Do tohoto vlákna vkládejte důležité rady ke stavbě modelů. Zdržte se prosím jakýchkoliv komentářů k dané radě. Případné komentáře je možné vložit do jiného vlákna, které můžete v případě potřeby založit. Do stejného vlákna budou čas od času i přesunuty komentáře, které přes toto upozornění někdo třeba i omylem sem vloží. Takže nyní můžete své rady vkládat. Pokud máte delší radu, u které vyžadujete diskuzi, pak sem můžete umístit stručný výtah s odkazem na dané vlákno.
Seznam rad:
Strana 1
- Kam umístit vlečný háček na větroně
- Vyvážení vrtule
- Výroba žeber "rašplovou metodou"
Pokud se vám nezobrazují některé příspěvky, nebo nemůžete stahovat přílohy z nich, je to způsobeno tím, že nejste přihlášeni. Pro plný přístup do všech sekcí fóra a pro stahování příloh proveďte prosím snadnou registraci na tomto fóru a přihlašte se. Více informací o provedení registrace se lze dočíst ZDE.
Přečtěte si také pravidla fóra, provedením registrace vyjadřujete souhlas s jejich dodržováním.
Přečtěte si také pravidla fóra, provedením registrace vyjadřujete souhlas s jejich dodržováním.
Rady ke stavbě
Re: Rady ke stavbě
Kam umístit vlečný háček na větroně
Taková jednoduchá poučka kam umístit háček pro vlekání - gumicuk: je potřeba si určit osu trupu, v místě těžiště spustit přímku, která svírá úhel 60 stupňů s osou trupu (přímka jde směrem dopředu, tzn. před těžiště) a v místě kde ta pomyslná přímka protne spodní hranu trupu se umísťuje háček. Je možné i laborovat s polohou mírným posouváním háčku dopředu a dozadu, myslím tím tedy v řádech několika milimetrů. V případě posunutí dopředu možno startovat ve větším větru a dosažená výška je menší, v případe posunutí dozadu je to spíš do menšího větru a dosahovaná výška je větší, ale hrozí možné uhnutí modelu do strany. Názorný obrázek zde http://aero1000.rajce.idnes.cz/Ostatni/#P1070147.jpg
Taková jednoduchá poučka kam umístit háček pro vlekání - gumicuk: je potřeba si určit osu trupu, v místě těžiště spustit přímku, která svírá úhel 60 stupňů s osou trupu (přímka jde směrem dopředu, tzn. před těžiště) a v místě kde ta pomyslná přímka protne spodní hranu trupu se umísťuje háček. Je možné i laborovat s polohou mírným posouváním háčku dopředu a dozadu, myslím tím tedy v řádech několika milimetrů. V případě posunutí dopředu možno startovat ve větším větru a dosažená výška je menší, v případe posunutí dozadu je to spíš do menšího větru a dosahovaná výška je větší, ale hrozí možné uhnutí modelu do strany. Názorný obrázek zde http://aero1000.rajce.idnes.cz/Ostatni/#P1070147.jpg
Naposledy upravil(a) PavelN dne 15 srp 2012 06:30, celkem upraveno 1 x.
Aeronca 10ccm (1,8m), Symfonik V2 (3m), VSO-10 (3m -Fara), VT-116 (3m -Fara), motorový kluzák (2,3m - vlastní konstrukce), L-13 Blaník (3,25m - Fara - stavba)
http://aero1000.rajce.idnes.cz/
http://aero1000.rajce.idnes.cz/
Re: Rady ke stavbě
Vyvážení vrtule
Jednoduchý přípravek na vyvažování vrtulí lze vyrobit z trnu na kterém je zhotoven závit a ze dvou kuželů které mají díru se závitem http://aero1000.rajce.idnes.cz/Ostatni/#vrtule1.jpg následně vrtuli upevníme do přípravku http://aero1000.rajce.idnes.cz/Ostatni/#vrtule2.jpg, http://aero1000.rajce.idnes.cz/Ostatni/#vrtule3.jpg a vyvážíme nejlépe broušením těžšího listu jemným smirkovým papírem http://aero1000.rajce.idnes.cz/Ostatni/#vrtule4.jpg až do doby, kdy vrtule zůstane v jakékoli poloze a nebude těžším listem "padat" dolu. Výroba takovéhoto přípravku zabere pár minut práce na soustruhu a samotné vyvážení lze provádět v ruce bez použití dalšího stojánku.
Jednoduchý přípravek na vyvažování vrtulí lze vyrobit z trnu na kterém je zhotoven závit a ze dvou kuželů které mají díru se závitem http://aero1000.rajce.idnes.cz/Ostatni/#vrtule1.jpg následně vrtuli upevníme do přípravku http://aero1000.rajce.idnes.cz/Ostatni/#vrtule2.jpg, http://aero1000.rajce.idnes.cz/Ostatni/#vrtule3.jpg a vyvážíme nejlépe broušením těžšího listu jemným smirkovým papírem http://aero1000.rajce.idnes.cz/Ostatni/#vrtule4.jpg až do doby, kdy vrtule zůstane v jakékoli poloze a nebude těžším listem "padat" dolu. Výroba takovéhoto přípravku zabere pár minut práce na soustruhu a samotné vyvážení lze provádět v ruce bez použití dalšího stojánku.
Aeronca 10ccm (1,8m), Symfonik V2 (3m), VSO-10 (3m -Fara), VT-116 (3m -Fara), motorový kluzák (2,3m - vlastní konstrukce), L-13 Blaník (3,25m - Fara - stavba)
http://aero1000.rajce.idnes.cz/
http://aero1000.rajce.idnes.cz/
Re: Rady ke stavbě
Výroba žeber "rašplovou metodou"
Pro ty z Vás co se rozhodují k vlastní stavbě se pokusím popsat výrobu žeber, ke které netřeba žádné mechanizace. Základem zhotovení žeber rašplovou metodou jsou 2 šablony, které překreslíme z plánku na překližku, nebo např. duralový plech. Je jedno zda se jedná o křídlo, které nemění svou hloubku, nebo křídlo, které se ke svému konci zužuje. Vyrobíme prostě první a poslední žebro a do těchto provrtáme dírky na provlečení drátu cca průměr 2 mm http://aero1000.rajce.idnes.cz/PQN/#001.jpg. Podle hloubky profilu možno protáhnout i více jak 2 dráty. Poté z balsy vyřežeme jednotlivé kousky (pásky balsy) "žeber" s nějakou rezervou http://aero1000.rajce.idnes.cz/L-13_Blanik/#066.jpg, tzn. o něco větší, než výsledný tvar a postupně navlékneme na dráty potřebný počet kusů http://aero1000.rajce.idnes.cz/PQN/#002.jpg. Z obou krajů nasadíme šablony http://aero1000.rajce.idnes.cz/PQN/#004.jpg a celý blok upneme jemně do svěráku. Poté jednoduše brousíme a brousíme až dostaneme výsledný tvar na čisto. Nakonec pilníkem zhotovíme jednotlivé drážky pro nosníky, pochopitelně netlačíme na pilu a pracujeme pečlivě, na druhou stranu je potřeba brousit tak dlouho až se dotýkáme brouskem šablon, výsledek ale stojí za to http://aero1000.rajce.idnes.cz/PQN/#005.jpg.
Já osobně s úspěchem používám k broušení žeber pásovou hobby brusku někde z OBI (dříve jsem používal obyčejnou pásovou ruční brusku upnutou za madlo do svěráku hlavou dolu) a celý blok žeber brousím v ruce opatrně až na šablony. Takto mi broušení netrvá déle než pár minut práce a pochopitelně se nevyhnu doladění ručně ve svěráku. Na snímcích jsou sice žebra již hotová, ale doufám, že jsem postup, který není složitý popsal dostatečně srozumitelně.
Pro ty z Vás co se rozhodují k vlastní stavbě se pokusím popsat výrobu žeber, ke které netřeba žádné mechanizace. Základem zhotovení žeber rašplovou metodou jsou 2 šablony, které překreslíme z plánku na překližku, nebo např. duralový plech. Je jedno zda se jedná o křídlo, které nemění svou hloubku, nebo křídlo, které se ke svému konci zužuje. Vyrobíme prostě první a poslední žebro a do těchto provrtáme dírky na provlečení drátu cca průměr 2 mm http://aero1000.rajce.idnes.cz/PQN/#001.jpg. Podle hloubky profilu možno protáhnout i více jak 2 dráty. Poté z balsy vyřežeme jednotlivé kousky (pásky balsy) "žeber" s nějakou rezervou http://aero1000.rajce.idnes.cz/L-13_Blanik/#066.jpg, tzn. o něco větší, než výsledný tvar a postupně navlékneme na dráty potřebný počet kusů http://aero1000.rajce.idnes.cz/PQN/#002.jpg. Z obou krajů nasadíme šablony http://aero1000.rajce.idnes.cz/PQN/#004.jpg a celý blok upneme jemně do svěráku. Poté jednoduše brousíme a brousíme až dostaneme výsledný tvar na čisto. Nakonec pilníkem zhotovíme jednotlivé drážky pro nosníky, pochopitelně netlačíme na pilu a pracujeme pečlivě, na druhou stranu je potřeba brousit tak dlouho až se dotýkáme brouskem šablon, výsledek ale stojí za to http://aero1000.rajce.idnes.cz/PQN/#005.jpg.
Já osobně s úspěchem používám k broušení žeber pásovou hobby brusku někde z OBI (dříve jsem používal obyčejnou pásovou ruční brusku upnutou za madlo do svěráku hlavou dolu) a celý blok žeber brousím v ruce opatrně až na šablony. Takto mi broušení netrvá déle než pár minut práce a pochopitelně se nevyhnu doladění ručně ve svěráku. Na snímcích jsou sice žebra již hotová, ale doufám, že jsem postup, který není složitý popsal dostatečně srozumitelně.
Aeronca 10ccm (1,8m), Symfonik V2 (3m), VSO-10 (3m -Fara), VT-116 (3m -Fara), motorový kluzák (2,3m - vlastní konstrukce), L-13 Blaník (3,25m - Fara - stavba)
http://aero1000.rajce.idnes.cz/
http://aero1000.rajce.idnes.cz/