Ovládání kormidel - spalovák

User avatar
Karas
Mazák
Posts: 1099
Joined: 10 Jun 2011 13:18
Location: Týniště nad Orlicí

Ovládání kormidel - spalovák

Post by Karas »

Ahoj,
potřeboval bych radu, jak udělat kompletní ovládání VOP a SOP. Jak děláte táhla a ovládání včetně spojení se servem a pákou řízení? Jde mi o spalovák váha 3-4kg. Nějak nevím co použít, někde používají dřevěné tyčky atd. Díky za rady. ;)
Vteřiňák je dobrý sluha, ale zlý pán.

vitstar
Plodný uživatel
Posts: 298
Joined: 03 Aug 2011 14:58

Re: Ovládání kormidel - spalovák

Post by vitstar »

:mrgreen:
Tak nejjednodušší jsou bowdeny, ale ne každému vyhovují už tím že nejsou na délku nejpřesnější. Na SOP se osvědčily lanka a na VOP je nejlepší servo či dvě vzadu a co nejkratší táhlo tyč. nejlépe uhlík nebo dural zakončený kuláky. Pokud z důvodu vyvážení nejde servo nebo serva dát dozadu tak potom je možné táhlo z balsy zakončené kovovým drátem na obou koncích a opět kulové čepy. Samozřejmě je spousta variant na toto téma a každý má své zvyklosti které se mu osvědčily a používá je. :mrgreen:

User avatar
Karas
Mazák
Posts: 1099
Joined: 10 Jun 2011 13:18
Location: Týniště nad Orlicí

Re: Ovládání kormidel - spalovák

Post by Karas »

vitstar wrote::mrgreen:
Tak nejjednodušší jsou bowdeny, ale ne každému vyhovují už tím že nejsou na délku nejpřesnější. Na SOP se osvědčily lanka a na VOP je nejlepší servo či dvě vzadu a co nejkratší táhlo tyč. nejlépe uhlík nebo dural zakončený kuláky. Pokud z důvodu vyvážení nejde servo nebo serva dát dozadu tak potom je možné táhlo z balsy zakončené kovovým drátem na obou koncích a opět kulové čepy. Samozřejmě je spousta variant na toto téma a každý má své zvyklosti které se mu osvědčily a používá je. :mrgreen:
Servo směrovky mám vzadu. Pozičně je v hodné na lanka, takže je asi udělám. Hodil by se nějaký návod jak dělat lanový náhon. ;) Jinak VOP servo je pod kabinou a tak zde použiju asi dráty a balzové (nebo smrkové?) tyčky. Jen ty kulové čepy nevím. Kamarád na ně zabořil letadlo, jelikož se vibracemi nejspíš uvolnily. :) Každopádně to co bude na konci drátů zatím ponechám otevřené.
Vteřiňák je dobrý sluha, ale zlý pán.

User avatar
Salaman
Plodný uživatel
Posts: 282
Joined: 10 Jun 2011 21:08
Location: Vojenice RK

Re: Ovládání kormidel - spalovák

Post by Salaman »

Karas wrote:Jen ty kulové čepy nevím. Kamarád na ně zabořil letadlo, jelikož se vibracemi nejspíš uvolnily. :)
Tak to měl asi něco špatně ne? Běžně se používají i u modelů co nepatří do kategorie vozembouch: http://www.valentamodel.cz/f-navod/1677.jpg

vitstar
Plodný uživatel
Posts: 298
Joined: 03 Aug 2011 14:58

Re: Ovládání kormidel - spalovák

Post by vitstar »

:mrgreen:
Já samozřejmě používám obojí, ale kuláky určitě preferuji. Jednak se vytahají podstatně déle než vidličky s čepem a to je u benzínu díky vibracím důležité a dají se samozřejmě pojistit větší podložkou, tak aby očko nesklouzlo z kuličky ven a pokud už je očko tak vytahané, že jde sundat rukou tak ho okamžitě měním. A nestalo se mi, že bych někdy měl nějaký problém. U vidliček musíš hlídat vůli čepu na páce a ve vidličce a pokud používáš laminát v kombinaci s kovovými čepy je za sezónu díra v páce klidně o 1mm větší nemluvě o nutnosti vidličku jistit ještě nějakou pojistkou. Navíc kuláky poberou i nějaké nepřesnosti a velké výchylky bez problémů tam kde vidlička s čepem už má problém a tendenci se vycvaknout z čepu. Ne nadarmo se používají kulové čepy na cyklice vrtulníků. No a jak udělat lankový náhon? Klasika, já to mám tak, že u SOP mám provrtané závity na očka kul.čepů. Dírkou je protažené ocel pletené lanko cca 1,2mm a zalisované do trubičky. U serva na dvouramenné páce šroubuji delší průběžné rameno pro větší výchylky a tam buď přímo provlékám lanko nebo opět dávám kuláky. Lanka napínám ve středové poloze a nevadí že v krajních polohách je jedna půlka volná. Pro lepší pocit lze udělat z kousku plastového bowdenu vedení lanek v trupu a na výstupu z trupu. To kvůli odírání. :mrgreen:

User avatar
REX
Mazák
Posts: 1836
Joined: 01 Apr 2012 20:36
Location: kousek od Náchoda, občas chata Rašovice

Re: Ovládání kormidel - spalovák

Post by REX »

Jedna z možností, je to sice velký elektro 3D akrobat a není to moc detailní, ale třeba to trochu pomůže v rozhodování.

http://www.rcalbum.com/photoView.php?id ... mode=&nr=7

http://www.rcalbum.com/photoView.php?id ... r=6&amode=
Létám jak umím, ale hlavně pro radost z toho, co dělám...

User avatar
Salaman
Plodný uživatel
Posts: 282
Joined: 10 Jun 2011 21:08
Location: Vojenice RK

Re: Ovládání kormidel - spalovák

Post by Salaman »

Od jednoho serva vedou 4 lanka? Z toho nějak nejsem mourý.

User avatar
REX
Mazák
Posts: 1836
Joined: 01 Apr 2012 20:36
Location: kousek od Náchoda, občas chata Rašovice

Re: Ovládání kormidel - spalovák

Post by REX »

Salaman wrote:Od jednoho serva vedou 4 lanka? Z toho nějak nejsem mourý.
Hmmm, chtěl jsem napsat, že to bude servo směrovky a dvě lanka budou na ostruhové kolečko, ale koukal jsem, že tak to asi taky nebude...
Létám jak umím, ale hlavně pro radost z toho, co dělám...

User avatar
Karas
Mazák
Posts: 1099
Joined: 10 Jun 2011 13:18
Location: Týniště nad Orlicí

Re: Ovládání kormidel - spalovák

Post by Karas »

Koupil jsem si smrkový nosník 8x8, který použiju na táhlo k ovládání VOP. Co se týče směrovky, to zatím řešit nebudu, jen mě zajímal způsob jak se to dělá. ;)
Vteřiňák je dobrý sluha, ale zlý pán.

User avatar
Salaman
Plodný uživatel
Posts: 282
Joined: 10 Jun 2011 21:08
Location: Vojenice RK

Re: Ovládání kormidel - spalovák

Post by Salaman »

Karas wrote:Koupil jsem si smrkový nosník 8x8, který použiju na táhlo k ovládání VOP.
Není to moc těžký? bovden s drátem nebo uhlíková trubička tak 4mm místo toho špalku by vážila míň.

Return to “Modely letadel, jejich detaily, plánky a návody”

Who is online

Users browsing this forum: Oncrawl [Crawler] and 0 guests