů. Přidejte se i vy na MAPU CZ/SK PILOTŮ, pokud máte o tuto adrenalinovou disciplínu zájem, i pokud stavbu svého prvního Combat modelu teprve zvažujete (Pro přidání pište SEM)
-
- Zkušený
- Příspěvky: 695
- Registrován: 06 črc 2022 07:03
- Bydliště: střední EU
Re: EU legislativa pro FPV létání od 1.1.2024
Tohle je opravdu přínosné vlákno a činnost.
Nechci to zde zaplevelovat, ale musím malou technickou.
Pokud by ÚCL fungoval jak se sluší a patří na tak důležitý úřad, nic by chaotické nebylo...
Podléhá pod MD a zde mne napadá malé srovnání.
Změnu dopravních předpisů na pozemních komunikacích, které začli platit rovněž od 1.1 2024 zveřejnilo a komunikovalo = vysvetlilo včas a docela obstojně.
Změny od stejného ministerstva od stejného termínu ve věcech letecké dopravy?!!!
A to se všechny ty změny mají dít údajně z důvodu bezpečnosti!!!
Mne to ve srovnání s tou silniční dopravou přijde jakoby se rozhodli k 1.1.2024 změnit úplně vše značkami a pravidly počínaje a konče rozhodnutím, že se začne jezdit opět vlevo jako v Anglii, ale "zapomněli" to říct většině uživatelů...
A upřímně, opravdu je to dnes už tak, že pilotů dronů a modelářů je více než pilotů klasických letadel a pod. zařízení včetně padáků a balónů...
Nechci to zde zaplevelovat, ale musím malou technickou.
Pokud by ÚCL fungoval jak se sluší a patří na tak důležitý úřad, nic by chaotické nebylo...
Podléhá pod MD a zde mne napadá malé srovnání.
Změnu dopravních předpisů na pozemních komunikacích, které začli platit rovněž od 1.1 2024 zveřejnilo a komunikovalo = vysvetlilo včas a docela obstojně.
Změny od stejného ministerstva od stejného termínu ve věcech letecké dopravy?!!!
A to se všechny ty změny mají dít údajně z důvodu bezpečnosti!!!
Mne to ve srovnání s tou silniční dopravou přijde jakoby se rozhodli k 1.1.2024 změnit úplně vše značkami a pravidly počínaje a konče rozhodnutím, že se začne jezdit opět vlevo jako v Anglii, ale "zapomněli" to říct většině uživatelů...
A upřímně, opravdu je to dnes už tak, že pilotů dronů a modelářů je více než pilotů klasických letadel a pod. zařízení včetně padáků a balónů...
Kostka stěží vysvětlí úsečce a už vůbec ne bodu, že existují i jiné dimenze života, než jsou v tom jejich ...
Re: EU legislativa pro FPV létání od 1.1.2024
Mně třeba vadí, že byly vydány nějaké závazné podmínky, např.: požadavky na Containment (nezávislý systém ukončení letu), ale nikdo nidke nenapíše, co to vlastně je a co všechno ten Containment musí splňovat
Pro FPV Air Combat se hledají hráči z řad FPV modelářů. Přidejte se i vy na MAPU CZ/SK PILOTŮ, pokud máte o tuto adrenalinovou disciplínu zájem, i pokud stavbu svého prvního Combat modelu teprve zvažujete (Pro přidání pište SEM)
Re: EU legislativa pro FPV létání od 1.1.2024
Včera jsem se ptal jestli létáš leone se spoterem a příspěvek je pryč. Kde je problém?
Re: EU legislativa pro FPV létání od 1.1.2024
možná dělám nějakou chybu, ocením, když napíše co je za problém. díky.
Re: EU legislativa pro FPV létání od 1.1.2024
Měli jsme tu problém se spam boty, viz moje odpověď https://www.rcfree.eu/viewtopic.php?f=4&t=1113
Většinou vedle mě stojí kolega Milan když létám a tak by mě mohl teoreticky varovat jako spoter, ale prakticky mě mnohem dříve varuje aplikace SafeSky, že se ke mně blíží letadlo, klidně na 2km, takže to řešení s aplikací pokládám za daleko bezpečnější, viz vlákno o SafeSky tady:
https://www.rcfree.eu/viewtopic.php?f=23&t=934
Většinou vedle mě stojí kolega Milan když létám a tak by mě mohl teoreticky varovat jako spoter, ale prakticky mě mnohem dříve varuje aplikace SafeSky, že se ke mně blíží letadlo, klidně na 2km, takže to řešení s aplikací pokládám za daleko bezpečnější, viz vlákno o SafeSky tady:
https://www.rcfree.eu/viewtopic.php?f=23&t=934
Pro FPV Air Combat se hledají hráči z řad FPV modelářů. Přidejte se i vy na MAPU CZ/SK PILOTŮ, pokud máte o tuto adrenalinovou disciplínu zájem, i pokud stavbu svého prvního Combat modelu teprve zvažujete (Pro přidání pište SEM)
Re: EU legislativa pro FPV létání od 1.1.2024
Tak tady je odpověď od ÚCL:LEON píše:Mně třeba vadí, že byly vydány nějaké závazné podmínky, např.: požadavky na Containment (nezávislý systém ukončení letu), ale nikdo nidke nenapíše, co to vlastně je a co všechno ten Containment musí splňovat
Co znamená nezávislý systém ukončení letu (Containment)?
Je to systém, který musí zajistit ukončení letu dronu v případě přiblížení/vlétnutí do prostoru (včetně rezervního prostoru na zemi), kde není provoz dronů žádoucí nebo je tam výrazně vyšší riziko provozu vůči osobám na zemi či např. v blízkosti letiště. Systém může být automatický a/nebo manuální nicméně oddělený od řídícího systému dronu tak, aby fungoval absolutně nezávisle z důvodu zajištění maximální spolehlivosti a funkcionality.
Dálkové odpojení baterie?
I toto může být přijatelný způsob ukončení letu dronu, čili je to přípustná varianta. V dostupné dokumentaci není specifikováno, jak má být ukončení letu dosaženo. ÚCL by měl posoudit přijatelnost na základě návrhu výrobce/provozovatele dle předložené dokumentace (zkoušky, výpočty, důkazy, apod.)
Je to povinné pro všechny specific lety?
Ano, je a zřejmě vždy bylo, jen to ÚCL explicitně nevyžadoval.
Jsou tím některé komerční drony vybaveny z výroby?
Je to možné, ale doposud jsme se s tím nesetkali a nevíme o žádném konkrétním dronu, který by byl z výroby takto vybaven.
Pro FPV Air Combat se hledají hráči z řad FPV modelářů. Přidejte se i vy na MAPU CZ/SK PILOTŮ, pokud máte o tuto adrenalinovou disciplínu zájem, i pokud stavbu svého prvního Combat modelu teprve zvažujete (Pro přidání pište SEM)