Stránka 1 z 3

Electrifly Seawind EP

Napsal: 14 zář 2011 21:34
od zdekar
Už dlouho jsem toužil mít nějaký hydroplán a před asi měsícem jsem si konečně tento sen splnil. Dlouho jsem vybíral, hledal po eshopech odkud by se to snadno dalo poslat do ČR (nebo z ČR) a nakonec se mi zalíbil Seawind od Great Planes (Electrifly - v evropě prodávané pod značkou Simprop :) ). Nakonec jsem jej objednal z německého eshopu Der Himmlische Hollein, který posílá do ČR přes DHL (PPL) za 10 euro s možností platby přes Paypal.

Obsah balení
V krabici co došla je vše potřebné k sestavení modelu, tedy bez elektroniky. Na obrázku letadlo vypadá velice pěkně. :) Byla přiložena i červená obálka "Lieber..." :shock: no co čekat od obchodu co se jmenuje "nebeský..." no, ale nakonec v obálce nic podobného nebylo, ale jen faktura a dodací list (neboli v němčině "Lieferschein", jak jsem si pak přečetl, když jsem na to kouknul z blízka. :lol:
Obrázek


A jednotlivé kusy stavebnice po rozbalení:
Obrázek


Kromě letadla a jeho nutných součástí je v balení i jakýsi stojánek a vyvažovačka z desek EPS. Jsou sice pěkné, ale nedoporučoval bych je používat... o tom ale později.

Co jsem potřeboval ke stavbě:
- 5-min. epoxy
- Purex Rapid
- pravítko (nebo provázek)
- křížový šroubovák
- zrcátko
- pilka
- několik vrutů
- překližka a polystyren
- suchý zip
- vrták
- pilník
(možná vám to teď přijde jako obsah batohu hrdiny v nějaké adventuře, ale později se k jednotlivým věcem dostanu) :)

Teď si nějak neuvědomuju, jestli součástí balení bylo i lepidlo, ale stejně jsem používal svoje. K přilepení důležitých částí jako výškovka, vršek směrovky a konců křídla jsem použil 5-min. Epoxy UHU Plus a pak když mi došlo, tak 5-min. epoxy z HobbyCity... (doplním odkazy)...
Na stojánek, vyvažovačku a pár dalších věcí jsem použil Purex Rapid nebo jej v kombinaci s epoxy.

Stavba stojánku a vyvažovačky
Díly na stavbu jsou vidět na předchozím obrázku v dolní části. Stavba je v podstatě velmi jednoduchá. Jednotlivé díly do sebe snadno zapadají a tak vaším úkolem je při sestavování promáznout lepidlem, aby to pak déle drželo pohromadě.
Až to sestavíte, tak buď to chce ještě strany, které se budou pak dotýkat letadla vybavit molitanem, nebo to celé odložit někde na skříň a nechat tam :) Jelikož jak na ně položíte letadlo, tak to na něm zanechá stopy v podobě dolíčků nebo rýh... ten EPS materiál je nějaký ostrý či co. No jak jste asi vytušili, tak ty rýhy mi to udělalo a proto to už nepoužívám... bohužel jsem se o tom nikde předem nedočetl. :(
No třeba to časem vybavím tím molitanem :)
Obrázek


Stavba křídla
Křídlo letadla je už v celku, jen bez koncových "plováků". Takže jsem vzal epoxy a tyto konce přilepil. Dále bylo potřeba zabudovat křidýlkové servo (je jen jedno pro obě plochy). Otvor na něj je připraven, ale pro servo co jsem použil byl malý a bylo potřeba trochu broušení pilníkem. Před zasunutím serva je ještě potřeba udělat do křídla otvor, kudy povedem ven kabel od serva (je to ukázané v návodu a i na dalším obrázku).

Obrázek

Možná jste si toho někdo všimnul, že táhla na obrázku jsou jaksi zkroucená. Není to chyba vašeho monitoru, ale udělal jsem to tak schválně. Na rcgroups jsem si o stavbě trochu přečetl a postupoval podle tamních rad. Kvůli úpravám co jsem dělal dál, bylo toto možná i zbytečné. Proč jsem to vlastně dělal? Je to jeden ze způsobů vyřešení problému s destičkou, která je použita pro držení takového udělátka co pak drží křídlo u trupu. No a když křídlo umístíte na trup, tak je možné, že ty táhla budou o tu destičku škrtat, což rozhodně není dobré. I proto,aby to neškrtalo jsem umístil variabilní koncovky pod páku serva, což chtělo trochu víc trpělivosti při nastavování, aby obě plochy křidélek byly v rovině. :) Ale nakonec se povedlo.

Držák křídel
Křídla se k trupu upevňují 2 body. První je v přední části křídla (jakási uhlíková tyčka, která se zasune do otvoru v trupu) a pak vrtut, kterým je křídlo přitaženo k trupu. Původně je to uděláno takto (viz obrázek). Ale je tam riziko, že ty táhla křidélek o to budou škrtat. Proto jsem tu původní destičku odtrhnul a udělal nový držák z 3mm překližky.

ObrázekObrázek

ObrázekObrázek

Nejlepší způsob jak si ověřit, že táhla jdou mimo tu destičku a vrtut křídel opravdu zapadá, tam kam má, je použít zrcátko :) Na posledním obrázku je vidět, že táhla jsou nad novou destičkou a i mimo ni. Destičky jsou z 3mm letecké překližky, slepeny k sobě epoxy a ještě sešroubovány 2 vruty. Do díry pod vrtuty jsem ještě kápnul purex, tak snad to bude pevné dost :)

Držák motoru
Klec na motor je již v letadle hotová. Stačí tedy přišroubovat doporučovaný motor RimFire 2830 950kV a je hotovo. Problém ovšem nastává, pokud místo něj chcete nebo jste nuceni použít nějaký jiný... jelikož RimFire motory jsou na 3 šrouby a uchycení je tedy do trojuhelníku.
Obrázek

(na obrázku i s oficiálním regulátorem)

Řešení problému pro motory s uchycením do kříže jsem opět našel na rcgroups. Zde dojde k použití pilky... je potřeba spodek přední části toho držáku odstranit a nahradit plným kouskem překližky, do které jsem vyvrtal otvor v místě závitu na motoru. Motor je tedy v mém případě uchycen 2 šrouby. Jelikož mi při této úpravě praskla bočnice držáku (jejich použitá překližka je nějaká slabá), tak jsem držák navíc ještě vyztužil z boku a ze spodu kousky překližky a navíc celou tu dřevěnou strukturu pojistil 2 vrtuty zalepenými purexem. :) Není také na škodu ty jejich spoje trochu promáznout epoxy.
Obrázek


Výškovka a směrovka
Výškovka je dodána zvlášť a je potřeba ji přilepit... hlavně rovně. Na to jsem použil to pravítko. Vybral jsem si určitý bod u středu trupu a k němu jsem zkoušel měřit vzdálenost z obou konců výškovky... je potřeba aby byla stejná. :) Ale to je asi celkem jasné. Pak jsem si tuto polohu fixem zaznamenal, výškovku vytáhnul ven, namazal epoxy a vrátil zpět do zjištěné polohy, na rychlo ještě zkontroloval pravítkem umístění a nechal zaschnout. Směrovka letadla je již usazená a je potřeba jen zalepit vrchní díl.
Táhla v návodu doporučují promazat olejem proti možné korozi, takže jsem to provedl.

No a to je co se týká hrubé stavby v podstatě vše. Teď přichází na řadu rozmístění elektroniky.

Re: Electrifly Seawind EP

Napsal: 14 zář 2011 21:35
od zdekar
Umístění serv, regulátoru, přijímače a baterky
Pro serva je již v trupu připraveno místo a není tedy potřeba toho moc řešit. Na obrázku výše (vedle motoru RimFire) jsou serva vidět přichycená k destičce z překližky. Tuto destičku můžete snadno zalepit na připravené místo a serva do ní přišroubovat. Jelikož moje serva se do připravených otvorů nevešla, udělal jsem to celé trochu jinak. Serva jsem purexem zalepil do daného prostoru a mezi ně jsem nacpal polystyrénovou kostku o rozměrech 25x50mm + něco na výšku :)
Obrázek

Kostka je rozměrově větší než prostor mezi servy a tak bylo potřeba použít trochu síly, aby tam vlezla. Serva jsou s ní tak trochu chráněná proti možné vodě a navíc i natlačená na stěnu, aby lépe držela.

Na kostku z vrchu jsem pak přilepil suchý zip a na něj dal regulátor. Pod přepážku oddělující prostor křídla od kabiny pak podvěsil na další suchý zip i přijímač.
... fotku dodám později...

Baterka je opět přichycena suchým zipem ve špici kabiny. Použil jsem navíc i vyrovnávací kondenzátor od Assanu 3300uF (pro jistotu) :)

Použitá elektronika
Původně jsem chtěl použít doporučovaný motor RimFire, abych se i vyhnul nutným úpravám motorového lože, ale jelikož dodání čehokoliv z ČR trvá občas neúměrně dlouho (před měsícem objednaný a zatím nedošel), objednal jsem náhradní z HobbyCity. Lépe i tak zapadne mezi další komponenty. Tak abych se dostal k tomu, co tento krásný letoun pohání:

Motor: Turnigy 2830 1000kV
Regulátor: Mystery 30A 3A BEC
Baterka: Zippy Flightmax 3S 1600mAh
Serva: 3x HXT 900
Přijímač: Assan X8R6 s krátkou anténou
Vrtule: 8x6 co byla dodána se stavebnicí

Test motoru
Pomocí DC Wattmetru jsem měřil odběr motoru s dodanou vrtulí 8x6 v různých polohách plynu. Na maximální plyn odběr dosahoval až 17A - vzhledem k tomu, že max. odběr motoru je 18A / 20s tak plného plynu asi moc často nevyužiju.
Na půl plynu je ale odběr neuvěřitelných necelých 5A (tedy asi 55W). Předpokládám tedy dobu letu na plyn asi 10 minut.

Let
První let byl celkem krátký. Na plyn asi jen 2 minuty. Směrovka má ve spodní části pro starty z vody plastovou destičku, ale přesto moc účinná tato destička není. Je nutné udžovat vyšší rychlost a nebo tuto destičku prodloužit. Pro starty je doporučováno plné přitažení výškovky, tím se více nazdvihne špice a letadlo tak lépe klouže po hladině. Zároveň je i více potopená zadní část a vodní směrovka je tak trochu účinnější. Zatím jsem toto moc nezkoumal, byl jsem rád, jak to pěkně jezdí. :) Při zvýšení rychlosti se letadlo náhle vzneslo do vzduchu no a tak už jsem to tak nechal a vyletěl výše nad hladinu. Při letu jsem to trochu vytrimoval, jelikož šlo hodně nahoru. Pak jsem vypnul motor a pěkně to plachtilo, ani jsem to nemohl dostat dolu :) Přistání bylo také úplně v pohodě... v podstatě to přistálo nějak samo.

Parametry letadla
Rozpětí: 1005 mm
Délka: 845 mm
Váha: 696g
Plocha křídla: 15,1 dm2
Plošné zatížení: 46,1 g/dm2

Potřeba je alespoň 4-kanálová vysílačka, mixy nejsou potřeba.

... ještě později doplním nějaké video a foto, až bude ...

Závěr
Je to pěkný a celkem dost rychlý hydroplán. Pokud nějaký hledáte a máte už něco nalítáno, tak můžu tenhle doporučit. Začátečníkům bych ho ale nedoporučoval... hlavně kvůli rychlosti letu no a pak je vždy lepší začít na suchu ;-) .

Re: Electrifly Seawind EP

Napsal: 17 zář 2011 18:15
od Karas
Tak já doplním pár fotografií z dnešního létání. Ideální to nebylo, ovšem fotky mluví za vše. :lol:

Re: Electrifly Seawind EP

Napsal: 17 zář 2011 20:18
od zdekar
No ty 2 poslední jsi nemusel ;-) :lol: Ale jo... i to patří k létání. Holt nějak došla přistávací dráha. :)

Re: Electrifly Seawind EP

Napsal: 09 říj 2011 15:57
od dac
Zdravím všechny a gratuluji k pěknému hydroplánu a fotky jsou super.Měl bych dotaz ohledně křídla,zdali má nějaký profil a zdali je vyosen motor.Možná hloupé dotazy,ale zrovna jsem tohle postavil z Rc group a nemám vyosen motor a křídlu jsem dal nějaký jednoduchý profil oproti té rovné desce.Tak bych se rád vyvaroval zbytečných chyb.Dík za váš čas.

Re: Electrifly Seawind EP

Napsal: 09 říj 2011 17:31
od Karas
dac píše:Zdravím všechny a gratuluji k pěknému hydroplánu a fotky jsou super.Měl bych dotaz ohledně křídla,zdali má nějaký profil a zdali je vyosen motor.Možná hloupé dotazy,ale zrovna jsem tohle postavil z Rc group a nemám vyosen motor a křídlu jsem dal nějaký jednoduchý profil oproti té rovné desce.Tak bych se rád vyvaroval zbytečných chyb.Dík za váš čas.
Ahoj a vítej na fóru.
Já ti k tomu asi moc neřeknu, motor vyosený asi bude, minimálně do strany. Profil tam nějaký taky je, ale proč píšu. Docela bych se mrknul na nějaký fotky jak jsi to postavil, zkus třeba vytvořit vlákno v sekci Hydroplány, někoho tím můžeš inspirovat. ;)
Jinak Zdekar ti jistě co nejdříve odpoví.

Re: Electrifly Seawind EP

Napsal: 09 říj 2011 19:49
od dac
Ptám se protože jsem postavil z rcgroup toho icona podle toho threadu a mrcha moc létavý nebyl.Mám seawinda postaveného a nechci ho utopit při prvním startu na rybníku.Rád se podělím o fotky,ale musím se naučit je nějak vnutit do stroje

Re: Electrifly Seawind EP

Napsal: 09 říj 2011 20:53
od zdekar
Tohle profil má. Zespodu víceméně rovný a vysoký asi 2cm. Řekl bych že nejvíc podobný je asi na Clark-Y. Možná by se to dalo někde dohledat co přesně to je.
Motor vyosený je... nevím jestli to byl záměr té stavebnice, ale připravená klec (držák na motor) byla mírně vychýlená doprava... takže jsem to tak nechal a lítá to s tím dobře :) Z hlediska vyosení nahoru nebo dolu bych řekl, že je rovně.

Re: Electrifly Seawind EP

Napsal: 09 říj 2011 21:17
od Karas
zdekar píše:Tohle profil má. Zespodu víceméně rovný a vysoký asi 2cm. Řekl bych že nejvíc podobný je asi na Clark-Y. Možná by se to dalo někde dohledat co přesně to je.
Motor vyosený je... nevím jestli to byl záměr té stavebnice, ale připravená klec (držák na motor) byla mírně vychýlená doprava... takže jsem to tak nechal a lítá to s tím dobře :) Z hlediska vyosení nahoru nebo dolu bych řekl, že je rovně.
Otázkou je, podle čeho jsi usoudil, že to není dolů nebo nahoru vyosený.Řekl bych, že u motorů které jsou nahoře je spíš pravděpodobnější vyosení nahoru. Jinak do strany to vyosený být musí, reakční moment hraje svou roli všude.

Re: Electrifly Seawind EP

Napsal: 09 říj 2011 21:50
od zdekar
Usoudil jsem podle toho, že to letadlo mám tady doma na stole a koukal jsem na něj... ;-) A koukal jsem na něj dlouho a porovnával osu vrtule s osou té motorové gondoly a je to kolmé. Takže konkrétně u mého letadla to nemá vyosení nahoru ani dolu. To říkám vzhledem k té motorové gondole (od motoru k výškovce).

Samozřejmě některá letadla to mají mírně nahoru, ale to moje ne. To záleží taky, ale jak ten motor je umístěn... jestli jako tlačný nebo tažný, jestli před těžištěm nebo za ním. To že ho nevyosíš nahoru může mít za následek sklonění špice při prudším přidání motoru. Pokud lítáš klidně, je to celkem jedno. Navíc motor nevyosený nahoru lépe ofukuje výškovku a zvyšuje tak její účinnost, ale to už jsem ti několikrát vysvětloval ;-) Takže motor vyosený nahoru nemám, což může způsobit sklonění špice při prudkém přidání motoru, ale jelikož s plynem pracuju rozumně, tak mě tato eventualita netrápí a zatím se mi to s tímto letadlem nestalo.