Pokud se vám nezobrazují některé příspěvky, nebo nemůžete stahovat přílohy z nich, je to způsobeno tím, že nejste přihlášeni. Pro plný přístup do všech sekcí fóra a pro stahování příloh proveďte prosím snadnou registraci na tomto fóru a přihlašte se. Více informací o provedení registrace se lze dočíst ZDE.
Přečtěte si také pravidla fóra, provedením registrace vyjadřujete souhlas s jejich dodržováním.
Přečtěte si také pravidla fóra, provedením registrace vyjadřujete souhlas s jejich dodržováním.
L-13 Blaník
Re: L-13 Blaník
Pěkně Blaník, jen jsem si všimnul, neměly by ty stojinky v nosníku v křídle mět léta podélně ? Mám pocit, že jo, ale abych pravdu řekl, tak už si to nepamatuju stoprocentně.
Každý modelář se stane pilotem. Pokud se mu to nepodaří, zůstane modelářem navždy. http://www.rcalbum.com/index.php?sum=1782&amode=
Re: L-13 Blaník
Pokud myslíš ty stojiny mezi nosníky tak ty mají mít léta napříč. Pokud vezmeš ten kousek balsy s léty podělně mezi 2 prsty a zmáčkneš - balsa praskne poměrně lehce, pokud to vezmeš s léty napříč, tak se hodně nadřeš než ji rozmačkáš. Léta v té stojině mají být tak jak je mám, je to tak mnohem odolnější, nicméně netvrdím, že dát to lety podélně je nějaká zásadní chyba.
Aeronca 10ccm (1,8m), Symfonik V2 (3m), VSO-10 (3m -Fara), VT-116 (3m -Fara), motorový kluzák (2,3m - vlastní konstrukce), L-13 Blaník (3,25m - Fara - stavba)
http://aero1000.rajce.idnes.cz/
http://aero1000.rajce.idnes.cz/
Re: L-13 Blaník
Tak chyba by to byla a dost velká. Stojina přenáší síly v ohybu a tlaku a zpevňuje kostrukci. Platí pro to jedna tesařská poučka" dříví nastojato vydrží víc než ženská naležato" takže tak. Smykové síly na stojinu nepůsobí ty jsou na křídle minimální proto se dává balza lety napříč.
Re: L-13 Blaník
Dovolím si trochu nesouhlasit, že by to byla tak velká chyba, ovšem za předpokladu, že by se použila balsa větší tloušťky. Pokud tu stojinu lety napříč mám z balsy 3 mm, tak je to vpodstatě to samé jako kdyby byla s balsy dejme tomu 6 mm podélně. Ale samozřejmě nenapadá mě jediný důvod proč to dělat tím druhým (i dražším) způsobem. Ale jak jsem psal již někde jinde, nejsem žádný profík, sice jsem nějaké zkušenosti nasbíral a měl jsem dobré "učitele", přesto bych svými názory nechtěl přesvědčovat ostatní
Své zkušenosti jsem získal od "učitele", lety stavebí praxí a spoustou postavených i rozbitých modelů a že jich pár bylo.
Své zkušenosti jsem získal od "učitele", lety stavebí praxí a spoustou postavených i rozbitých modelů a že jich pár bylo.
Aeronca 10ccm (1,8m), Symfonik V2 (3m), VSO-10 (3m -Fara), VT-116 (3m -Fara), motorový kluzák (2,3m - vlastní konstrukce), L-13 Blaník (3,25m - Fara - stavba)
http://aero1000.rajce.idnes.cz/
http://aero1000.rajce.idnes.cz/
Re: L-13 Blaník
no není třeba se hned štětit Já jsem jenom poukázal na to že existují nějaké stavební zásady a jedna z nich je tato. Nebudu se rozepisovat proč, to jsem již uvedl v předchozím příspěvku. Napadá mne ještě jeden důvod pro modeláře dost zásadní, hmotnost pokud si spočítáš na dvoumetrovém křídle rozdíl mezi 2-3mm klasické stojiny a 6mm (ležiny) pak jistě uznáš, že letitá praxe má co do sebe. Nikoho nepřesvědčuji každý má právo stát se pionýrem slepých uliček. Myslím, že za těch cca 40 let co modelařím jsem taky něco zbastlil a hlavně rozbil a taky bych o sobě netvrdil že jsem profík, to musí posoudit jiní a hlavně neživí mě to, ale ukrutně baví
Re: L-13 Blaník
Však já se nijak nečertim. Důvod proč dávat stojiny lety mapříč jsem osvětlil (snad) celkem srozumitelně na konkrétním příkladě, jež si může udělat každý sám. Že to jde i podélně jsem napsal..., že k tomu ovšem neznám jediný rozumný důvod jsem napsal taky. Termíny jako namáhání na smyk, na tah, na vzpěr, jako strojař znám. V diskuzi je ale nepoužívám. Stejně tak znám určité konstrukční/stavební zásady a myslím, že z fotek něco málo vidět je, tak jen přemýšlím, proč máš pocit, že jsem pionýrem slepých uliček
O své stavební praxi a svých stavebních postupech se rád podělím a i přiučím. Jen mám teď takový modelářský útlum trvající již cca 2 měsíce. Zase se teda věnuju zprovoznění téměř 90 let staré motorky. Ale ke stavbě Blaníka se teď musím fakt přemlouvat a mnohdy zbytečně, prostě mě to teď nějak nejde a netáhne do dílny. Jinak už i na Blaníka mám nakreslený motor s pylonem, tak ho budu provozovat jako čiský větroň a pokud vlekař nebude k dispozici, tak s pomocným motorem na pylonu. Jen holt čekám na to nakopnutí k další stavbě.
O své stavební praxi a svých stavebních postupech se rád podělím a i přiučím. Jen mám teď takový modelářský útlum trvající již cca 2 měsíce. Zase se teda věnuju zprovoznění téměř 90 let staré motorky. Ale ke stavbě Blaníka se teď musím fakt přemlouvat a mnohdy zbytečně, prostě mě to teď nějak nejde a netáhne do dílny. Jinak už i na Blaníka mám nakreslený motor s pylonem, tak ho budu provozovat jako čiský větroň a pokud vlekař nebude k dispozici, tak s pomocným motorem na pylonu. Jen holt čekám na to nakopnutí k další stavbě.
Aeronca 10ccm (1,8m), Symfonik V2 (3m), VSO-10 (3m -Fara), VT-116 (3m -Fara), motorový kluzák (2,3m - vlastní konstrukce), L-13 Blaník (3,25m - Fara - stavba)
http://aero1000.rajce.idnes.cz/
http://aero1000.rajce.idnes.cz/
Re: L-13 Blaník
Teda Stojinka a jak se to rozjelo. Tak jsem si to pamatoval špatně Taky se chystám na podobný křídlo a aspoň to mám oživeno. Tedy nastojato
Každý modelář se stane pilotem. Pokud se mu to nepodaří, zůstane modelářem navždy. http://www.rcalbum.com/index.php?sum=1782&amode=
Re: L-13 Blaník
No a takhle vznikají světové konflikty začne to stojinkou s léty podél a ...........
Rozhodně nejsem přesvědčen o tom, že zrovna ty jsi pionýrem slepých uliček. Velmi by mne mrzelo kdyby ti tenhle pocit měl zůstat. Tak to v mém příspěvku myšleno nebylo a ani jsem nebyl nijak konkrétní, to bylo myšleno naprosto všeobecně. Takže sorry
Rozhodně nejsem přesvědčen o tom, že zrovna ty jsi pionýrem slepých uliček. Velmi by mne mrzelo kdyby ti tenhle pocit měl zůstat. Tak to v mém příspěvku myšleno nebylo a ani jsem nebyl nijak konkrétní, to bylo myšleno naprosto všeobecně. Takže sorry
Re: L-13 Blaník
Však se omlouvat přeci nemusíš, od toho je to diskusní fórum a prostě jsme si vyměnili názor. Nijak se nečertim a nic mě neuráží. Myslím, že Puma si taky ujasnil, že stojiny určitě nastojato !! Dneska se poučil on, příště se poučím já. Stále se mám co učit. A mě modelařina taky neživí, stejně tak jako ostatní záliby. Stavím jak umím, ale jak jsem psal nějak se v poslední době přemlouvám.
Aeronca 10ccm (1,8m), Symfonik V2 (3m), VSO-10 (3m -Fara), VT-116 (3m -Fara), motorový kluzák (2,3m - vlastní konstrukce), L-13 Blaník (3,25m - Fara - stavba)
http://aero1000.rajce.idnes.cz/
http://aero1000.rajce.idnes.cz/
Re: L-13 Blaník
Co takhle to dát léty diagonálně? Jen mě to tak napadlo jako možnost, na klasickou stavbu se teprve chystám, takže pokud je to blbost, protestovat nebudu