Výroba žeber "rašplovou metodou"
Pro ty z Vás co se rozhodují k vlastní stavbě se pokusím popsat výrobu žeber, ke které netřeba žádné mechanizace. Základem zhotovení žeber rašplovou metodou jsou 2 šablony, které překreslíme z plánku na překližku, nebo např. duralový plech. Je jedno zda se jedná o křídlo, které nemění svou hloubku, nebo křídlo, které se ke svému konci zužuje. Vyrobíme prostě první a poslední žebro a do těchto provrtáme dírky na provlečení drátu cca průměr 2 mm
http://aero1000.rajce.idnes.cz/PQN/#001.jpg. Podle hloubky profilu možno protáhnout i více jak 2 dráty. Poté z balsy vyřežeme jednotlivé kousky (pásky balsy) "žeber" s nějakou rezervou
http://aero1000.rajce.idnes.cz/L-13_Blanik/#066.jpg, tzn. o něco větší, než výsledný tvar a postupně navlékneme na dráty potřebný počet kusů
http://aero1000.rajce.idnes.cz/PQN/#002.jpg. Z obou krajů nasadíme šablony
http://aero1000.rajce.idnes.cz/PQN/#004.jpg a celý blok upneme jemně do svěráku. Poté jednoduše brousíme a brousíme až dostaneme výsledný tvar na čisto. Nakonec pilníkem zhotovíme jednotlivé drážky pro nosníky, pochopitelně netlačíme na pilu a pracujeme pečlivě, na druhou stranu je potřeba brousit tak dlouho až se dotýkáme brouskem šablon, výsledek ale stojí za to
http://aero1000.rajce.idnes.cz/PQN/#005.jpg.
Já osobně s úspěchem používám k broušení žeber pásovou hobby brusku někde z OBI (dříve jsem používal obyčejnou pásovou ruční brusku upnutou za madlo do svěráku hlavou dolu) a celý blok žeber brousím v ruce opatrně až na šablony. Takto mi broušení netrvá déle než pár minut práce a pochopitelně se nevyhnu doladění ručně ve svěráku. Na snímcích jsou sice žebra již hotová, ale doufám, že jsem postup, který není složitý popsal dostatečně srozumitelně.
Aeronca 10ccm (1,8m), Symfonik V2 (3m), VSO-10 (3m -Fara), VT-116 (3m -Fara), motorový kluzák (2,3m - vlastní konstrukce), L-13 Blaník (3,25m - Fara - stavba)
http://aero1000.rajce.idnes.cz/