Konstrukční hydroplán
- Karas
- Mazák
- Příspěvky: 1099
- Registrován: 10 čer 2011 13:18
- Bydliště: Týniště nad Orlicí
- Kontaktovat uživatele:
Konstrukční hydroplán
Stavěl někdo konstrukční hydroplán, respektive létající člun? Plánuju postavit Catalinu, ale nemám žádné zkušenosti se stavbou. Jaké jsou základní pravidla či technologie? Jde mi hlavne o to, že trup bude konstrukční a potažený plaňkováním, takže je potřeby zaručit voděodolnost a hermetičnost trupu. Jak na to?
Dík.
Dík.
Vteřiňák je dobrý sluha, ale zlý pán.
- Karas
- Mazák
- Příspěvky: 1099
- Registrován: 10 čer 2011 13:18
- Bydliště: Týniště nad Orlicí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Konstrukční hydroplán
Tak si odpovím sám, nakonec jsem odpověď na internetu našel. Mám dvě možnosti, buď trup olaminovat a klasickou povrchovou úpravou to dotáhnout, nebo přelakovat, nalakovat papír a opět klasikou to dokončit. Papírem a lakem se uzavřou póry a pak to lze stříknout.
Třeba to někomu pomůže, samozřejmě pokud někdo ví lepší technologický postup, tak toto téma neberu za ukončené.
Třeba to někomu pomůže, samozřejmě pokud někdo ví lepší technologický postup, tak toto téma neberu za ukončené.
Vteřiňák je dobrý sluha, ale zlý pán.
Re: Konstrukční hydroplán
Já bych oslovil lodičkáře ,fakt je že laminát to jistí.Letadlo se tak dlouhodobě nekoupe aby to byl tak veliký problém. Mě už dlouho zajímá SM55,ale pořád jen teoretizuju.
- Karas
- Mazák
- Příspěvky: 1099
- Registrován: 10 čer 2011 13:18
- Bydliště: Týniště nad Orlicí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Konstrukční hydroplán
Laminát se mi dávat nechce, dokončovací práce jsou o to horší, musí se dát více vrstev a nárůst hmotnosti je větší než u toho papíru. Tak nevím, zatím jsem taky ve fázi plánování ale plán už mám a co nevidět začnu vyřezávat, ale než se dostanu k plaňkování, tak to chvilku potrvá.vosvos píše:Já bych oslovil lodičkáře ,fakt je že laminát to jistí.Letadlo se tak dlouhodobě nekoupe aby to byl tak veliký problém. Mě už dlouho zajímá SM55,ale pořád jen teoretizuju.
Myslíš tohle?
Pokud ano, tak to je taky moc pěkný.
Vteřiňák je dobrý sluha, ale zlý pán.
Re: Konstrukční hydroplán
Ten hydroplán vypadá pěkně.
To Karas:
jak široké chceš dávat ty plaňky?
To Karas:
jak široké chceš dávat ty plaňky?
- Karas
- Mazák
- Příspěvky: 1099
- Registrován: 10 čer 2011 13:18
- Bydliště: Týniště nad Orlicí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Konstrukční hydroplán
To v tuto chvíli ještě nevím, podle situace, asi 2 cm.zdekar píše: To Karas:
jak široké chceš dávat ty plaňky?
Vteřiňák je dobrý sluha, ale zlý pán.
Re: Konstrukční hydroplán
To je přesně on,ani ne tak krásný jako ojedinělý...to olaminování plaňkované konstrukce lodičkáři používají,myslím že to je snazší než se potýkat s papírem.Hlavně vodovzdornost je problém když šetřím na váze.
Re: Konstrukční hydroplán
Určitě bych olaminoval alespoň tu kluznou plochu, která je v kontaktu s vodní hladinou + cca 1 cm nad tu první hranu. Myslím, že bohatě postačí 1 vrstva. Zpevňuju tak spodek trupu (od špičky cca k úrovni náběžky - těžiště) proti poškození při přistání. Asi by to šlo i u hydroplánu a zbytek dozadu bych dal radši zespodu 2 vrstvy papíru. Plaňky bych volil co největší půjdou, pokud možno od hrany k hraně, ušetří se tim následná práce s kitováním povrchu, prostě si rozměřit tvar, nakroutit a zalepit co největší kus. NESPĚCHAT. Stavěl jsem tak trup na VT-116 viz. foto v odkaze dole. Následuje klasika broušení, kitování, potah papírem, barva a lak (toho dostatek) Není to nic složitýho, jen spousta času. Tím laminováním se hmotnost tolik nezvýší, nemám to zvážené, ale nebojím se toho stačí 1 vrstva a relativně nízká gramáž tkaniny. Místo tkaniny poslouží klidně i silonová dámská punčocha, i když s tou se mi nedělá dobře, pruží, ale jde to....
Aeronca 10ccm (1,8m), Symfonik V2 (3m), VSO-10 (3m -Fara), VT-116 (3m -Fara), motorový kluzák (2,3m - vlastní konstrukce), L-13 Blaník (3,25m - Fara - stavba)
http://aero1000.rajce.idnes.cz/
http://aero1000.rajce.idnes.cz/
- Karas
- Mazák
- Příspěvky: 1099
- Registrován: 10 čer 2011 13:18
- Bydliště: Týniště nad Orlicí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Konstrukční hydroplán
Nebude jedna málo? Přeci jenom se pak bude muset zabrousit. Plaňky budu volit podle situace, nebo když to půjde, tak namočím kousek potahu zkroutím, omotám fáčem a nechám vyschnout.PavelN píše:Určitě bych olaminoval alespoň tu kluznou plochu, která je v kontaktu s vodní hladinou + cca 1 cm nad tu první hranu. Myslím, že bohatě postačí 1 vrstva. Zpevňuju tak spodek trupu (od špičky cca k úrovni náběžky - těžiště) proti poškození při přistání. Asi by to šlo i u hydroplánu a zbytek dozadu bych dal radši zespodu 2 vrstvy papíru. Plaňky bych volil co největší půjdou, pokud možno od hrany k hraně, ušetří se tim následná práce s kitováním povrchu, prostě si rozměřit tvar, nakroutit a zalepit co největší kus. NESPĚCHAT. Stavěl jsem tak trup na VT-116 viz. foto v odkaze dole. Následuje klasika broušení, kitování, potah papírem, barva a lak (toho dostatek) Není to nic složitýho, jen spousta času. Tím laminováním se hmotnost tolik nezvýší, nemám to zvážené, ale nebojím se toho stačí 1 vrstva a relativně nízká gramáž tkaniny. Místo tkaniny poslouží klidně i silonová dámská punčocha, i když s tou se mi nedělá dobře, pruží, ale jde to....
Vteřiňák je dobrý sluha, ale zlý pán.
Re: Konstrukční hydroplán
Myslím, že 1 vrstva bude stačit. Ono se to nezdá, ale 1 vrstva zvýší pevnost poměrně dost(vem si jak se zpevní konstrukce pouhým potažením papírem), ale hlavně zacelí spodek trupu proti proniknutí vody. Lze udělat vrstvy 2, ale myslím, že to bude zbytečný. Já dělám 1 vrstvu pouze kvůli zpevnění. Pokud bys nelaminoval, jak jsi psal, pevnost by to mělo již samo o sobě a tou jednou vrstvou pouze sichruješ. Já bych to udělal jak jsem psal. A toho broušení zase tolik nebude a pokud přece, tak natáhneš ještě jednu vrstvu.
Aeronca 10ccm (1,8m), Symfonik V2 (3m), VSO-10 (3m -Fara), VT-116 (3m -Fara), motorový kluzák (2,3m - vlastní konstrukce), L-13 Blaník (3,25m - Fara - stavba)
http://aero1000.rajce.idnes.cz/
http://aero1000.rajce.idnes.cz/