EU legislativa pro FPV létání od 1.1.2024
Napsal: 07 led 2024 19:51
Jelikož na FB skupinách i ve zpravodajských médiích kolují poměrně rozporuplné informace a osobité výklady, jak se nová EU legislativa od 1.1.2024 dotkne FPV létání, rád bych do tohoto vlákna postupně házel všechny poznatky a informace, které by byly k tématu legislativy FPV létání relevantní. Pokud se budu v nějakém bodu plést, prosím o upozornění na chybu. Především bych rád vyškrtal procedury, které nejsou nezbytně nutně potřeba k REKREAČNÍMU FPV létání s RC modelem letadla, pokud to bude možné.
FPV létání se spotterem (VLOS)
1) Pokud operátor řídí svůj FPV model na dohled vedle stojícího spottera, spadá jeho provoz pod Otevřenou kategorii, na kterou potřebuje oprávnění OPEN v podkategorii A3.
Předpokládám, že tato možnost provozu FPV se spotterem pod Open kategorií dle Článku 4 odst. d) nařízení (EU) 2019/947 stále platí, dle těchto zdrojů informací:
Info od EASA k závodům FPV dronů: https://www.easa.europa.eu/cs/light/top ... n-view-fpv
Info od ÚCL k létání s FPV brýlemi: https://www.caa.cz/ufaqs/je-letani-s-br ... schvaleno/
2) Pokud nemáte žádnou registraci, nejprve provedete registraci Provozovatele zde: https://dron.caa.cz/
3) Po té provedete registraci profilu Pilota na stejném odkazu: https://dron.caa.cz/
4) FPV provoz v kategorii Open/A3 se řídí těmito pravidly:
- K zajištění bezpečnosti potřebujete „vizuálního pozorovatele“, tzv. spottera. Spotter musí být vlastníkem stejného oprávnění Open/A3 jako operátor dronu/modelu/UAV.
- Nesmíte létat nad lidmi.
- Můžete létat pouze mimo obydlené oblasti a ve vzdálenosti nejméně 150 metrů od rezidenčních, obchodních nebo průmyslových oblastí.
- Můžete létat ve výšce maximálně 120 metrů.
- Diváci nejsou povoleni.
- Minimální věk operátora dronu/modelu/UAV je 16 let.
- Provozovatel letadla je registrován a letadlo je označeno registračním číslem provozovatele.
- Pilot má u sebe doklad o absolvování online výcviku pro danou kategorii a je obeznámen s pokyny výrobce poskytnutými výrobcem bezpilotního systému.
- Provozovatel je povinen zajistit informování všech osob zapojených do provozu bezpilotního letadla přítomných v oblasti provozu o rizicích a jejich výslovného souhlasu se svou přítomností.
FPV létání bez spottera (BVLOS)
1) Pokud operátor řídí svůj FPV model mimo VLOS, spadá jeho provoz pod Specifickou kategorii, na kterou potřebuje oprávnění SPECIFIC.
Viz tabulky pro Kategorizaci provozu bezpilotních systémů: https://www.caa.cz/uascz/
2) Je třeba odeslat vyplněný formulář žádosti o vydání oprávnění k provozu (OKP) do ÚCL včetně určení rizikovosti provozu (úroveň SAIL).
Viz https://letejtezodpovedne.cz/vse_o_leta ... specificka
Seznam potřebných dokumentů je zde: https://www.caa.cz/provoz/bezpilotni-le ... k-provozu/
Vydání oprávnění k provozu vás přijde na 4000kč, každá další změna parametů pak na 400kč. Žádost o OKP lze podat prostřednictvím datové schránky, elektronicky podepsaného emailu, nebo papírovou formou.
O oprávnění k provozu lze také zažádat online na Portálu provozovatele zde: https://portal.dron.caa.cz/login
(Nejsem si jistý, jestli není třeba zažádat i o povolení k letu (OKL), nebo zda stačí Oprávnění k provozu (OKP))
3) Je třeba vyplnit Provozní koncepci (dále jen „ConOps“), která je přílohou každé žádosti o vydání Oprávnění k provozu.
Viz https://www.caa.cz/provoz/bezpilotni-le ... k-provozu/
4) Je třeba vyplnit formulář určující místo nebo místa provozu a stanovující rizikovost provozu (úroveň SAIL)
Pro posouzení rizik lze použít standardy EASA: https://www.easa.europa.eu/en/document- ... c256000036
(Zatím jsem nenašel odkaz na vzor formuláře)
5) Je třeba vypracovat Provozní příručku v případě, že vaše rizikovost provozu odpovídá úrovni SAIL II nebo vyšší.
Viz https://www.caa.cz/provoz/bezpilotni-le ... k-provozu/
6) Dále je třeba vyplnit prohlášení provozovatele o ochraně osobních údajů.
(Zatím jsem nenašel odkaz na vzor formuláře)
7) Dron/model/UAV je třeba mít vybaven systémem DRID/NRID.
Viz podrobnosti zde: https://letejtezodpovedne.cz/k_uzitecne ... ydqNdnBbI8
(Zatím jsem nedohledal, kdy se může použít pouze DRID a kdy už musí být NRID systém dálkové identifikace)
Povinným obsahem vysílání dálkové identifikace jsou následující parametry:
- Registrační číslo provozovatele dronu;
- Jedinečné sériové číslo dronu či doplňkového zařízení;
- Zeměpisná poloha dronu, výška nad bodem vzletu, kurz a rychlost;
- Zeměpisná poloha dálkově řídícího pilota dronu, případně bodu vzletu;
- Údaj o nouzovém stavu.
8) Dron/model/UAV musí splňovat požadavky na Containment (nezávislý systém ukončení letu).
(Viz popis od ÚCL o několik příspěvků níže)
9) Uzavřít pojištění odpovědnosti na každý dron/model/UAV zvlášť.
Minimální výše pojistného plnění dle kategorie provozu je uvedena zde: https://letejtezodpovedne.cz/k_uzitecne/pojisteni
nebo zde: https://letejtezodpovedne.cz/content/do ... isteni.pdf
FPV létání se spotterem (VLOS)
1) Pokud operátor řídí svůj FPV model na dohled vedle stojícího spottera, spadá jeho provoz pod Otevřenou kategorii, na kterou potřebuje oprávnění OPEN v podkategorii A3.
Předpokládám, že tato možnost provozu FPV se spotterem pod Open kategorií dle Článku 4 odst. d) nařízení (EU) 2019/947 stále platí, dle těchto zdrojů informací:
Info od EASA k závodům FPV dronů: https://www.easa.europa.eu/cs/light/top ... n-view-fpv
Info od ÚCL k létání s FPV brýlemi: https://www.caa.cz/ufaqs/je-letani-s-br ... schvaleno/
2) Pokud nemáte žádnou registraci, nejprve provedete registraci Provozovatele zde: https://dron.caa.cz/
3) Po té provedete registraci profilu Pilota na stejném odkazu: https://dron.caa.cz/
4) FPV provoz v kategorii Open/A3 se řídí těmito pravidly:
- K zajištění bezpečnosti potřebujete „vizuálního pozorovatele“, tzv. spottera. Spotter musí být vlastníkem stejného oprávnění Open/A3 jako operátor dronu/modelu/UAV.
- Nesmíte létat nad lidmi.
- Můžete létat pouze mimo obydlené oblasti a ve vzdálenosti nejméně 150 metrů od rezidenčních, obchodních nebo průmyslových oblastí.
- Můžete létat ve výšce maximálně 120 metrů.
- Diváci nejsou povoleni.
- Minimální věk operátora dronu/modelu/UAV je 16 let.
- Provozovatel letadla je registrován a letadlo je označeno registračním číslem provozovatele.
- Pilot má u sebe doklad o absolvování online výcviku pro danou kategorii a je obeznámen s pokyny výrobce poskytnutými výrobcem bezpilotního systému.
- Provozovatel je povinen zajistit informování všech osob zapojených do provozu bezpilotního letadla přítomných v oblasti provozu o rizicích a jejich výslovného souhlasu se svou přítomností.
FPV létání bez spottera (BVLOS)
1) Pokud operátor řídí svůj FPV model mimo VLOS, spadá jeho provoz pod Specifickou kategorii, na kterou potřebuje oprávnění SPECIFIC.
Viz tabulky pro Kategorizaci provozu bezpilotních systémů: https://www.caa.cz/uascz/
2) Je třeba odeslat vyplněný formulář žádosti o vydání oprávnění k provozu (OKP) do ÚCL včetně určení rizikovosti provozu (úroveň SAIL).
Viz https://letejtezodpovedne.cz/vse_o_leta ... specificka
Seznam potřebných dokumentů je zde: https://www.caa.cz/provoz/bezpilotni-le ... k-provozu/
Vydání oprávnění k provozu vás přijde na 4000kč, každá další změna parametů pak na 400kč. Žádost o OKP lze podat prostřednictvím datové schránky, elektronicky podepsaného emailu, nebo papírovou formou.
O oprávnění k provozu lze také zažádat online na Portálu provozovatele zde: https://portal.dron.caa.cz/login
(Nejsem si jistý, jestli není třeba zažádat i o povolení k letu (OKL), nebo zda stačí Oprávnění k provozu (OKP))
3) Je třeba vyplnit Provozní koncepci (dále jen „ConOps“), která je přílohou každé žádosti o vydání Oprávnění k provozu.
Viz https://www.caa.cz/provoz/bezpilotni-le ... k-provozu/
4) Je třeba vyplnit formulář určující místo nebo místa provozu a stanovující rizikovost provozu (úroveň SAIL)
Pro posouzení rizik lze použít standardy EASA: https://www.easa.europa.eu/en/document- ... c256000036
(Zatím jsem nenašel odkaz na vzor formuláře)
5) Je třeba vypracovat Provozní příručku v případě, že vaše rizikovost provozu odpovídá úrovni SAIL II nebo vyšší.
Viz https://www.caa.cz/provoz/bezpilotni-le ... k-provozu/
6) Dále je třeba vyplnit prohlášení provozovatele o ochraně osobních údajů.
(Zatím jsem nenašel odkaz na vzor formuláře)
7) Dron/model/UAV je třeba mít vybaven systémem DRID/NRID.
Viz podrobnosti zde: https://letejtezodpovedne.cz/k_uzitecne ... ydqNdnBbI8
(Zatím jsem nedohledal, kdy se může použít pouze DRID a kdy už musí být NRID systém dálkové identifikace)
Povinným obsahem vysílání dálkové identifikace jsou následující parametry:
- Registrační číslo provozovatele dronu;
- Jedinečné sériové číslo dronu či doplňkového zařízení;
- Zeměpisná poloha dronu, výška nad bodem vzletu, kurz a rychlost;
- Zeměpisná poloha dálkově řídícího pilota dronu, případně bodu vzletu;
- Údaj o nouzovém stavu.
8) Dron/model/UAV musí splňovat požadavky na Containment (nezávislý systém ukončení letu).
(Viz popis od ÚCL o několik příspěvků níže)
9) Uzavřít pojištění odpovědnosti na každý dron/model/UAV zvlášť.
Minimální výše pojistného plnění dle kategorie provozu je uvedena zde: https://letejtezodpovedne.cz/k_uzitecne/pojisteni
nebo zde: https://letejtezodpovedne.cz/content/do ... isteni.pdf