Pokud se vám nezobrazují některé příspěvky, nebo nemůžete stahovat přílohy z nich, je to způsobeno tím, že nejste přihlášeni. Pro plný přístup do všech sekcí fóra a pro stahování příloh proveďte prosím snadnou registraci na tomto fóru a přihlašte se. Více informací o provedení registrace se lze dočíst ZDE.
Přečtěte si také pravidla fóra, provedením registrace vyjadřujete souhlas s jejich dodržováním.
Přečtěte si také pravidla fóra, provedením registrace vyjadřujete souhlas s jejich dodržováním.
Nejlepší RC letadlo pro začátečníky
Nejlepší RC letadlo pro začátečníky
Velmi často jsou kladeny dotazy na to, jaké letadlo vybrat do začátku. Pokusím se tedy sepsat pár rad, které vyplívají z mých zkušeností za těch pár let, co se věnuju tomuto krásnému koníčku.
Na různých eshopech se dá najít spousta krásných letadel, jako například tyto:
nebo
Vzhled:
Zapomeňte na něj. První letadélko vůbec nemusí vypadat krásně, jeho hlavní úloha je, aby vás naučilo létat. Až to budete dostatečně dobře zvládat, můžete si v klidu pořídit nějaké dříve vysněné, aniž byste se museli obávat toho, že let bude trvat míň jak 5 vteřin. Schopnosti každého jsou ale velice individuální. Tedy někdo podobné letadýlko zvládne už jako druhý model, někdo však bude potřebovat určitý mezistupeň. Samozřejmě, pokud se vám podaří nalézt krásné letadlo s letovými vlastnostmi pro začátečníka, tak tím líp
Co tedy je u prvního modelu výhodou?
- materiál EPP
- hornoplošník
- dostatečné vzepětí křídel
- motor vzadu (tlačná vrtule)
- dostatečný výkon, ale žádný rychlík
- s elektro pohonem
Materiál
Ideální je EPP, ELAPOR (EPO), ARCEL - vše v podstatě stejný materiál, jen jiný obchodní název. Můžete si ho představit jako ohebný polystyren, který když praskne, tak se nerozsype na kuličky, ale vytvoří 2 snadno slepitelné části, které do sebe zapadnou tak, že nepoznáte, kde byl zlom. Pokud tedy prodejce píše že model je nerozbitný, znamená to, že je velmi snadno opravitelný. Zvlášť v začátcích můžete lepit velmi často. Ale jak říkáme my zkušenější, čím víc lepidla, tím to pak líp lítá.
Hornoplošník
Hornoplošníky jsou obecně stabilnější než letadla s křídlem pod trupem, proto jsou doporučováni zejména jako cvičná letadla nejen pro začátečníky.
Vzepětí křídla
Taktéž dostatečné vzepětí velice přispívá ke stabilizaci letadla a to pak odpustí mnoho leteckých chyb. V podstatě když trochu letadélko nakloníte, tak se pak samo vrátí do stabilní polohy. Některá letadla tak můžete nechat letět a klidně si zatím udělat kávu... ale pozor, aby neulítlo pryč, zas tak chytré to není.
Motor vzadu
Pro začátek je to ideál, jelikož při čelním nárazu do země nebo do překážky není ohrožen motor a tedy tak snadno neohnete hřídelku ani nezlomíte vrtuli. Opravy jsou pak také mnohem jednodušší.
Výkon pohonu
Ideální letadlo pro začátečníky by mělo letět pomalu, aby jste měli dost času reagovat na nečekané události, jako např. kdy na prázdné louce náhle skočí do cesty strom, nebo se nebezpečně přiblíží váš kolega (taky začátečník) se svým modelem apd.
Bohužel někteří výrobci si to vzali až moc k srdci a některá ta letadélka pro začátečníky se sunou tak pomalu až skoro padají na zem. Každé letadlo potřebuje určitou minimální rychlost, aby se udrželo ve vzduchu (tzv. pádová rychlost). Pár modelů, se kterými jsem se setkal v základní variantě letí maximální rychlostí kousek nad tou pádovou a pak je to obtížné udržet ve vzduchu pokročilým pilotem, natož začátečníkem. Na pár takových se podíváme později (výrobci snad prominou).
Elektropohon
Proč elektropohon do začátku, když spalováky mají tak pěkný zvuk jako skutečné letadlo? Hlavní výhoda elektro motorů je to, že je jen napojíte na regulátor a můžete letět (v případě RTF setu nemusíte dělat ani to). Naopak spalovací motory je potřeba naladit, napumpovat palivo (případně vyklepat palivo pokud to nechytá),štelovat otáčky, utírat letadlo od oleje... a než to celé naladíte ostatní už mají odlétáno a chystají se domů Proto bych spíš pro první motor doporučil elektro verzi a až se lítat naučíte, tak není problém přejít na čoudící éra.
Nad čím se zamyslet?
Pomalu je na čase zamyslet se, jak velký finanční obnos jste ochotni do tohoto koníčku investovat. Pokud máte omezené finance nebo nevíte, jestli vás to bude bavit, nejjednodušší je pořídit si tzv. RTF set (tedy kompletní výbavu). Obsahem je vysílačka, baterky,model ... obvykle stačí dobít baterie, připevnit křídlo a jít lítat)
Druhá možnost je koupit si model od jiného modeláře, který už pokročil a začátečnického modelu se zbavuje.
Pokud si jste jisti, že vás to bude bavit, pak je nejlepší koupit rovnou nějaký lepší vysílač, který bude použitelný i do budoucna (třeba tento nebo tento nebo jiný) a k tomu si koupit letadlo jako stavebnici nebo opět někde z bazaru.
A naposled je tu možnost jít cestou zkušenějších modelářů a koupit stavebnici modelu (ARF, KIT, rozsyp) a model si poslepovat a vybavit vlastní elektronikou. Zároveň je potřeba dokoupit i vysílač (pokud možno radši už něco lepšího). Výhodou je, že komponenty si vyberete sami a máte tak větší možnost vybrat si ty kvalitní.
Vhodný model
Takže teď se podíváme na těch pár vhodných modelů, s kterými mám zkušenost a můžu je doporučit.
Piper Super Cub
Tohle letadlo se prodává ve verzi RTF a jak by jistě Karas potvrdil, je to velmi hodné letadlo.
Wild Hawk
Prodává se jako RTF, ARF nebo lze i na náhradní díly, celé sestavit a doplnit vlastní elektroniku.V základní verzi obsahuje celkem pomalý pohon. Velmi univerzální letadlo vhodné i pro starty ze sněhu. Je vhodné jej později vybavit silnějším pohonem.
Funtic
Prodává se jako RTF nebo ARF(bez vysílačky).S rozpětím křídel 70cm je vhodné zejména pro mladší začínající modeláře (kolem 8 let).Je nenáročné na pilotáž.Na let je ale potřeba bezvětří nebo max. mírný vánek.
EasyStar
Tohle letadlo je legendou mezi začátečnickými letadly.Když se zkušených modelářů zeptáte na letadlo do začátku, tak vám většina doporučí EasyStar. Podle tohoto modelu je vytvořeno spousta kopií jako WildHawk, Beta 1400, Funtic...
EasyGlider Pro
Velmi oblíbené letadlo do záčátku. Je trochu víc náročnější na pilotáž než předchozí kategorie a tak je vhodnější jako druhý model, ale spousta modelářů s ním začínalo a jsou spokojeni.
Robbe Arcus
Letadlo podobné EasyGlideru i s podobnými vlastnostmi. Je to hodné letadlo na začátek. Na odkazu je zobrazena verze KIT (stavebnice bez elektroniky a vysilačky)
Aerobird 3
Prodává se ve verzi RTF. Je celkem stabilní, ale měl jsem trochu problémy se startem z ruky za bezvětří kvůli slabšímu pohonu. Pokud někdo uvažujete nad letadly jako Commander 2,Aerobird Challenger apd. tak radši vemte tuhle verzi
Teď uvedu několik kousků, které osobně neznám, ale ostatní modeláři je doporučují.
Beta 1400
V podstatě je to jedna z kopií letadla EasyStar.
Toro 900
Tohle letadélko je dost divoké a nejspíš s ním několikrát třísknete o zem. Mnohé pády přežije a je lehce slepitelné. Je to vhodná cesta jak se rychleji dostat k modelům stíhaček a podobným modelům.Prodává se bez vysílače, který si musíte dokoupit zvlášť.
Nevhodné modely
Na trhu existuje i několik modelů, které se tváří že jsou vhodné pro úplné začátečníky, ale podle zkušeností co s nimi máme to zas není tak pravda. Samozřejmě naučit se s nimi dá, ale je to obvykle dost trápení.
Alpha 1500
Kamarád se s ním v počátcích dost trápil. Dostkrát s tím praštil o zem než se to podařilo nějak nastavit. Není tak stabilní jak se zdá a musel se nejdřív naučit létat na Piperu od Multiplexu než si troufnul zpět na Alphu.
SkyLady
Kamarádi co ho vlastnili s ním moc spokojeni nebyli. Setová elektronika za moc nestojí. Vpodstatě naučit se na tom dá, ale je spousta lepších letadel do začátku.
Focus od Pelikána
Tohle letadlo prakticky nelétá. Muselo se udělat spousta úprav a vyměnit pohon za silnější,aby se to vůbec udrželo ve vzduchu.
Pokud víte o nějakých dalších modelech s vlastnostmi vyloženě vhodnými pro úplného začátečníka, tak je můžete doplňovat do tohoto tématu dále.
Na různých eshopech se dá najít spousta krásných letadel, jako například tyto:
nebo
Vzhled:
Zapomeňte na něj. První letadélko vůbec nemusí vypadat krásně, jeho hlavní úloha je, aby vás naučilo létat. Až to budete dostatečně dobře zvládat, můžete si v klidu pořídit nějaké dříve vysněné, aniž byste se museli obávat toho, že let bude trvat míň jak 5 vteřin. Schopnosti každého jsou ale velice individuální. Tedy někdo podobné letadýlko zvládne už jako druhý model, někdo však bude potřebovat určitý mezistupeň. Samozřejmě, pokud se vám podaří nalézt krásné letadlo s letovými vlastnostmi pro začátečníka, tak tím líp
Co tedy je u prvního modelu výhodou?
- materiál EPP
- hornoplošník
- dostatečné vzepětí křídel
- motor vzadu (tlačná vrtule)
- dostatečný výkon, ale žádný rychlík
- s elektro pohonem
Materiál
Ideální je EPP, ELAPOR (EPO), ARCEL - vše v podstatě stejný materiál, jen jiný obchodní název. Můžete si ho představit jako ohebný polystyren, který když praskne, tak se nerozsype na kuličky, ale vytvoří 2 snadno slepitelné části, které do sebe zapadnou tak, že nepoznáte, kde byl zlom. Pokud tedy prodejce píše že model je nerozbitný, znamená to, že je velmi snadno opravitelný. Zvlášť v začátcích můžete lepit velmi často. Ale jak říkáme my zkušenější, čím víc lepidla, tím to pak líp lítá.
Hornoplošník
Hornoplošníky jsou obecně stabilnější než letadla s křídlem pod trupem, proto jsou doporučováni zejména jako cvičná letadla nejen pro začátečníky.
Vzepětí křídla
Taktéž dostatečné vzepětí velice přispívá ke stabilizaci letadla a to pak odpustí mnoho leteckých chyb. V podstatě když trochu letadélko nakloníte, tak se pak samo vrátí do stabilní polohy. Některá letadla tak můžete nechat letět a klidně si zatím udělat kávu... ale pozor, aby neulítlo pryč, zas tak chytré to není.
Motor vzadu
Pro začátek je to ideál, jelikož při čelním nárazu do země nebo do překážky není ohrožen motor a tedy tak snadno neohnete hřídelku ani nezlomíte vrtuli. Opravy jsou pak také mnohem jednodušší.
Výkon pohonu
Ideální letadlo pro začátečníky by mělo letět pomalu, aby jste měli dost času reagovat na nečekané události, jako např. kdy na prázdné louce náhle skočí do cesty strom, nebo se nebezpečně přiblíží váš kolega (taky začátečník) se svým modelem apd.
Bohužel někteří výrobci si to vzali až moc k srdci a některá ta letadélka pro začátečníky se sunou tak pomalu až skoro padají na zem. Každé letadlo potřebuje určitou minimální rychlost, aby se udrželo ve vzduchu (tzv. pádová rychlost). Pár modelů, se kterými jsem se setkal v základní variantě letí maximální rychlostí kousek nad tou pádovou a pak je to obtížné udržet ve vzduchu pokročilým pilotem, natož začátečníkem. Na pár takových se podíváme později (výrobci snad prominou).
Elektropohon
Proč elektropohon do začátku, když spalováky mají tak pěkný zvuk jako skutečné letadlo? Hlavní výhoda elektro motorů je to, že je jen napojíte na regulátor a můžete letět (v případě RTF setu nemusíte dělat ani to). Naopak spalovací motory je potřeba naladit, napumpovat palivo (případně vyklepat palivo pokud to nechytá),štelovat otáčky, utírat letadlo od oleje... a než to celé naladíte ostatní už mají odlétáno a chystají se domů Proto bych spíš pro první motor doporučil elektro verzi a až se lítat naučíte, tak není problém přejít na čoudící éra.
Nad čím se zamyslet?
Pomalu je na čase zamyslet se, jak velký finanční obnos jste ochotni do tohoto koníčku investovat. Pokud máte omezené finance nebo nevíte, jestli vás to bude bavit, nejjednodušší je pořídit si tzv. RTF set (tedy kompletní výbavu). Obsahem je vysílačka, baterky,model ... obvykle stačí dobít baterie, připevnit křídlo a jít lítat)
Druhá možnost je koupit si model od jiného modeláře, který už pokročil a začátečnického modelu se zbavuje.
Pokud si jste jisti, že vás to bude bavit, pak je nejlepší koupit rovnou nějaký lepší vysílač, který bude použitelný i do budoucna (třeba tento nebo tento nebo jiný) a k tomu si koupit letadlo jako stavebnici nebo opět někde z bazaru.
A naposled je tu možnost jít cestou zkušenějších modelářů a koupit stavebnici modelu (ARF, KIT, rozsyp) a model si poslepovat a vybavit vlastní elektronikou. Zároveň je potřeba dokoupit i vysílač (pokud možno radši už něco lepšího). Výhodou je, že komponenty si vyberete sami a máte tak větší možnost vybrat si ty kvalitní.
Vhodný model
Takže teď se podíváme na těch pár vhodných modelů, s kterými mám zkušenost a můžu je doporučit.
Piper Super Cub
Tohle letadlo se prodává ve verzi RTF a jak by jistě Karas potvrdil, je to velmi hodné letadlo.
Wild Hawk
Prodává se jako RTF, ARF nebo lze i na náhradní díly, celé sestavit a doplnit vlastní elektroniku.V základní verzi obsahuje celkem pomalý pohon. Velmi univerzální letadlo vhodné i pro starty ze sněhu. Je vhodné jej později vybavit silnějším pohonem.
Funtic
Prodává se jako RTF nebo ARF(bez vysílačky).S rozpětím křídel 70cm je vhodné zejména pro mladší začínající modeláře (kolem 8 let).Je nenáročné na pilotáž.Na let je ale potřeba bezvětří nebo max. mírný vánek.
EasyStar
Tohle letadlo je legendou mezi začátečnickými letadly.Když se zkušených modelářů zeptáte na letadlo do začátku, tak vám většina doporučí EasyStar. Podle tohoto modelu je vytvořeno spousta kopií jako WildHawk, Beta 1400, Funtic...
EasyGlider Pro
Velmi oblíbené letadlo do záčátku. Je trochu víc náročnější na pilotáž než předchozí kategorie a tak je vhodnější jako druhý model, ale spousta modelářů s ním začínalo a jsou spokojeni.
Robbe Arcus
Letadlo podobné EasyGlideru i s podobnými vlastnostmi. Je to hodné letadlo na začátek. Na odkazu je zobrazena verze KIT (stavebnice bez elektroniky a vysilačky)
Aerobird 3
Prodává se ve verzi RTF. Je celkem stabilní, ale měl jsem trochu problémy se startem z ruky za bezvětří kvůli slabšímu pohonu. Pokud někdo uvažujete nad letadly jako Commander 2,Aerobird Challenger apd. tak radši vemte tuhle verzi
Teď uvedu několik kousků, které osobně neznám, ale ostatní modeláři je doporučují.
Beta 1400
V podstatě je to jedna z kopií letadla EasyStar.
Toro 900
Tohle letadélko je dost divoké a nejspíš s ním několikrát třísknete o zem. Mnohé pády přežije a je lehce slepitelné. Je to vhodná cesta jak se rychleji dostat k modelům stíhaček a podobným modelům.Prodává se bez vysílače, který si musíte dokoupit zvlášť.
Nevhodné modely
Na trhu existuje i několik modelů, které se tváří že jsou vhodné pro úplné začátečníky, ale podle zkušeností co s nimi máme to zas není tak pravda. Samozřejmě naučit se s nimi dá, ale je to obvykle dost trápení.
Alpha 1500
Kamarád se s ním v počátcích dost trápil. Dostkrát s tím praštil o zem než se to podařilo nějak nastavit. Není tak stabilní jak se zdá a musel se nejdřív naučit létat na Piperu od Multiplexu než si troufnul zpět na Alphu.
SkyLady
Kamarádi co ho vlastnili s ním moc spokojeni nebyli. Setová elektronika za moc nestojí. Vpodstatě naučit se na tom dá, ale je spousta lepších letadel do začátku.
Focus od Pelikána
Tohle letadlo prakticky nelétá. Muselo se udělat spousta úprav a vyměnit pohon za silnější,aby se to vůbec udrželo ve vzduchu.
Pokud víte o nějakých dalších modelech s vlastnostmi vyloženě vhodnými pro úplného začátečníka, tak je můžete doplňovat do tohoto tématu dále.
Naposledy upravil(a) LEON dne 09 srp 2024 14:58, celkem upraveno 2 x.
Důvod: Změna nadpisu vlákna
Důvod: Změna nadpisu vlákna
- boboland
- Zelenáč
- Příspěvky: 12
- Registrován: 28 čer 2011 10:09
- Bydliště: Poprad
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jaké letadlo na začátek
V kazdom pripade doporucim Radian - prvu verziu, len s vyskovkou a smerovkou. Kupoval som ho ako komplet s DX5i (teraz T9x + 3ch)
Ucil som sa na nom a je to proste super lietadielko s rozpatim 2m. Vyhodou jeho velkosti a vahy je stabilita vo vzduchu a dobra viditelnost aj na vacsiu vzdialenost a vysku. Rekord mam cca 700m hore.
Vysoky vykon motora, sklopna vrtula a neskutocna stabilita (kavicka skutocne nie je problem). Velmi robusna konztrukcia z EPP vydrzi aj riadne pady (vyskusane 3x, raz bol trup na 6 ks = o 15 minut som bol opat vo vzduchu)
Dnes ho pouzivam uz len na blbnutie a na filmovanie - uvezie toho skutocne vela. Uz som nan zavesil aj normalny fotak.
Bez problemov sa s nim da lietat aj v silnejsom vetre, na svahu a hlavne dlho (> 40 minut na jednu setovu baterku je samozrejmost).
Pri blbnuti vie letiet aj riadne rychlo, dole hlavou ... ale samozrejme pri plnom vykone a blbnuti baterka zo setu uz tolko nevydrzi (tak 15min)
Ucil som sa na nom a je to proste super lietadielko s rozpatim 2m. Vyhodou jeho velkosti a vahy je stabilita vo vzduchu a dobra viditelnost aj na vacsiu vzdialenost a vysku. Rekord mam cca 700m hore.
Vysoky vykon motora, sklopna vrtula a neskutocna stabilita (kavicka skutocne nie je problem). Velmi robusna konztrukcia z EPP vydrzi aj riadne pady (vyskusane 3x, raz bol trup na 6 ks = o 15 minut som bol opat vo vzduchu)
Dnes ho pouzivam uz len na blbnutie a na filmovanie - uvezie toho skutocne vela. Uz som nan zavesil aj normalny fotak.
Bez problemov sa s nim da lietat aj v silnejsom vetre, na svahu a hlavne dlho (> 40 minut na jednu setovu baterku je samozrejmost).
Pri blbnuti vie letiet aj riadne rychlo, dole hlavou ... ale samozrejme pri plnom vykone a blbnuti baterka zo setu uz tolko nevydrzi (tak 15min)
Združenie nič netušiacich - http://www.znn.sk
Re: Jaké letadlo na začátek
Jen bych dodal k EasyGliderovi, že jako úplně první model asi není nejideálnější. Všechny modely, které mají motor vepředu jsou na ty čenichovky zkrátka náchylné Na druhou stranu s poctivým tréninkem na simulátoru je dobrou volbou...
Je to i bezkonkurenčně nejklidnější "stroj", jaký jsem kdy měl možnost pilotovat - a to mám osobní zkušenost s WildHawkem, EasyStarem, Torem900, "CUB" hornoplochy... Létá pomalu (ze začátku hodně důležité), lze řídit jen křidélky a výškovkou, není náchylný na přetažení, nikdy se mi nepovedlo s ním upadnout po křídle, neumí vývrtku...
Stavěl jsem více jeho kusů. Případným zájemcům doporučuji následující úpravy a vybavení:
úpravy
Pro výrazně lepší skladnost a přepravitelnost - vyrobit plovoucí výškovku (nebo pevnou odnímatelnou).
Jak na to lze vykoukat z fotodokumentace.
(V první třetině hloubky je trojka uhlík, která je zároveň spojkou, zároveň osou otáčení. Druhá spojka je před odtokovou hranou - na původní výškovce. Ve výškovce jsou Purexem zalepena plastová pouzdra z bovdenu MPJet.)
Klapky lze snadno dohotovit také, ale je to spíš srandička. V termice nepomohou. Pouze zkrátí už tak krátké přistání
často používaný setup: (Stačí na svižné stoupání a díky malému proudovému odběru zaručuje i delší motorový let.)
- Turnigy 2217 20turn 860kv
- TURNIGY Plush 25amp
- ZIPPY Flightmax 1800mAh 3S1P 40C nebo levnější (ale nevydrží "hrubé" zacházení) Turnigy 1800mAh 3S 20C
- mnoho lidí zde létá ZIPPY Flightmax 2200mAh
- Serva do trupu (řízení VOP a SOP) přesně pasují Turnigy 1160A Vyhoví i HXT900, ale je třeba upravit jejich uchycení v trupu.
- Serva do křidélek ideálně HXT900.
Kužel a vrtulové listy raději kup v Čechách. Zde se nevyplatí škudlit každou kačku. Buď orig kužel EG (ten ale nepasuje na výše zmiňovaný motor - hřídel 3,175 mm vs 4mm kleština) nebo kužel od Pohodalet.
Listy určitě Aeronaut 10x6 nebo 10x8 - tah je vyhovující, účinnost ještě dobrá. Někteří zde létají na 11x6. Účinnost pak vycházela jen 50-55% a viditelný rozdíl v tahu jsem nepozoroval.
"tuning" setup (ověřeno):
motor: Turnigy 3632 1200KV
regulátor: TURNIGY Sentry 40amp
aku: ZIPPY 1800mAh 40C/5C
servo VOP: BlueBird BMS-380MG
servo SOP: Hitec HS-81
serva křidélek: 2x HXT900
serva klapek: 2x HXT900
kužel Pohodalet 57mm trámec
Listí Aeronaut - pravděpodobně 10x6
+po celé délce uhlíkem vyztužený ocas
Odběr je cca 34A, model kolmo stoupá
Je to i bezkonkurenčně nejklidnější "stroj", jaký jsem kdy měl možnost pilotovat - a to mám osobní zkušenost s WildHawkem, EasyStarem, Torem900, "CUB" hornoplochy... Létá pomalu (ze začátku hodně důležité), lze řídit jen křidélky a výškovkou, není náchylný na přetažení, nikdy se mi nepovedlo s ním upadnout po křídle, neumí vývrtku...
Stavěl jsem více jeho kusů. Případným zájemcům doporučuji následující úpravy a vybavení:
úpravy
Pro výrazně lepší skladnost a přepravitelnost - vyrobit plovoucí výškovku (nebo pevnou odnímatelnou).
Jak na to lze vykoukat z fotodokumentace.
(V první třetině hloubky je trojka uhlík, která je zároveň spojkou, zároveň osou otáčení. Druhá spojka je před odtokovou hranou - na původní výškovce. Ve výškovce jsou Purexem zalepena plastová pouzdra z bovdenu MPJet.)
Klapky lze snadno dohotovit také, ale je to spíš srandička. V termice nepomohou. Pouze zkrátí už tak krátké přistání
často používaný setup: (Stačí na svižné stoupání a díky malému proudovému odběru zaručuje i delší motorový let.)
- Turnigy 2217 20turn 860kv
- TURNIGY Plush 25amp
- ZIPPY Flightmax 1800mAh 3S1P 40C nebo levnější (ale nevydrží "hrubé" zacházení) Turnigy 1800mAh 3S 20C
- mnoho lidí zde létá ZIPPY Flightmax 2200mAh
- Serva do trupu (řízení VOP a SOP) přesně pasují Turnigy 1160A Vyhoví i HXT900, ale je třeba upravit jejich uchycení v trupu.
- Serva do křidélek ideálně HXT900.
Kužel a vrtulové listy raději kup v Čechách. Zde se nevyplatí škudlit každou kačku. Buď orig kužel EG (ten ale nepasuje na výše zmiňovaný motor - hřídel 3,175 mm vs 4mm kleština) nebo kužel od Pohodalet.
Listy určitě Aeronaut 10x6 nebo 10x8 - tah je vyhovující, účinnost ještě dobrá. Někteří zde létají na 11x6. Účinnost pak vycházela jen 50-55% a viditelný rozdíl v tahu jsem nepozoroval.
"tuning" setup (ověřeno):
motor: Turnigy 3632 1200KV
regulátor: TURNIGY Sentry 40amp
aku: ZIPPY 1800mAh 40C/5C
servo VOP: BlueBird BMS-380MG
servo SOP: Hitec HS-81
serva křidélek: 2x HXT900
serva klapek: 2x HXT900
kužel Pohodalet 57mm trámec
Listí Aeronaut - pravděpodobně 10x6
+po celé délce uhlíkem vyztužený ocas
Odběr je cca 34A, model kolmo stoupá
- Salaman
- Plodný uživatel
- Příspěvky: 282
- Registrován: 10 čer 2011 21:08
- Bydliště: Vojenice RK
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jaké letadlo na začátek
Letadlo do začátku by podle mého názoru mělo být malé, lehoučké => nedestruktivní pády, stabilní v letu, levné a hlavně z EPP. Tyto vlastnosti z toho co jsem měl v ruce nejlépe splňuje tenhle dvoutrupáček:
http://hansinteractive.wz.cz/dvoutrupak.html
Nejlepší simulátor je malé letadlo z EPP.
http://hansinteractive.wz.cz/dvoutrupak.html
Nejlepší simulátor je malé letadlo z EPP.
-
- Plodný uživatel
- Příspěvky: 272
- Registrován: 03 črc 2011 12:16
- Bydliště: Náchodsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jaké letadlo na začátek
Rozhodně doporučuju pro začátečnka wing-dragon http://art-tech.cn/english/ArticleShow. ... icleID=178 . Mnoho modelářů dělá, že to je krám, ale bylo a je to moje první letadlo a naučil jsem se na něm a nebylo potřeba jiného letadla. Cena RTF setu je asi 2200 Kč.
Moje modely: Wing-Dragon, Thunderbird glider (odstavený), Sbach RC-Factory 800mm, FOX 1800 Pelikán, Bobík na gumu
Spektrum DX6i, OrangeRX, AR610
Videa z letů mých letadel: http://www.youtube.com/pav9sob
Spektrum DX6i, OrangeRX, AR610
Videa z letů mých letadel: http://www.youtube.com/pav9sob
- zdendys
- Zelenáč
- Příspěvky: 18
- Registrován: 01 črc 2011 21:25
- Bydliště: Ostrava (Šenov)
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jaké letadlo na začátek
Asi jsem měl štěstí, že to moje lítá opravdu bez problému, a naučil jsem se na něm.zdekar píše:Velmi často jsou kladeny dotazy na to, jaké letadlo vybrat do začátku. Pokusím se tedy sepsat pár rad, které vyplívají z mých zkušeností za těch pár let, co se věnuju tomuto krásnému koníčku.
Nevhodné modely
Focus od Pelikána
Tohle letadlo prakticky nelétá. Muselo se udělat spousta úprav a vyměnit pohon za silnější,aby se to vůbec udrželo ve vzduchu.
Koupil jsem ho jako náhradní díly, v podstatě za pár korun, složil, výbava z HK, fakt je, že pár kolegům, co měli sety z origo výbavou (motor plechovka), to lítalo nic moc.
Mám baterku 2200mAh-2S a motor http://www.hobbyking.com/hobbycity/stor ... oduct=5353 a vrtuli 6x4...
SPEKTRUM DX7
ASW 28 * Focus * Samael * Bristol Scout
ASW 28 * Focus * Samael * Bristol Scout
Re: Jaké letadlo na začátek
K tomu lze dodat jen několik drobných poznámek:
rozhodně první stroj by měl být hornoplošník, EPP nejlépe(snadná opravitelnost), základ by měl být v dnešní době jakýkoli simulátor a několik hodin na něm odlétaných(velká úspora pěněz a času na opravy). Pak je jedno jestli má stroj tlačnou nebo tažnou vrtuli. Pokud to zájemci myslí s létáním vážně, měli by se vyvarovat levných RTF setů. Elektronika z nich se většinou nedá použít do dalšího modelu a po fatální havárii, která dříve nebo později musí přijít, se začíná zákonitě znovu. Takže uspořené finance na začátku se v průběhu modelaření několikanásobně prodraží. Určitě doporučuji nakupovat model se soupravou, která jde využít do dalších modelů bez větších investic. Tzn, i model RTF by měl mít klasický přijímač s výměnným krystalem a klasická serva. K tomu samozřemě vysílač, nejméně 4 kanálový, v dnešní době s přepínatelnými výchylkami a reverzy jednotlivých kanálů. To je základ na kterém se dá nějakou chvíli stavět. No a pak jen létat a létat. . Ještě jedna rada. Jakýkoli model s rozpětím menším jak 1000mm celkem spolehlivě odradí začátečníka od létání. V tomto platí čím více tím lépe.
rozhodně první stroj by měl být hornoplošník, EPP nejlépe(snadná opravitelnost), základ by měl být v dnešní době jakýkoli simulátor a několik hodin na něm odlétaných(velká úspora pěněz a času na opravy). Pak je jedno jestli má stroj tlačnou nebo tažnou vrtuli. Pokud to zájemci myslí s létáním vážně, měli by se vyvarovat levných RTF setů. Elektronika z nich se většinou nedá použít do dalšího modelu a po fatální havárii, která dříve nebo později musí přijít, se začíná zákonitě znovu. Takže uspořené finance na začátku se v průběhu modelaření několikanásobně prodraží. Určitě doporučuji nakupovat model se soupravou, která jde využít do dalších modelů bez větších investic. Tzn, i model RTF by měl mít klasický přijímač s výměnným krystalem a klasická serva. K tomu samozřemě vysílač, nejméně 4 kanálový, v dnešní době s přepínatelnými výchylkami a reverzy jednotlivých kanálů. To je základ na kterém se dá nějakou chvíli stavět. No a pak jen létat a létat. . Ještě jedna rada. Jakýkoli model s rozpětím menším jak 1000mm celkem spolehlivě odradí začátečníka od létání. V tomto platí čím více tím lépe.
Re: Jaké letadlo na začátek
Já myslím, že ideální volba v 21. století je simulátor. Já ho pořídil někdy vloni na jaře a obden jsem na něm zalítal cca 10 min. A pak jsem vzal extru epp od hackera a prakticky jsem rozdíl od simulátoru nepoznal. A syn 9 let taky tak. Jen duhej syn, to je specialista, ten lítá jako jinej jezdí autem, zatáčí jen směrovkou. Asi pro to nemá vlohy. No a taky je důležité pro první let, aby byl nějaký kolega po ruce (pokud to už ten začátečník sám neumí) aby pomohl s nastavením soupravy, alespoň expa a výchylky. A pak to prostě musí jít. A je zajímavé, že mě větší rozdíl přišel mezi elektrou a spalovákem, než mezi simulátorem a epp elektrou. A to jsem už lítal i s takovou potvorou rádoby konstrukční z modelbazaru Skippy dolnoploch elektra, ten je úplně luxusně nestabilní a ted čeká na 3.5 spalováček. To bude adrenalin. Ale to jsem odbočil Simulátor-epp elektro s křidélky-elektro konstrukční-spalováčky asi žhavík-a potom benzin. Já jsem teď u těch žhavíků. A dosud jsem nic nerozbil, tedy totálku myslím. Až na větroně V2 konstrukčního 2.6m, kdy jsem poslech dobrou radu, že větroň bez křidélek, tedy jen sop a vop ovládané je pro začátečníka nejvhodnější. Což pravda není. Zažil jsem s ním dva starty a žádné přistání. Budiž mu země lehká. A pak jsem šel hned na tu epp extru a to šlo jako po drátkách.
Každý modelář se stane pilotem. Pokud se mu to nepodaří, zůstane modelářem navždy. http://www.rcalbum.com/index.php?sum=1782&amode=
Re: Jaké letadlo na začátek
To já si na V2 stěžovat nemůžu, myslím, že letově snesou to samé co nějaký ten EPP. Mají velkou plochu křídla a malé plošné zatížení. Je to konstrukce a tudíž přip přistání je to zase o něco náchylnější na poškození. Ale myslím že V2 není špatná volba na začátek. Pokud je k dispozici někdo, kdo to již umí, tak je to asi ta nejideálnější možnost začít s RC. Mnohem lepší je ale podle mě projít si modelařinou od začátku - házedlo, volňásek A3,A1 a potom teprv nějaké RC. Minulý rok jsem si postavil toto http://aero1000.rajce.idnes.cz/VT-116/#VT059.jpg je to 2 kanál VOP+SOP a lítá jako z praku. Umí to letět tak pomalu, že by se jeden až divil. A ovladatelnost je naprosto v pohodě.
Aeronca 10ccm (1,8m), Symfonik V2 (3m), VSO-10 (3m -Fara), VT-116 (3m -Fara), motorový kluzák (2,3m - vlastní konstrukce), L-13 Blaník (3,25m - Fara - stavba)
http://aero1000.rajce.idnes.cz/
http://aero1000.rajce.idnes.cz/
- Karas
- Mazák
- Příspěvky: 1099
- Registrován: 10 čer 2011 13:18
- Bydliště: Týniště nad Orlicí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jaké letadlo na začátek
Já jsem začínal se Super Cub od Hobbyzone. Byl to obyčejný RTF set, takže jsem šel jinou cestou než psal vitstar. Podle mně je to nejideálnější model na začátek. Žádný simulátor jsem nepoužíval, proste jsem nabil a šel na to. Dneska chce každej hned křidélka a to si myslím, že je právě ten problém, samozřejmě pokud chce začít naprosto sám.
Vteřiňák je dobrý sluha, ale zlý pán.