L-13 Blaník

Modely letadel bez pohonné jednotky. V poslední době jsou oblíbené modely kategorie F3K.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Puma163
Plodný uživatel
Příspěvky: 377
Registrován: 21 led 2012 16:55
Bydliště: Šternberk

Re: L-13 Blaník

Příspěvek od Puma163 »

Pěkně Blaník, jen jsem si všimnul, neměly by ty stojinky v nosníku v křídle mět léta podélně ? Mám pocit, že jo, ale abych pravdu řekl, tak už si to nepamatuju stoprocentně.
Každý modelář se stane pilotem. Pokud se mu to nepodaří, zůstane modelářem navždy. http://www.rcalbum.com/index.php?sum=1782&amode=

PavelN
Plodný uživatel
Příspěvky: 199
Registrován: 17 čer 2011 13:20

Re: L-13 Blaník

Příspěvek od PavelN »

Pokud myslíš ty stojiny mezi nosníky tak ty mají mít léta napříč. Pokud vezmeš ten kousek balsy s léty podělně mezi 2 prsty a zmáčkneš - balsa praskne poměrně lehce, pokud to vezmeš s léty napříč, tak se hodně nadřeš než ji rozmačkáš. Léta v té stojině mají být tak jak je mám, je to tak mnohem odolnější, nicméně netvrdím, že dát to lety podélně je nějaká zásadní chyba.
Aeronca 10ccm (1,8m), Symfonik V2 (3m), VSO-10 (3m -Fara), VT-116 (3m -Fara), motorový kluzák (2,3m - vlastní konstrukce), L-13 Blaník (3,25m - Fara - stavba)
http://aero1000.rajce.idnes.cz/

vitstar
Plodný uživatel
Příspěvky: 298
Registrován: 03 srp 2011 14:58

Re: L-13 Blaník

Příspěvek od vitstar »

Tak chyba by to byla :mrgreen: a dost velká. Stojina přenáší síly v ohybu a tlaku a zpevňuje kostrukci. Platí pro to jedna tesařská poučka" dříví nastojato vydrží víc než ženská naležato" :lol: takže tak. Smykové síly na stojinu nepůsobí ty jsou na křídle minimální proto se dává balza lety napříč. :mrgreen:

PavelN
Plodný uživatel
Příspěvky: 199
Registrován: 17 čer 2011 13:20

Re: L-13 Blaník

Příspěvek od PavelN »

Dovolím si trochu nesouhlasit, že by to byla tak velká chyba, ovšem za předpokladu, že by se použila balsa větší tloušťky. Pokud tu stojinu lety napříč mám z balsy 3 mm, tak je to vpodstatě to samé jako kdyby byla s balsy dejme tomu 6 mm podélně. Ale samozřejmě nenapadá mě jediný důvod proč to dělat tím druhým (i dražším) způsobem. Ale jak jsem psal již někde jinde, nejsem žádný profík, sice jsem nějaké zkušenosti nasbíral a měl jsem dobré "učitele", přesto bych svými názory nechtěl přesvědčovat ostatní :mrgreen:
Své zkušenosti jsem získal od "učitele", lety stavebí praxí a spoustou postavených i rozbitých modelů a že jich pár bylo. :D
Aeronca 10ccm (1,8m), Symfonik V2 (3m), VSO-10 (3m -Fara), VT-116 (3m -Fara), motorový kluzák (2,3m - vlastní konstrukce), L-13 Blaník (3,25m - Fara - stavba)
http://aero1000.rajce.idnes.cz/

vitstar
Plodný uživatel
Příspěvky: 298
Registrován: 03 srp 2011 14:58

Re: L-13 Blaník

Příspěvek od vitstar »

no není třeba se hned štětit :mrgreen: Já jsem jenom poukázal na to že existují nějaké stavební zásady a jedna z nich je tato. Nebudu se rozepisovat proč, to jsem již uvedl v předchozím příspěvku. Napadá mne ještě jeden důvod pro modeláře dost zásadní, hmotnost :o pokud si spočítáš na dvoumetrovém křídle rozdíl mezi 2-3mm klasické stojiny a 6mm (ležiny) pak jistě uznáš, že letitá praxe má co do sebe. Nikoho nepřesvědčuji :mrgreen: každý má právo stát se pionýrem slepých uliček. Myslím, že za těch cca 40 let co modelařím jsem taky něco zbastlil a hlavně rozbil a taky bych o sobě netvrdil že jsem profík, to musí posoudit jiní a hlavně neživí mě to, ale ukrutně baví :mrgreen:

PavelN
Plodný uživatel
Příspěvky: 199
Registrován: 17 čer 2011 13:20

Re: L-13 Blaník

Příspěvek od PavelN »

Však já se nijak nečertim. Důvod proč dávat stojiny lety mapříč jsem osvětlil (snad) celkem srozumitelně na konkrétním příkladě, jež si může udělat každý sám. Že to jde i podélně jsem napsal..., že k tomu ovšem neznám jediný rozumný důvod jsem napsal taky. Termíny jako namáhání na smyk, na tah, na vzpěr, jako strojař znám. V diskuzi je ale nepoužívám. Stejně tak znám určité konstrukční/stavební zásady a myslím, že z fotek něco málo vidět je, tak jen přemýšlím, proč máš pocit, že jsem pionýrem slepých uliček :mrgreen:
O své stavební praxi a svých stavebních postupech se rád podělím a i přiučím. Jen mám teď takový modelářský útlum trvající již cca 2 měsíce. Zase se teda věnuju zprovoznění téměř 90 let staré motorky. Ale ke stavbě Blaníka se teď musím fakt přemlouvat a mnohdy zbytečně, prostě mě to teď nějak nejde a netáhne do dílny. Jinak už i na Blaníka mám nakreslený motor s pylonem, tak ho budu provozovat jako čiský větroň a pokud vlekař nebude k dispozici, tak s pomocným motorem na pylonu. Jen holt čekám na to nakopnutí k další stavbě. :roll:
Aeronca 10ccm (1,8m), Symfonik V2 (3m), VSO-10 (3m -Fara), VT-116 (3m -Fara), motorový kluzák (2,3m - vlastní konstrukce), L-13 Blaník (3,25m - Fara - stavba)
http://aero1000.rajce.idnes.cz/

Uživatelský avatar
Puma163
Plodný uživatel
Příspěvky: 377
Registrován: 21 led 2012 16:55
Bydliště: Šternberk

Re: L-13 Blaník

Příspěvek od Puma163 »

Teda :) Stojinka a jak se to rozjelo. :) Tak jsem si to pamatoval špatně :) Taky se chystám na podobný křídlo a aspoň to mám oživeno. Tedy nastojato :)
Každý modelář se stane pilotem. Pokud se mu to nepodaří, zůstane modelářem navždy. http://www.rcalbum.com/index.php?sum=1782&amode=

vitstar
Plodný uživatel
Příspěvky: 298
Registrován: 03 srp 2011 14:58

Re: L-13 Blaník

Příspěvek od vitstar »

No a takhle vznikají světové konflikty :( začne to stojinkou s léty podél a ...........
Rozhodně nejsem přesvědčen o tom, že zrovna ty jsi pionýrem slepých uliček. :oops: Velmi by mne mrzelo kdyby ti tenhle pocit měl zůstat. Tak to v mém příspěvku myšleno nebylo a ani jsem nebyl nijak konkrétní, to bylo myšleno naprosto všeobecně. Takže sorry :oops: :mrgreen:

PavelN
Plodný uživatel
Příspěvky: 199
Registrován: 17 čer 2011 13:20

Re: L-13 Blaník

Příspěvek od PavelN »

Však se omlouvat přeci nemusíš, od toho je to diskusní fórum a prostě jsme si vyměnili názor. Nijak se nečertim a nic mě neuráží. Myslím, že Puma si taky ujasnil, že stojiny určitě nastojato !! Dneska se poučil on, příště se poučím já. Stále se mám co učit. A mě modelařina taky neživí, stejně tak jako ostatní záliby. Stavím jak umím, ale jak jsem psal nějak se v poslední době přemlouvám.
Aeronca 10ccm (1,8m), Symfonik V2 (3m), VSO-10 (3m -Fara), VT-116 (3m -Fara), motorový kluzák (2,3m - vlastní konstrukce), L-13 Blaník (3,25m - Fara - stavba)
http://aero1000.rajce.idnes.cz/

zdekar
Zkušený
Příspěvky: 832
Registrován: 10 čer 2011 14:00

Re: L-13 Blaník

Příspěvek od zdekar »

Co takhle to dát léty diagonálně? Jen mě to tak napadlo jako možnost, na klasickou stavbu se teprve chystám, takže pokud je to blbost, protestovat nebudu :D

Odpovědět

Zpět na „Házedla a DLG“