Pokud se vám nezobrazují některé příspěvky, nebo nemůžete stahovat přílohy z nich, je to způsobeno tím, že nejste přihlášeni. Pro plný přístup do všech sekcí fóra a pro stahování příloh proveďte prosím snadnou registraci na tomto fóru a přihlašte se. Více informací o provedení registrace se lze dočíst ZDE.
Přečtěte si také pravidla fóra, provedením registrace vyjadřujete souhlas s jejich dodržováním.

ZOHD Kopilot Lite - užitečný pomocník pro modeláře

Vše okolo elektroniky uvnitř modelů, regulátory, serva, FC řídící jednotky, GPS, telemetrická čidla, konektory atd.
Odpovědět
Uživatelský avatar
LEON
Mazák
Příspěvky: 1361
Registrován: 06 črc 2022 07:37
Bydliště: Nové Město nad Metují

ZOHD Kopilot Lite - užitečný pomocník pro modeláře

Příspěvek od LEON »

Spousta modelářů má již za sebou nějakou havárii svého RC modelu, ať již chybou svojí, nebo vinou nějaké závady na modelu. Většině haváriím lze ovšem lehce předejít pořízením malé “krabičky”, která za cenu cca 1500 kč může zachránit RC model několikanásobně vyšší hodnoty, případně zabránit i škodám na cizím majetku či zranění druhých osob způsobeným nešťastným pádem vašeho RC modelu. Jedná se o zařízení ZOHD Kopilot Lite.



O co v tomto případě jde? O nic víc, než že se díky této elektronice váš model bude umět vrátit zpět na místo startu, ať už v případě ztráty signálu, nebo jen v případě ztráty vaší orientace. Někteří modeláři se dívají na podobná zařízení s despektem a argumentují třeba tím, že modelář se má spoléhat hlavně na svoje ruce, že podobná zařízení nemají oporu v EU legislativě, nebo že jsou dokonce svému okolí nebezpečná, protože vracející model může po cestě na něco narazit. Zabejčené “pravé modeláře” samozřejmě žádné logické argumenty nepřesvědčí, pro ty zvídavější z vás mohu klidně veškeré obavy rozptýlit :-)

1) Po instalaci ZOHD Kopilota budete dál létat pouze “na své ruce” tak, jak jste zvyklí, protože toto není žádný autonomní autopilot, který by létal podle přednastavené trasy za vás. Pouze získáte možnost v krizové situaci stisknout “panické tlačítko”, které vybere model z nebezpečné situace, nasměruje ho přímo k vám a zabrání tak jeho zničení nebo ztrátě.

2) ZOHD Kopilot není v rozporu s EU legislativou, neboť zde nejde o zařízení pro autonomní létání, ale pouze o omezenou automatizaci letu, kterou legislativa povoluje.

3) Pokud ZOHD Kopilot obdrží příkaz k návratu na místo startu (tzv. funkce RTH), automaticky si nabere bezpečnou výšku pro přelet (cca 70 m), takže nehrozí žádná kolize s pozemní překážkou. Konec konců, pokud letíte na LOS, žádnou překážku mezi modelem a vámi mít stejně nemůžete, protože byste na svůj model jednoduše neviděli :-D ZOHD Kopilot naopak bezpečnost vašeho létání dramaticky zvyšuje, protože s jeho pomocí eliminujete havárie způsobené “rukami”, ztrátou orientace a konec konců i v případě ztráty signálu je bezpečnější, když se model vrátí zpět k vám, kde máte kolem sebe dostatek prostoru k nouzovému přistání, než když Fail Safe vašeho přijímače posadí model kamkoliv, kam ho vítr během neřízeného vyklesávání může zanést. Sám jsem byl svědkem, jak plachtící kroužící model po výpadku signálu kvůli “vhodnému” větru uletěl na Fail Safe ještě asi 2 km přes zastavěnou oblast a přes rušnou výpadovku z města!

ZOHD Kopilot nabízí ještě možnost stabilizace letu, což se hodí například při silném větru, ale i tuto funkcionalitu dnes již nabízí i kdejaký přijímač. Dále nabízí i funkci startovacího asistenta, kdy můžete odhodit váš model do vzduchu i bez vysílačky v rukách, který pak sám spustí motor, následně vystoupá do bezpečné výšky a krouží kolem, dokud se pohodlně neusadíte ve svém křesílku a převezmete řízení. Startovací asistent se hodí zejména u velkých modelů, kdy vám RC vysílač v ruce může překážet při odhozu rozměrnějšího modelu. Osobně věřím, že i tuto funkcionalitu budou brzy nabízet i obyčejné přijímače, tak jako již nějakou dobu nabízejí třeba funkci stabilizace.

ZOHD Kopilot Lite lze zakoupit třeba zde:
https://www.banggood.com/cs/ZOHD-Kopilo ... rehouse=CN

Zde je překlad původního anglického návodu, který pro vás zpracoval Joskapilot:


Na závěr můžu říct, že samozřejmě ani toto zařízení není všespásné, modelář se opravdu musí spoléhat hlavně na své ruce a pokud vám odejde servo nebo regulátor/BEC, tak nic nezmůže ani ZOHD Kopilot, v těchto případech by ale nebyl nic platný sebelepší Fail Safe. Všem ostatním příčinám havárie nebo ztráty vašeho modelu však může pomoci zabránit. Právě z důvodu zvýšení bezpečnosti jak modelu, tak svého okolí bych ZOHD Kopilota doporučil používat. Při FPV létání mimo LOS by mělo být používání nějakého návratového zařízení minimálně na úrovni ZOHD Kopilota téměř povinné.
(Kdo létá FPV a uvítal by i zobrazení telemetrických údajů v FPV brýlích, případně možnost nastavení jednotlivých parametů, jako je přeletová výška nebo nastavení úrovně plynu při RTH, jsou zde další alternativy jako LeFei Sparrow 2 a 3, viz stručný přehled levných autopilot systémů zde: https://www.rcfree.eu/viewtopic.php?f=3&t=905 )
Pro FPV Air Combat se hledají hráči z řad FPV modelářů. Přidejte se i vy na MAPU CZ/SK PILOTŮ, pokud máte o tuto adrenalinovou disciplínu zájem, i pokud stavbu svého prvního Combat modelu teprve zvažujete 8-) (Pro přidání pište SEM)

Flieger
Nováček
Příspěvky: 3
Registrován: 11 říj 2024 09:09

Re: ZOHD Kopilot Lite - užitečný pomocník pro modeláře

Příspěvek od Flieger »

Zdravím,
mám dotaz, zda se tento zmiňovaný systém dá zapojit s PWM přijímačem - např. Hitec Optima nebo je to určeno pouze pro Rx s rozhraním SBUS ?
Díky předem za info.

BeneFitmodel
Zkušený
Příspěvky: 742
Registrován: 06 črc 2022 07:03
Bydliště: střední EU

Re: ZOHD Kopilot Lite - užitečný pomocník pro modeláře

Příspěvek od BeneFitmodel »

Flieger píše:Zdravím,
mám dotaz, zda se tento zmiňovaný systém dá zapojit s PWM přijímačem - např. Hitec Optima nebo je to určeno pouze pro Rx s rozhraním SBUS ?
Díky předem za info.
Na první dobrou bych odhadl, že ano.
Přímo na zařízení je konektor s označením PWM.

Tady jsem našel nějaké další informace s příkladem zapojení přijímače s PWM.
Zhruba kolem 3 minuty

nebo zde
https://intofpv.com/t-wiring-zohd-kopil ... s-rx-r24-p


Zde je návod v PDF https://www.rcgroups.com/forums/showatt ... 1607575544

V čem konkrétně je problém?
Uvidíme co na to napíše LEON.
Kostka stěží vysvětlí úsečce a už vůbec ne bodu, že existují i jiné dimenze života, než jsou v tom jejich ... ;-)

Flieger
Nováček
Příspěvky: 3
Registrován: 11 říj 2024 09:09

Re: ZOHD Kopilot Lite - užitečný pomocník pro modeláře

Příspěvek od Flieger »

Díky moc za promptní reakci.
Ještě jsem si všiml, že je na výstupu jednotky bohužel jen jeden kanál pro AIL. Je to docela škoda, protože se pár ovládaných křidélek degraduje na jediné servo, což může být nepříjemné např. u větroňů (nejde potom třeba funkce diferenciace křidélek ani případný reverz serva) :shock:

Uživatelský avatar
LEON
Mazák
Příspěvky: 1361
Registrován: 06 črc 2022 07:37
Bydliště: Nové Město nad Metují

Re: ZOHD Kopilot Lite - užitečný pomocník pro modeláře

Příspěvek od LEON »

Flieger píše:Zdravím,
mám dotaz, zda se tento zmiňovaný systém dá zapojit s PWM přijímačem - např. Hitec Optima nebo je to určeno pouze pro Rx s rozhraním SBUS ?
Díky předem za info.
Ahoj Fliegere,
ZOHD Kopilot se dá napojit jak přes SBUS, tak přes obyčejné PWM přijímače. Pokud teprve nějaký takový jednoduchý FC systém zvažuješ, tak bych spíš doporučil jít do některého z Lefei Sparrow nebo NB ONE-32bit. Ne, že by ZOHD Kopilot nefungoval skvěle, měl jsem jich několik a všechny fungovaly bez problémů, ale jsou zde i levnější alternativy s jednodušším nastavováním. Určitou nevýhodou ZOHD Kopilota totiž podle mě je, že se k němu musí pro každou změnu parametrů připojovat na kabelu takový volič s tlačítkem a trimry. Když nastavíš ZOHD Kopilota, aby fungoval a nebudeš se v jeho nastavení chtít už vrtat, tak to nevadí. Ale pokud budeš mít těch Kopilotů víc, budeš mít víc i těch voličů k nim, budeš si muset pamatovat, který je od kterého Kopilota a když to spleteš, a připojíš jiný, většinou se Ti to nastavení úplně rozhází. Nemluvě o tom, že musíš mít ten FC umístěný v modelu tak, aby byl přístupný pro zasunutí konektoru kabelu toho voliče, to také není vždy úplně možné. Všechny ostatní typy FC mají nastavovací tlačítka a trimry přímo na své krabičce, to mi přijde mnohem komfortnější.

Pokud hledáš pouze jednoduchý levný FC s funkcí stabilizace a RTH návratu domů pro létání na přímou viditelnost (nepotřebuješ tedy vidět OSD telemetrii v FPV brýlích) a chceš pouze PWM připojení, jsou tady tyto vhodné alternativy:

SN Sparrow Flight Controller co stojí asi 750kč.
nebo
NB One 32-Bit za cca 880kč. Ten má navíc barometrické čidlo a umí řídit i směrovku, takže model díky tomu umí i sám ze země odstartovat .

Oba umí pouze základní připojení přes PWM a základní funkce (stabilizace, RTH), ten druhý se nastavuje pouze přes DIP switche, což může být pro někoho snadnější, než nastavování kombinací poloh páček na vysílači, jako tomu je u většiny ostatních jednoduchých FC. Pro SUB250 modely bych volil jiné lehčí a menší typy, ale pro modely velikosti +/- Beta 1400 se mi jeví jako ideální.

Pokud uvažuješ do budoucna o pořízení FPV brýlí, hodilo by se ti, kdyby FC měl na sobě konektor, kam se připojí video vysílač a Ty tak uvidíš v brýlích telemetrické údaje jako výšku, rychlost, polohu apod.
Pro staré výběhové typy FPV brýlí DJI Goggles a DJI Goggles V2 je vhodný tento FC:
Lefei V2 Sparrow za cca 850kč. Umí připojení PWM i SBUS, základní funkce jako stabilizace a RTH a startovací asistent.

Pro novější FPV brýle DJI Goggles 3 a Walksnail Avatar je vhodný tento FC:
LEFEI Sparrow 2 PRO za cca 900kč. Ten umí navíc ovládat dva motory současně s diferenciací jejich tahů. Ten PWM konektor pro druhý motor bohužel zabral volný AUX kanál (CH6), to je rozdíl oproti předchozímu typu FC výše. Naproti tomu má zase snadnější nastavování přes DIP switche jako NB One-32bit, což je o dost jednodušší, než u ostatních jednoduchých FC, kde se dělají změny nastavení přes polohy páček vysílače.

Samozřejmě oba FC lze použít i pro modely s létáním na přímou viditelnost a používám je i na SUB250 modelech, protože jsou malé a lehké, jako ZOHD Kopilot.
Flieger píše:Díky moc za promptní reakci.
Ještě jsem si všiml, že je na výstupu jednotky bohužel jen jeden kanál pro AIL. Je to docela škoda, protože se pár ovládaných křidélek degraduje na jediné servo, což může být nepříjemné např. u větroňů (nejde potom třeba funkce diferenciace křidélek ani případný reverz serva) :shock:
Pokud hledáš pokročilejší možnosti nastavení, jako diferenciaci křidélek, tak na to už Ti tihle jednoduché FC stačit nebudou a budeš muset sáhnout po mnohem sofisitkovanějších a komplikovanějších řešeních, jako je INAV, v tom už se já ale moc neorientuju, na to tu jsou zase jiní, já používám pouze ty jednoduché FC, které stačí jen zapojit a které používám jen jako pokročilejší Fail Safe, aby se mi vrátil model domů při případné poruše spojení.
Pro FPV Air Combat se hledají hráči z řad FPV modelářů. Přidejte se i vy na MAPU CZ/SK PILOTŮ, pokud máte o tuto adrenalinovou disciplínu zájem, i pokud stavbu svého prvního Combat modelu teprve zvažujete 8-) (Pro přidání pište SEM)

Flieger
Nováček
Příspěvky: 3
Registrován: 11 říj 2024 09:09

Re: ZOHD Kopilot Lite - užitečný pomocník pro modeláře

Příspěvek od Flieger »

Pokud hledáš pokročilejší možnosti nastavení, jako diferenciaci křidélek, tak na to už Ti tihle jednoduché FC stačit nebudou a budeš muset sáhnout po mnohem sofisitkovanějších a komplikovanějších řešeních, jako je INAV, v tom už se já ale moc neorientuju, na to tu jsou zase jiní, já používám pouze ty jednoduché FC, které stačí jen zapojit a které používám jen jako pokročilejší Fail Safe, aby se mi vrátil model domů při případné poruše spojení.
Díky za podrobný popis alernativních řešení, ale ještě bych se vrátil k problému onoho neexistujícího AIL2 (který nemá ani uvedený Sparrow 1). Jde prostě o to, že instalací této elektroniiky nemohu nadále využívat vlastností letadla (např. Heron, Solius nebo Kadet) ani v ručním módu - kanál pro druhé křidélko je prostě fuč.
Funkci diferenciace bych celkem klidně oželel, ale větší malér bude je když pojedou obě křidélka stejným směrem. Zkoušel jsem kdysi reverzaci přestavěním serva - je to dost komplikované a často konstrukčně nemožné. Použití elektronického reverzu funguje špatně.
Píšeš - "sáhnout po mnohem sofisitkovanějších a komplikovanějších řešeních", ale je zajímavý, že např. jednoduchý stabilizátor NX3 3D od Banggood má zachovány všechny 4 výstupy: AIL,ELE,RUD i AILR, ale není to bohužel Flight Controller, který by uměl RTH.
Suma sumárum mi připadá, že mohu pak létat jen s modelem s jedním servem pro obě křidélka (strunovým nebo táhlovým přenosem) a ostatní letadla mají prostě smůlu :cry:
Píši toto poněkud v režimu "pokud vím" takže je možné, že třeba ten Sparrow V2 nebo 3 umí přenášet všechny 4 důležité kanály (?)

Uživatelský avatar
LEON
Mazák
Příspěvky: 1361
Registrován: 06 črc 2022 07:37
Bydliště: Nové Město nad Metují

Re: ZOHD Kopilot Lite - užitečný pomocník pro modeláře

Příspěvek od LEON »

Je to prostě jak píšeš, tyhle jednoduché systémy mají svoji výhodu v tom, že jsou jednoduché a blbuvzdorné, ale tím pádem neumožňují pokročilejší nastavení kanálů. Malý počet kanálů jsem já osobně řešil tím, že používám jak kanály vyvedené z FC (CH1-6), tak současně ostatní kanály z přijímače (7,8), které už neovládá FC, ale pouze RC vysílač. Ale nevím, jestli Ti to v něčem pomůže.
Tady by asi opravdu bylo vhodnější řešení použít nějaký z FC INAV, ale už je to poměrně hodně laborování a učení. Tam existuje ohromná spousta nejrůznějších nastavení a co tam není, to si člověk dodělá přes scripty.
https://www.rcfree.eu/viewtopic.php?f=82&t=1120
Pro FPV Air Combat se hledají hráči z řad FPV modelářů. Přidejte se i vy na MAPU CZ/SK PILOTŮ, pokud máte o tuto adrenalinovou disciplínu zájem, i pokud stavbu svého prvního Combat modelu teprve zvažujete 8-) (Pro přidání pište SEM)

Odpovědět

Zpět na „Palubní elektronika“