Pokud se vám nezobrazují některé příspěvky, nebo nemůžete stahovat přílohy z nich, je to způsobeno tím, že nejste přihlášeni. Pro plný přístup do všech sekcí fóra a pro stahování příloh proveďte prosím snadnou registraci na tomto fóru a přihlašte se. Více informací o provedení registrace se lze dočíst ZDE.
Přečtěte si také pravidla fóra, provedením registrace vyjadřujete souhlas s jejich dodržováním.

Jak nadimenzovat pohon (polo)maket pro realistický let

Makety a polomakety poháněné elektromotorem.
Uživatelský avatar
Milanduchodce
Nováček
Příspěvky: 5
Registrován: 16 úno 2023 17:36
Bydliště: Náchodsko

Re: Jak nadimenzovat pohon realistických (polo)maketových mo

Příspěvek od Milanduchodce »

Toto mi k tomuto tématu dohledala umělá inteligence Copilot od Microsoftu:

Aby letová dynamika RC modelu připomínala letový projev skutečného letounu, je třeba vzít v úvahu několik faktorů.

1. Měřítko rychlosti: Rychlost modelu by měla být poměrová k rychlosti skutečného letounu. Pokud je model v měřítku 1:4, měl by létat přibližně poloviční rychlostí oproti skutečnému letounu
https://www.rcuniverse.com/forum/aerody ... speed.html

2. Výkon: Výkon modelu by měl být škálován podle měřítka. Pokud je model 10krát menší než skutečný letoun, výkon by měl být 1000krát menší
https://www.rcuniverse.com/forum/aerody ... speed.html
https://www.rcgroups.com/forums/showthr ... l-airplane

3. Hmotnost: Hmotnost modelu by měla být škálována podle měřítka. Pokud je model 10krát menší než skutečný letoun, hmotnost by měla být 1000krát menší
https://www.rcuniverse.com/forum/aerody ... speed.html
https://www.rcgroups.com/forums/showthr ... l-airplane

4. Plocha křídla: Plocha křídla modelu by měla být škálována podle měřítka. Pokud je model 10krát menší než skutečný letoun, plocha křídla by měla být 100krát menší
https://www.rcuniverse.com/forum/aerody ... speed.html
https://www.rcgroups.com/forums/showthr ... l-airplane

5. Přistávací rychlost: Přistávací rychlost modelu by měla být škálována podle měřítka. Pokud je model 10krát menší než skutečný letoun, přistávací rychlost by měla být odmocninou z 10 (přibližně 3.16) menší
https://www.rcgroups.com/forums/showthr ... l-airplane

Je důležité si uvědomit, že tyto výpočty jsou zjednodušené a neberou v úvahu komplexní aerodynamické jevy, jako je Reynoldsovo číslo
https://www.rcgroups.com/forums/showthr ... l-airplane
To znamená, že model se nebude chovat přesně jako skutečný letoun. Pro přesnější simulaci letových vlastností by bylo třeba provést podrobnější aerodynamické analýzy
https://forums.realflight.com/index.php ... rial.17498
RC model: Beta 1400
RC vysílač: FrSky Taranis X9+
FPV brýle: SkyZone Sky02s

Uživatelský avatar
Milanduchodce
Nováček
Příspěvky: 5
Registrován: 16 úno 2023 17:36
Bydliště: Náchodsko

Re: Jak nadimenzovat pohon realistických (polo)maketových mo

Příspěvek od Milanduchodce »

A tady jsem se Copilota AI zkoušel zeptat na konkrétní příklad měřítka rychlosti u RC modelu:

Obrázek

Takže tento RC model by měl létat rychlostí 100 km/hod, aby jeho let připomínal let skutečného letadla.

Prosím, mějte na paměti, že toto je zjednodušený výpočet a ve skutečnosti mohou být další faktory, které ovlivňují podobnost letu, jako je například hmotnost letadla, tvar křídel, atd.
RC model: Beta 1400
RC vysílač: FrSky Taranis X9+
FPV brýle: SkyZone Sky02s

Uživatelský avatar
LEON
Mazák
Příspěvky: 1361
Registrován: 06 črc 2022 07:37
Bydliště: Nové Město nad Metují

Re: Jak nadimenzovat pohon realistických (polo)maketových mo

Příspěvek od LEON »

Tak tohle je Milane komplexnější odpověď, než jsem původně čekal :lol: Zdá se mi, že si některé jednotlivé body v tom Tvém prvním postu protiřečí, takže buď si musí člověk zvolit, který z těch uvedených pěti kritérií měřítka si zvolí jako hlavní (jestli rychlost, nebo hmotnost, nebo výkon atd.) a dle něj přizpůsobí model, nebo, což je pravděpodobnější, jsem to špatně pochopil. Třetí možnost, že tady byla umělá inteligence zbytečně "kreativní", nezmiňuju, protože Copilot (na rozdíl od GPT chatbotů) ke svým tvrzením používá ozdrojování, což je mi sympatické ;)

Přikládám ještě ilustrační video, abych ukázal stávající podobu toho zběsilého rejdění historických letadel v Air Combatu:

[ytube]OAKctmv46no[/ytube]

Aby nedošlo k mýlce, proti samotnému EPA nebo Aces Air Combatu nic nemám a obdivuju umění a reflexy modelářů, kteří ty pekelně rychlé mašiny ve vzduchu řídí, sám bych na to postřeh a dnes už ani oči neměl. Jen mi tu prostě chybí ještě kategorie, kde by ty modely připomínaly své reálné předlohy nejenom vzhledem, ale trochu i pomalejší dynamikou svých pohybů v manévrových soubojích. Obzvlášť u WW1 Air Combatu, kde mi ty přemotorované dvouplošníkové "rakety" rvou oči :)

Edit: Viz nově vznikající modelářská kategorie Realistic Air Combat
Pro FPV Air Combat se hledají hráči z řad FPV modelářů. Přidejte se i vy na MAPU CZ/SK PILOTŮ, pokud máte o tuto adrenalinovou disciplínu zájem, i pokud stavbu svého prvního Combat modelu teprve zvažujete 8-) (Pro přidání pište SEM)

BeneFitmodel
Zkušený
Příspěvky: 742
Registrován: 06 črc 2022 07:03
Bydliště: střední EU

Re: Jak nadimenzovat pohon realistických (polo)maketových mo

Příspěvek od BeneFitmodel »

V těch odkazech jsou dohledatelné další zdroje informací a z nich přikládám tyhle tabulky coby výcuc, pro zajištění čitelnosti a zvětšení je nutno na obrázek kliknout.
tabulka přepočtu rychlosti modelů letadel vůči předloze dle měřítka.jpg
Tabulka koeficientů pro výpočet dalších parametrů modelů letadel dle měřítka.jpg
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Kostka stěží vysvětlí úsečce a už vůbec ne bodu, že existují i jiné dimenze života, než jsou v tom jejich ... ;-)

Uživatelský avatar
LEON
Mazák
Příspěvky: 1361
Registrován: 06 črc 2022 07:37
Bydliště: Nové Město nad Metují

Re: Jak nadimenzovat pohon realistických (polo)maketových mo

Příspěvek od LEON »

Super, díky, to je asi to, co jsem potřeboval. Teď už jen najít vhodnou kombinaci motoru a vrtule, aby model měl tyto tabulkové hodnoty, ale s tím už si poradí eCalc apod. aplikace na https://www.rcfree.eu/viewtopic.php?f=32&t=510 ;)

Edit: Dal jsem ty Benovy tabulky na první stranu, aby je hned viděli ti, kteří kvůli tomuto tématu na toto vlákno také zavítají.
Pro FPV Air Combat se hledají hráči z řad FPV modelářů. Přidejte se i vy na MAPU CZ/SK PILOTŮ, pokud máte o tuto adrenalinovou disciplínu zájem, i pokud stavbu svého prvního Combat modelu teprve zvažujete 8-) (Pro přidání pište SEM)

Uživatelský avatar
LEON
Mazák
Příspěvky: 1361
Registrován: 06 črc 2022 07:37
Bydliště: Nové Město nad Metují

Re: Jak nadimenzovat pohon (polo)maket pro realistický let

Příspěvek od LEON »

Líbí se mi ta druhá tabulka, která nabízí více parametrů než jenom rychlost. Pokud budu řešit vlastnosti konkrétního RC modelu, např. Nieuport N17 z EPP s rozpětím do 1000mm, který teď staví JoskaPilot v měřítku cca 1:8, tak aby jeho let vypadal realisticky vzhledem ke své reálné předloze, měl by tedy mít tyto parametry:

Rychlost: 62,7 km/h (oproti 177 km/h reálného letadla)
Výkon motoru: 56,6W (oproti 110hp reálného letadla)
Hmotnost: 0,73kg (oproti 375kg reálného letadla)
Plošné zatížení: 47,4 g/dm² (oproti 37.9 kg/m² reálného letadla)

Mohlo by to tak nějak odpovídat? Ten výkon motoru se mi totiž zdá docela malý na 0,73kg těžký model :|
Podle té první tabulky, která určuje pouze rychlost bez ohledu na přesný typ letadla, by měl mít model WW1 letadla v měřítku 1:8 rychlost ještě menší, 43,5km/h.

Edit: Změnil jsem vypočtené parametry, protože se nejedná o N11 ale N17.
Naposledy upravil(a) LEON dne 09 kvě 2024 07:32, celkem upraveno 2 x.
Důvod: Oprava, nebyl to N11 ale N17
Pro FPV Air Combat se hledají hráči z řad FPV modelářů. Přidejte se i vy na MAPU CZ/SK PILOTŮ, pokud máte o tuto adrenalinovou disciplínu zájem, i pokud stavbu svého prvního Combat modelu teprve zvažujete 8-) (Pro přidání pište SEM)

Odpovědět

Zpět na „Makety a polomakety“