Útržky diskusí o vlekání RC modelů jsou na tomto fóru v několika víceméně nesouvisejících vláknech, ale není tu žádné vlákno věnované vlekání RC modelů samotnému. Já sám se ve vlekání vůbec nevyznám, naopak jsem se začal po této zajímavé modelářské kategorii teprve rozhlížet, tak sem zkusím dát nějaké zajímavé střípky o vlekání, které jsem našel v jiných vláknech a budu doufat, že je doplní někdo zkušenější
Nějaké informace o vlekání včertně obrázků jsou ve vlákně o F3K: https://www.rcfree.eu/viewtopic.php?f=32&t=339&start=20
Tady jsou informace, které mně z toho vlákna přišly užitečné:
vitstar píše:...
Tažné lano na vlečné se umisťuje co nejblíže těžišti, pokud možno na hřbetu vlečné. Lano by mělo být odhazovatelné, opatřené nějakým praporkem, aby se případně dalo najít. Při vlekání hrozí zavléknutí lanka do směrovky a to se řeší napnutou gumičkou mezi pohyblivou a pevnou částí směrovky. Pokud se podíváš na nějaká videa z vlekání pochopíš proč háček k těžišti. Vlečený model by měl letět mírně výš nad vlečnou a pomaleji než vlečná a ze začátku se neubráníš různým výkyvům vlečeného stroje. Pokud by bylo kotvení háčku až vzadu byl by let plný výkyvů a krizových situací. K tomu umístění, samozřejmě ideálně do těžiště se to nepodaří, takže praxe je taková, že zhruba na úrovni odtokové hrany či poněkud za ní se toto zařízení umísťuje. Takže tak
vitstar píše:Ne ta gumička se dává jedině když pohyblivá část výškovky přesahuje přes tu pevnou. Na výškovce to samé jinak to není nutnémartin104 píše:děkuji za radu. Jak dotlačím canary domu ,hned to naimplantuju. Jen prosím tě ty gumičky na směrovce to myslíš jako z vrchu směrovky natáhnout gumičku na každou stranu k pevné části výškovky
Tady malá nápověda pro vlekání. I když se jedná o velké modely, některá pravidla platí univerzálně
aerovlek
mrazoun: muzes jako vlekarsky guru odpovedet par otazek o vlecnych ?
- jak se urci, jak velke / tezke ero utahne
- jaky typ era se pro vlekani hodi
- je mozne uvazovat o vleku za akrobatem
- ma smysl na osahani zkusit neco slabsiho - treba neco s motorem 12-15 ccm, jak velke ero typujes, ze odvleka
Honda: Nevím jestli jsem vlekařský guru, ale zkusím zformulovat pár skromných poznatků z mé modelářské praxe:
ad 1: nedá se úplně přesně určit - je tam mnoho faktorů:
- já jsem létěl aerovlek v hale s Lazy Bee 200g/800mm a na niti s větroňkem se směrovkou a výškovkou,....150g/750mm (video bych někde našel)
- viděl jsem vlekat:Diablotin s ASP 15 1,6m váhu nevím/ASW 27 2,5kg/3m
a viděl jsem Pitts S1 2,8m/3W150 a ASK 25 12,5m/50kg Harryho Rosenthala (fotky mám)
tak zkusím všeobecně:
dobrý a hlavně rychlý! model s motorem:
40-50ccm - do 8kg/4-5m (létá kdekdo)
80-100ccm do 12-16kg/6m (létá se u nás běžně)
120-160 do 25kg a 9m (jsou vesměs v Německu a venku)
160-210 do 40kg a 7-10m (má jen Rudla Helmer Jaka a Němci - např. pan Alexander "Wilga" Frisch ve 4m Wilze má Kinga 140ccm a tahal v pohodě 40kg). Od něho Wilgy mají motory od 120 do 200 ccm vesměs Kingy,3W nebo Mokiny 210 5tiválce hvězdy,občas ZDZ 160. Rozdíl ve výkonu jsem nepozoroval rozdíly v pilotáži byly patrné velice.Tolik k bodu 1.
ad 2: Hodí se v podstatě hodný, ne příliš pomalý model, klidně akrobat. Lepší je možná hornoplošník, zvlášť když máš málo zkušeností, výkonu a těžký a rychlý větroň na provaze.
Zásada - Jestli nemáš rychlou vlečnou, musí mít velký výkon na motoru
Jestli nemáš rychlou a výkonnou vlečnou můžeš vlekat jen pomalé a lehké větroně - myšleno na svůj rozměr.
Shrnu to - např. stavebnice :
- hornoplošníky např - Wilga, Cesssna, Pilatus, Bellanca, Dornier 27
-dolnoplošníky - Swisstrainer, Monzun, Pilatus, Jodel
- akrobati - jakýkoliv
Pozor:
nehodí se typ Piper: je dost pomalý a nemá výkon (většinou) pokud by měl rychlý profil a výkonný motor nevadilo by to, ale nebude to moc maketové takže Piperisti by měli výkony shora uvedené zmenšit asi na 50-70%.
U větroně: by měla být řízena křidélka - model jen se směrovkou a výškovkou není moc vhodný - pro začátečníka v žádném případě!!!
Brzdy nebo butterfly jsou samozřejmě výhodou, v případě potřeby si můžeš opatrně !!! přibrzdit,....
ad 3: ano v pohodě - akrobat je velmi vhodná a vděčná vlečná, umí letět rychle i pomalu
ad 4: má smysl vzít to co je doma a nebát se - vzít na provaz nějakého "hadráka" a letět,...
Ještě pár rad pro začátek:
Vlekař:
1- nikdy nevlekej s nespolehlivým motorem
2- nikdy nelítej nad hlavou
3 - nezmatkuj při ztrátě orientace, I když to nebudeš řídit bude tomu éru (většinou) jenom líp než se srovnáš v orientaci
4 - měj vypínací servo dost silné aby vyplo i při tahu (aspoň dobré standartní např C5077 5,5kg nebo i větší)
5- vypinač si dej tak abys ho v krizi ihned našel a nacvič si to
6 - používej svůj provaz nebo aspoň očko které umíš spolehlivě vypnout
7 - nikdy nezahazuj provaz nad polem, nenajdeš ho
8 - nikdy nevěř větroňáři, kterého jsi neviděl lítat
9 - říkej kam poletíš - větroňář se nemusí dohadovat kam asi poletíš a pěkně ti v zatáčce "nadjede"
10 - dbej aby větroňář byl po celou dobu vleku u tebe a dobře tě slyšel
Větroňář:
1 - Vždy stůj za letadly při startu vedle vlekaře
2 - máš - li pomocníka, dbej aby držel konec křídla na otevřené dlani a "nezasekl" ti model
3 - rozkýve-li se ti éro na startu do strany (tráva nebo blbý pomocník) nemanévruj a hned se vypni !!!
4 - za letu drž éro rovně za vlečnou a snaž se být vždy výš než vlečná - NIKDY POD NÍ !!!
5 - pokud spadneš pod ní tahej - nemáte-li výkon, vypni se a neohrožuj vlekaře
6 - první zatáčku začínej točit až v bezpečné výšce
7 - snaž se řídit křidélky jen rovinu a výškovkou nad vlečnou (většinou se lehce tahá) "nos" už ti vlečná do směru stáhne sama
8 - v zatáčce se snaž vždy jet jemně!!! nosem ven z kruhu, nelétej na vnitřní stranu zatáčky předlétal bys vlečnou a byl by karambol
9 - používej "trhací spojku" nejlépe pásek na kabely nebo silon
10 - v případě sebemenšího problému se nahlas: "vypínám" a vypadni - není větší ostuda než když tě musí odpojit vlekař
Pro oba:
1 v případě jakéhokoliv problému oba od sebe a každý letí svou cestou
2 první se vždycky má vypnout větroň
3 pokud vlekař hlásí vypni se, nediskutuj a ihned to udělej
4 než neznámého nebo cizího pomocníka tak raději žádného
5 oba proveďte předstartovní zkoušku
6 pokud startujete z vysoké trávy je lepší větroň hodit (vypadá to hrozně, ale jde to v pohodě do cca 3kg a je to bezpečnější než když větroň zakopne křídlem a rozkmitá se, větším modelům vyšší tráva už nevadí)
7 při startu se starej vždy o svoje letadlo a nedívej se na kolegu
8 zkontrolujte si kanály
9 stanovte si ještě před startem kudy a kam poletíte
10 dejte pozor na směr startu abyste si nevletěli do slunce
Všem přeju "kolik startů tolik přistání" a určitě se někde na letišti potkáme
Honda
xpetr: Taky se chystám na první pokus. Zajímalo by mě ,jak moc se musí větroň řídit výškovkou.Usuzuji,že se větroň usadí sám v tom obyklém úhlu cca 15 st. a dále sestoupá,protože vlečné lanko tahá čumák dolů.... je to správně?
huhu: Záleží na poměrech rychlostí. Někdy je i dobré přibrzdit . Ale jestli můžu doporučit - létejte tak, abyste viděli vlek z boku , takové protáhlé osmičky. Je dobře vidět, v jakých úhlech modely jsou. Když poletíte směrem od sebe, a modely už budou dál/výš, tak se to špatně odhaduje (jednou mi v podobné konfiguraci nasadil nezkušený vlekař na klesavou zatáčku - větroň na takovou rychlost nebyl stavěný a než jsem stihnul vypnout, měl jsem poloviční rozpětí) . A zatáčky táhlé. Je nepříjemné, když vlekař řízne zatáčku tak, že si modely letí naproti. jinak v tom záludnosti nejsou, všechno vycítíš. Jak psal Honda - trochu tahat ze zatáček a jinak moc neřídit Už jsme vlekali lehounkou dvoumetrovku i extrou na 6,5ccm. Byl to nad očekávání příjemný vlek (větroň startoval z ruky) . Vleky jsou zábava .
vitstar píše: http://www.kolmanl.info/index.php?show=START_AEROVLEK