Stránka 1 z 1

Pásma pro FPV, výběr kanálů, rušení atd.

Napsal: 09 srp 2022 19:58
od LEON
Pěkně nám ty WiFi kanály postupně zasírají 5,8 Ghz pásmo původně vyhrazené pouze nám :(

Obrázek

Re: Pásma pro FPV

Napsal: 11 kvě 2023 05:42
od LEON
Poznámika: V EU je povolené pásmo pro analogové FPV pouze v rozsahu 5725-5875MHz. VTX s pásmy U, O a L by již neměly být u certifikovaných prodejců v EU ani v prodeji, nabízejí je ale stále například čínští prodejci.
Různých pásem existuje tolik, protože v dávných pionýrských dobách FPV začátků šlo na VTX navolit pouze 8 kanálů. Různí výrobci VTX proto používali na svých osmi kanálech jiné frekvence, aby se tak celkový počet možných kanálů rozšířil i při tomto omezení 8-mi kanály.

Zde je přiřazení pásem dle výrobců VTX:

Band A: Team BlackSheep (TBS), RangeVideo, SpyHawk, FlyCamOne USA
Band B: FlyCamOne Europe
Band C (R): Raceband
Band E: HobbyKing, Foxtech
Band F (Airwave): ImmersionRC, Iftron
Band D: Diatone
Band L: Low band
Band H: High band

FPV letci v Čeké republice by se měli vyhnout obzvláště kmitočtům, které používají meteorologické radary:

• 5630 MHz - Radar na kótě Praha (původně 5660 MHz).
• 5645 MHz - Radar na kótě Skalky (původně 5652 MHz).

Tato pásma s přednostním právem užívání jsou neustále monitorována a jakékoliv zarušení trestá ČTÚ pokutou do výše 10 000 000 Kč, fyzické osobě do výše max. 100 000 Kč. Koho tato problematika rušení radarů ČHMÚ zajímá podrobněji,
zde najdete podrobné informace přímo od ČTÚ: https://www.ctu.cz/cs/download/aktualni ... 7_2009.pdf

Kdo by měl zájem o detailní prozkumání přidělených pásem (nejen) 5,8 GHz, zde je odkaz na příslušný dokument ČTÚ: http://www.ctu.cz/cs/download/oop/rok_2 ... 012-07.pdf

Re: Pásma pro FPV

Napsal: 15 kvě 2023 11:06
od joskapilot
LEON píše:Poznámika: V EU je povolené pásmo pro analogové FPV pouze v rozsahu 5725-5875MHz. VTX s pásmy U, O a L by již neměly být u certifikovaných prodejců v EU ani v prodeji, nabízejí je ale stále například čínští prodejci.
Různých pásem existuje tolik, protože v dávných pionýrských dobách FPV začátků šlo na VTX navolit pouze 8 kanálů. Různí výrobci VTX proto používali na svých osmi kanálech jiné frekvence, aby se tak celkový počet možných kanálů rozšířil i při tomto omezení 8-mi kanály.

Zde je přiřazení pásem dle výrobců VTX:

Band A: Team BlackSheep (TBS), RangeVideo, SpyHawk, FlyCamOne USA
Band B: FlyCamOne Europe
Band C (R): Raceband
Band E: HobbyKing, Foxtech
Band F (Airwave): ImmersionRC, Iftron
Band D: Diatone
Band L: Low band
Band H: High band

FPV letci v Čeké republice by se měli vyhnout obzvláště kmitočtům, které používají meteorologické radary:

• 5630 MHz - Radar na kótě Praha (původně 5660 MHz).
• 5645 MHz - Radar na kótě Skalky (původně 5652 MHz).

Tato pásma s přednostním právem užívání jsou neustále monitorována a jakékoliv zarušení trestá ČTÚ pokutou do výše 10 000 000 Kč, fyzické osobě do výše max. 100 000 Kč. Koho tato problematika rušení radarů ČHMÚ zajímá podrobněji,
zde najdete podrobné informace přímo od ČTÚ: https://www.ctu.cz/cs/download/aktualni ... 7_2009.pdf

Kdo by měl zájem o detailní prozkumání přidělených pásem (nejen) 5,8 GHz, zde je odkaz na příslušný dokument ČTÚ: http://www.ctu.cz/cs/download/oop/rok_2 ... 012-07.pdf
Pěkná práce !
Dík za krásný přehled co ještě můžeme a co už je za hranou.

Re: Pásma pro FPV

Napsal: 06 črc 2024 09:00
od LEON
Velice užitečná interatkivní tabulka FPV frekvencí, která vám graficky ukáže rozestup mezi vámi vybranými kanály a hlavně intermodulační zkreslení vlivem více přítomných FPV vysílačů ve vzduchu, což se hodí, pokud chcete mít najednou ve vzduchu aktivní více jak dva FPV vysílače:

https://www.mrd-rc.com/tutorials-tools- ... nel-chart/

Dále tu je šikovná miniaturizovaná tabulka FPV kanálů s rozestupy jednotlivých pásem, která se hodí třeba vytisknutá sebou pro rychlý přehled na pole, nebo jako samolepka:

Obrázek

A zajímavé povídání o vzájemném rušení FPV vysílačů a volbě vhodných FPV kanálů:


Re: Pásma pro FPV, výběr kanálů, rušení atd.

Napsal: 07 črc 2024 07:05
od LEON
V minulém příspěvku jsem uváděl odkaz pro znázornění rušení vlivem intermodulačního zkreslení, teď uvádím mobilní aplikaci pro znázornění zarušených kanálů vlivem harmonických frekvencí. Zde je odkaz pro stažení aplikace FPV Manager pro Android:

https://play.google.com/store/apps/deta ... fpvmanager

Obrázek

EDIT: Pídím se ještě po tom, jakou harmonickou frekvenci vlastně ta aplikace ukazuje, protože mi ty hodnoty 190 MHz a 240MHz nedávají moc smysl :|

Re: Pásma pro FPV, výběr kanálů, rušení atd.

Napsal: 02 srp 2024 19:04
od LEON
Video od kásné Youtuberky MaiOnHigh o identifikaci různých druhů rušení na obrazu analogového FPV videa:



A v dnešní době, kdy již převládá digitální FPV video nad analogovým, nesmíme zapomínat ani na rušení objevující se na digitálních FPV systémech, jako je DJI, Walksnail nebo HD Zero:



Důležité shrnutí nejčastěji vyskytujících se projevů rušení na analogovém FPV:

Bílé horizontální pruhy na obrazovce: Projev nadměrného elektrického šumu v napájení kamery FPV nebo VTX nebo obou. Přidání kondenzátoru s nízkým ESR k napájení ESC nebo bateriovému konektoru by to obvykle mělo vyřešit.

Černé horizontální pruhy na obrazovce: Nedostatečné napájení VTX. Některé VTX nefungují dobře se sníženým napětím a mohou mít potíže s dodáním požadovaného výstupního výkonu. Tuto příčinu jjednoduše potvrdíte tím, že snížíte výkon VTX. Pokud se zmenší i černé pruhy, je příčinou nedostatečně dimenzované napájení VTX a budete muset posílit zdroj, nebo použít samostatnou napájecí baterii pro VTX.

Jemné horizontální vlnění obrazu: Tento tzv. mikro stuttering je způsobený vibracemi kamery vyvolanými pohonem letadla nebo koptéry. Jedna cesta je vibrace na kameře utlumit, použít např. nějaký držák kamery se silentbločky, efektivnější metoda je ale zbavit se samotné příčiny vibrací, vyvážit vrtuli nebo ji nahradit za jinou.

Samozřejmě je také dobré dodržovat zásadu umístění VTX co nejdál od zdrojů rušení, zejména silových kabelů a VTX. Na samokřídlech, která mají obecně silnější profil, se nabízí umístit VTX co nejdál na kraj křídla. Na modelech letadel lze VTX umístit klidně až na konec ocasu, jako na videu zde: