Protože do dnešního dne není na žádném diskusním fóru, FB, nebo YT nějaký
opravdu jednoduchý přehled, kdo, kde a za jakých podmínek vlastně může od 1.září 2025 létat, udělal jsem s pomocí AI Copilota rychlý výcuc z legislativy, resp. OOP platné od 1.září 2025:
Ve kterých případech není nutné označení polohy letu v DroneMap?
V těchto oblastech můžeš létat bez předchozího vyznačení:
- Neřízený vzdušný prostor mimo omezené zóny Např. venkovské oblasti, pole, louky, lesy mimo chráněná území a mimo dosah letišť.
- Mimo CTR, TMA, ATZ a TRA/TSA zóny Pokud nejsi v blízkosti řízeného letiště, vojenského prostoru nebo jiných aktivních zón, není nutné hlásit let.
- Mimo chráněná území (CHKO, národní parky) Pokud nelétáš v přírodních rezervacích nebo chráněných oblastech, nemusíš polohu značit.
- V prostoru s výslovným označením „volný let“ v DroneMap Některé oblasti jsou v mapě označeny jako volné pro rekreační létání bez nutnosti registrace.
- Dále není nutné označovat polohu letu pro RC modely/drony s hmotností pod 250g, protože ty jsou považovány za bezpečné. (Mimo delší lety v Geozónách, kde je nutný souhlas správce)
Kdy je označení polohy letu povinné?
Naopak označení polohy je povinné, pokud:
- Létáš v blízkosti letiště (CTR, TMA)
- Vstupuješ do dočasně aktivních zón (TRA/TSA)
- Jsi v chráněné přírodní oblasti
- Létáš v městské zástavbě nebo hustě osídlené oblasti
- Používáš RC model/dron s vyšší hmotností než 250g
V některých geozónách se podmínky pro provoz nově odlišují podle toho, jestli jde pouze o jednorázový průlet geozónou nebo o tzv. let v zóně, tedy provoz, který trvá delší dobu. (Bylo tedy vzato do úvahy nižší riziko pádu RC modelu/dronu, pokud koleje nebo vedení VVN pouze přeletí, než když nad nimi cíleně létá delší dobu).
Pro RC modely/drony s hmotností pod 250 g se výrazně uvolňují podmínky – k přelétnutí železniční tratě nebo vedení velmi vysokého napětí není potřeba ani souhlas správce zóny.
Přehled LKR310–UAS geozón a povinností před letem
LKR311
Železniční tratě:
Pouhé oznámení (do 250g při přeletu),
souhlas (nad 250 g nebo delší provoz nad tratí)
LKR312
Elektrická vedení a rozvodny (nad 220 kV):
Pouhé oznámení (do 250 g),
souhlas (nad 250 g nebo delší provoz)
LKR313
Vodní zdroje (2. a 3. stupeň ochrany):
Pouhé oznámení, (podmínky se mohou měnit podle konkrétního vodního zdroje)
LKR314
Řízená letiště (CTR, MCTR, IFR provoz):
Souhlas správce zóny
LKR315
Neřízená letiště, heliporty (ATZ, HEL, PIS):
Pouhé oznámení (do 250 g),
Souhlas správce zóny (nad 120m nebo delší provoz)
LKR316
Hustě osídlený prostor (HOP):
Pouhé oznámení (do 250g při přeletu),
Souhlas správce zóny
LKR317
Dálnice, silnice I.–III. třídy:
Pouhé oznámení (do 250g při přeletu),
Souhlas správce zóny (nad 250g nebo delší provoz)
LKR318
Chráněná krajinná území (NP, CHKO, MCHÚ):
Souhlas správce zóny
LKR319
Objekty důležité pro obranu státu (ODOS):
Souhlas správce zóny
LKR320
Ostatní vzdušné prostory (LKP, LKR, LKD, TSA, TRA, AIP SUP, NOTAM, tedy kombinace pravidelných i dočasných omezení):
Pouhé oznámení (do 250g),
Souhlas správce zóny (nad 250g)
Viz
https://letejtezodpovedne.cz/vse_o_leta ... ativa/NOOP
Pokud byste narazili na nějakou nepřesnost nebo chybnou informaci, dejte prosím vědět, i AI Chatbot je "jenom člověk" a není neomyný
Obecné komentáře ke smysluplnosti samotné EU legislativy a OOP směřujte prosím třeba sem: viewtopic.php?t=785&start=90
a nechte toto vlákno opravdu pouze pro diskusi o aplikaci DroneMap a souvisejících Geozónách! Děkuji