Akrobatický model Extra 300
Vzhledem k tomu, že mě začala lákat tak trochu akrobacie, rozhodl jsem se, že si nějakého toho akrobata pořídím. Už v začátku jsem byl rozhodnutý, že bych chtěl něco s rozpětím okolo 1m a pokud možno také s předinstalovanou elektronikou. To, že se bude jednat opět o další model z pěnového materiálu jsem bral jako samozřejmost. Přece jenom je to můj první akrobat, takže nějakou tu ránu určitě schytá a polystyren se bude po případné havárii opravovat lépe, než balzová konstrukce a také toho trochu víc vydrží.
Na výběr bylo několik modelů s parametry, které splňovaly alespoň částečně můj požadavek. Vybíral jsem z následujících: Elite, Unique, MX2, Scout ARF, Extra 300.
Po zhlédnutí několika videí na internetu a přečtení pár recenzí, jsem se nakonec rozhodl pro Extru 300 od firmy Parkzone. Splňovala asi nejvíce mé požadavky a vzhledově se jedná také o podařený model.
Dostupné varianty
1) Plug & Play Electric – obsah balení při zvolení této varianty je následující:
hotový nabarvený trup z EPP s předinstalovaným motorem a servy (SV130, PKZ1090) pro ovládání směrovky a výškovky.
Hotové (nabarvené) křídlo z EPP s předinstalovanými servy (SV80, PKZ 1081) pro ovládání křidélek.
výškovka z EPP
kabina s pilotem
střídavý motor 15 BL Outrunner 950 ot./V (PKZ5116) – nainstalovaný
střídavý regulátor E-Flite Pro 30A (EFLA1030) – nainstalovaný
uhlíková tyč 700 x 9mm pro spojení křídel
vrtule 10,5x9 elektro (PKZ5101) s kuželem (PKZ5107) - nainstalováno
podvozek (PKZ5106)
drobné příslušenství
návod k sestavení a nastavení výchylek, …
2) Bind & Fly ElectricTato varianta nabízí v porovnání s variantou Plug & Play navíc následující části:
přijímač Spektrum AR500 2,4GHz DSM2, 5-ti kanálový (SPMAR500)
Li-Pol baterii ParkZone 2200mAh 3S 11.1V 25C (PKZ1029)
nabíječ Li-Pol 12V s balancérem, 2-3 články (PKZ1040)
Já jsem zvolil variantu 1 – tedy Plug & Play.
Důvodem bylo to, že jsem měl doma z jiných modelů k dispozici tříčlánky o kapacitě 2200mAh (podle doporučení je možné použít tříčlánek 1800 ÷ 2500mAh), nabíječku a vysílačku mám Optic 6, takže ani přijímač Spektrum bych nepoužil.
Sestavení modelu
V krabici bylo vše pečlivě zabalené včetně návodu na montáž.
Stavba je velmi rychlá a jedná se spíš o složení několika částí, než o stavbu.
Výškovka
Jako první jsem nasunul výškovku, kterou jsem na několika místech přilepil vteřinovým lepidlem . V návodu je doporučené ještě přelepení výškovky dodanými kousky pásky. Tuto část jsem ale vynechal, protože mi to přišlo zbytečné.
Montáž křídel
Instalace křídel je velmi rychlá. Spočívá v nasunutí uhlíkové trubky do trupu, nasunutí částí křídel na tuto trubku, tak aby bylo možné do trupu protáhnout kabely od serv křidélek a následném vsunutí křídel do výřezů v trupu. Každé křídlo je ještě přišroubováno do trupu šroubky, aby se nevysunulo.
Montáž podvozku
Podvozek je drátový a pěnová kola o průměru 45mm jsou na něm už namontována i s botičkami. Vzhledem k tomu, že naše letiště je travnatá plocha a ne asfaltová nebo betonová plocha, tak jsem hned na začátku oddělal botičky a vyměnil původní kola za kola o průměru 55mm. Při nasazování podvozku do lože, je nutné obě kola stlačit k sobě, podvozek nasunout do drážky v trupu a opět uvolnit. Tím se fixuje pozice pozice podvozku v trupu a pak už stačí jen nacvaknout na drát podvozku oranžové kryty pro zlepšení vzhledu a pojistit je malými šroubky.
Ostruha je už namontovaná a je řiditelná.
Elektronika
Konektory pro připojení baterie jsou o průměru 3,5mm. To mi nevyhovovalo, tak jsem je odstřihnul a připájel místo nich konektory o průměru 4mm (podle prodejce prý tato drobná změna nemá vliv na záruku).
Vložení přijímače a propojení s regulátorem a servy je otázkou několika vteřin. Ve stavebnici je dodáván „Y“ kabel na propojení křidélek. Já jsem tuto variantu ale nepoužil a každé servo jsem napojil na jeden kanál.
Vrtule
Vrtule byla včetně kuželu nainstalována, ale i přesto mi to nedalo a odšrouboval jsem kužel, abych překontroloval dotažení unašeče. Vše bylo výrobcem dobře dotaženo, tak jsem s klidným svědomím zpět přišrouboval plastový kužel.
Kabina
Kabina drží pomocí dvou čepů a jednoho magnetu spolehlivě a stačí ji na trup bez dalších úprav jednoduše nasadit.
Celkově mi složení všech částí trvalo asi hodinu a půl i s přepájením konektorů pro baterii a nasazením jiných kol. Podle videa, které je možné vidět na youtube.com, je doba složení Extry v provedení Bind & Fly okolo 5 minut.
Těžiště
Těžiště je v návodu doporučeno 70mm od náběžné hrany, případně 76mm pro zkušenější piloty.
Já osobně jsem volil variantu s těžištěm 70mm. Stačilo pouze baterii 2200mAh (3s) o hmotnosti 167g co nejvíce nasunout dopředu a vše bylo hotové. Když jsem zkoušel, jak by vyšlo těžiště s baterií 1800mAh (hmotnost 153g), tak by bylo potřeba model nepatrně dovážit na předek.
Baterie v trupu drží velmi pevně. Spíš je problém ji tam vůbec nasunout a potom dostat ven, to se ale po pár nandání a vyndání určitě zlepší a v případě, že by byla náhodou volná, je už od výrobce v trupu připravený pásek suchého zipu, kterým by se zajistila.
Výchylky
Stejně tak jako pro těžiště, je i pro výchylky doporučené dvojí nastavení (malé a velké výchylky).
Výchylky malé / velké:
křidélka: 12mm / 30mm
výškovka: 10mm / 37mm
směrovka: 35mm / 55mm
Doporučené nastavení exponenciál
Pro malé výchylky vše 40%
Pro velké výchylky 55% pro křidélka, 70% pro výškovku, 45% pro směrovku
Na začátek jsem nastavil malé výchylky a na vysílačce pak ještě dvojí výchylky. I na poloviční výchylky je model dost živý a bude ještě asi chvíli trvat, než budu používat plné výchylky. Exponenciály mám 30%.
Základní parametry modelu
rozpětí 1030mm
délka 935mm
letová hmotnost ca.980g (model bez baterie 810g)
regulátor 30A
motor 15BL 950ot./V
vrtule 10,5x9
použitý akumulátor G2 RAY, 3s Li-pol 2200mAh
Zálet
Stejně tak, jako i předcházející modely jsem Extru nechal zalétnout zkušenějšímu pilotovi (Karasovi). Start byl z posekané travnaté plochy. S koly o průměru 55mm bylo popojíždění bez větších problémů možné a po přidání plynu se Extra odlepila od země asi po pěti metrech a pěkně stoupala. Bylo nutné trochu dotrimovat výškovku a po přistání ještě nepatrně ubrat na výchylkách, aby byl model pro začátek trochu méně citlivý na řízení.
Při mém prvním letu vše proběhlo téměř bez problému, jen jsem při dosednutí vytrhl podvozek z trupu. Bylo to způsobeno příliš velkým zpomalením při přistání, kdy Extra těsně nad zemí ztratila rychlost a tvrději dosedla. Chce to přistávat trochu na rychlosti. Podvozek není moc spolehlivě do trupu připevněn, takže tvrdší přistání mu nesvědčí. Jedná se o plastovou destičku se čtyřmi kolíky, která je vlepena pouze do trupu a nijak více není proti vylomení fixována. Hned na místě jsem vytrhnutý podvozek znovu pomocí vteřinového lepidla přilepil. Vzhledem k provedení bude ale pravděpodobně nutné časem vymyslet jiné uchycení podvozku.
Jinak se jedná o dobře létající a obratný model a díky jeho zbarvení je také dobře vidět.
Extra 300 - Parkzone
Extra 300 - Parkzone
- Přílohy
-
- CIMG7633.jpg (135.43 KiB) Zobrazeno 2885 x
Optic 6 - 2,4GHz, Easy Glider Pro, Mentor, Extra 300
Re: Extra 300 - Parkzone
Měl jsem možnost vidět latadlo ve vzduchu a super. Velice se mě líbí a létá úžasně. Těším se až se příště potkáme na letišti a budeš s extrou létat .
Re: Extra 300 - Parkzone
Tak mi to dnes nedalo a vyjel jsem na modelářské letiště do Rokytna, kde jsem lítal jak s Mentorem, tak i s Extrou. S Extrou jsem vylítal dvě baterie a zkoušel nalítávat na přistání a přistávat. Občas jsem se pro letadlo prošel, ale přistání byla celkem hladká a nic jsem nerozbil. Dokonce poslední přistání bylo ve vzdálenosti asi jen pět kroků ode mě. Když to takhle půjde dál, bude to dobrý. Lítá fakt krásně a když ji v nejbližší době nerozbiju, tak si brzo zvětším výchylky, aby byla obratnější.
Teď jsem dobil baterie (tříčlánek, 2200mAh) - asi po 7 minutách motorového letu (plyn většinou na 1/2) jsem dobil 1250mAh.
Teď jsem dobil baterie (tříčlánek, 2200mAh) - asi po 7 minutách motorového letu (plyn většinou na 1/2) jsem dobil 1250mAh.
Optic 6 - 2,4GHz, Easy Glider Pro, Mentor, Extra 300