Docela jsem na to čučel.
Číslo nemám a článek jsem celý nečetl, ale k čemu to pán používá, opravdu z toho jde vykrouhat funkční vrtule? https://www.rcmodely.cz/archiv/2026/1/7
Kostka stěží vysvětlí úsečce a už vůbec ne bodu, že existují i jiné dimenze života, než jsou v tom jejich ...
Úplně jiný level je EU, její instituce EASA a tamní politici, řebříček vede H.Virkkunen a její nová regulace modelářů a vzdělání dětí
Já časopis samozřejmě mám, článek jsem četl a také mě to dost překvapilo! Houba je spíš vhodná pro drobné doplňky, maketové detaily. O výrobě vrtule se zmiňuje, ale jen k papírovému modelu.
Létám jak umím, ale hlavně pro radost z toho, co dělám...
Nenechalo mě to i tak klidným a trochu o tom studuji...
Nějaké shrnutí poznatku s pomoci AI.
Ve funkčním modelářství (RC letadla, lodě, auta) se choroš jako konstrukční materiál prakticky nepoužívá, protože má nevhodné mechanické vlastnosti – je buď příliš křehký (po vyschnutí), nebo příliš těžký a nestabilní (v čerstvém stavu).
Existuje však jedna specifická a fascinující oblast, kde se choroš (konkrétně troudnatec kopytovitý) historicky i experimentálně objevuje:
1. Náhrada korku a lehkých výplní
Před masivním rozšířením plastů a polystyrenu se vnitřní část některých chorošů (plstnaté jádro zvané troud) používala jako lehký, tlumicí materiál.
Využití: U historických modelů lodí mohl sloužit jako výplň plovacích komor nebo jako pružné podložky pod mechanické díly pro tlumení vibrací motoru.
Vlastnosti: Po zpracování (vyvaření v louhu a naklepání) vznikne materiál podobný kůži nebo plsti, známý jako amadou. Ten je extrémně savý a lehký.
2. "Chorošová kůže" (Amadou) v maketách
Modeláři, kteří staví věrné historické makety (např. kočáry nebo interiéry starých letadel), používají zpracovaný choroš k imitaci:
Dobového čalounění: Materiál amadou vypadá jako semišová kůže, ale je mnohem lehčí a lépe se tvaruje v malém měřítku.