Stránka 1 z 1

Tatra 815 6x6

Napsal: 14 dub 2020 17:25
od hashpi
Určitě znáte velkou plastovou Tatru pro děti.
Jelikož synek neustále roste a Tatra už ležela většinu času v garáži, rozhodl jsem se s klukem ji dát nový podvozek v RC provedení. Pohon na všech 6 kol s odpružením a sklápěcí korbou.

Re: Tatra 815 6x6

Napsal: 15 dub 2020 00:14
od hashpi
Materiál (co dům dal) rám podvozku z jeklů 30x15 a 15x15, ramena nápravy 15x15, skříně diferenciálu a převodovka motoru z plechu 2 a 3 mm. Šrouby převážně 3mm, stejně tak i čepy z ocelových nytků. Kardan z ocelového drátu 5 mm
Ozubená kola, pneu, tlumiče, náboje kol z Číny.

Motor čína 550 12v 10 000 - 12 000 ot/min
Obousměrný regulátor
Servo řízení čína 30kg/cm
Lipolky na letadla která leží hladem

Sklápění bych udělal motorem poháněnou závitovou tyčí přes převodovku na způsob šroubového zvedáku na auta. Asi budou potřeba dva koncové vypínače pro dosednutí a maximální vysypávání polohy korby. Ještě musím promyslet. Pokud by někoho napadl jiný způsob, budu rád.

Teď ještě hlavní účel Tatry. Měla by vozit hlínu, písek, dříví a vše potřebné na zahradě a kolem domu. Zvládnout plně naložená projet složitějším terénem při kopání a vyjet na hromadu. Co nejvíce zpříjemnit práci a převézt modelářinu na užitečnou věc.

Re: Tatra 815 6x6

Napsal: 15 dub 2020 22:59
od hashpi
Takhle to zatím vypadá. Podvozek je plně funkční, jen servo řízení jsem zatím použil do letadla 3kg/cm. A to je pěkné znát na zatáčení a točí jen za jízdy. Doufám, že nebudu dlouho čekat na maxi servo. Sklápění zatím v budoucnu až bude víc času, ale už to mám promyšlené.
V terénu jezdí skvěle a záběr všech kol je opravdu znát. Poradí si s kopcem 30 stupňů, dírami, různé překážky jako kameny větve.. později natočím video a přidám další fotky z terénu.

Dříví vozí taky bez problémů, vyzkoušeno 8kg - plná korba. Tatra váží 6,5 kg. A poměr otáček z motoru do kol je 1:8,88. S hlínou a kamením je to horší, uveze zatím třetinu korby. Budu muset předělat převodovku a zvětšit převodový poměr.

Re: Tatra 815 6x6

Napsal: 16 dub 2020 22:34
od REX
Ty jo, tak to koukám do čeho si se to dal?! :o 8-)
Ale tváří se to dobře... ;)
Jen to 3kg servo na řízení mě teda vážně pobavilo :lol: :lol: ale chápu že je to prozatímní nouzovka aby to bylo nějak pojízdné :P

Re: Tatra 815 6x6

Napsal: 17 dub 2020 13:06
od hashpi
Ke stavbě podvozku mně vedly postupně jisté okolnosti. Klouček kdysi dostal od strejdy auto na ovládání které jezdilo jen doma a při položení na trávu si ani nehráblo :lol: Pak dostal od dědy druhé. Bylo malé, 4x4, akorát na tvrdých kolech a to mělo za následek prokluzování a možnost jezdit jen po betonu, nebo upravené hliněné dráze. Při rozjezdu a otáčení se věčně pretáčelo díky nemožnosti ovládat plyn pouze tlačítkem vpřed a vzad. Se směrem to samé bez možnosti plynule zatáčet.
Pak jsem mu k narozkám koupil bugynu asi 30 cm dlouhou 4x4, s volantem na ovladači, odpružením, gumových kolech a rychlostí do 35km/h :lol: Ta jezdí do teď, ale po věčném lepení plastových tlumičů, čtyřech výměnách motoru :lol: a třech regulátorech, který je bohužel součástí přijímače.

Tohle všechno mně vedlo k tomu, abych mu udělal něco pořádného co vydrží a bude schopné něco vozit a pomáhat mi. Volba padla na Tatru, kterou ho už nebavilo tahat v předklonu :lol: . Dal jsem mu tam provázek, aby ji mohl aspoň tahat, ale to taky nebylo úplně to pravé. :lol: :lol: Tak jsem mu říkal, že by to chtělo předělat na RC a on byl nadšený.
Po předchozích zkušenostech jsem věděl co musí mít, aby to k něčemu vedlo. Gumové kola, pohon 6x6 s odpružením, diferenciálem, samotný regulátor :lol:
Hledal jsem na netu jestli se dají sehnat kola v potřebné velikosti a slušném dezénu. A postupně naházel do košíku zbylé součástky. Přes zimu jsem hledal inspiraci u opravdové Tatry, na videích modelů nákladní techniky a na konec jsem se rozhodl jít na princip bugyny s vlastníma úpravama a možností koupí ozubených kol , diferenciálu a nábojů kol.
Převodovky diferenciálu jsem nakonec vyrobil ze dvou stejných boků z 2 a 3 mm plechu, kde je uložený v ložiskách diferenciál. Spojeno je to dlouhými šroubky, aby se dalo přesně doladit dosednutí kuželového oz. kola napojeného na kardan. Stejně jsou v ložiskách uloženy i ostatní ozubená kola v motorové převodovce.
Později jsem musel i více vyplnit kola a přilepit pneu k ráfkům, aby se po zatížení nevyzouvala :lol:
To 3kg servo docela dobře točilo i na místě ještě před namontováním tlumičů. Pak už to bylo o hodně horší. Až přijde potřebné servo tak to bude o něčem jiném.
Ty hlavní jekly měly být původně na stojato, aby víc kopírovaly podvozek Tatry, ale čepy plastové korby jsou široké 30mm a takhle přesně sedly do sebe. Stejně tak bych pak musel řešit zvednutí převodovek dif. s rameny náprav o 15 mm a zbytečně zvedat těžiště celé Tatry .
Mám doma ještě dvě kola, kdybych dělal 8x8, ale ta už by šla maketovějším směrem a hodila by se spíš pro autoklempíře. ;)

Re: Tatra 815 6x6

Napsal: 26 dub 2020 22:04
od REX
Jo tak nějakého šikovného autoklempíře bych taky potřeboval :mrgreen: by mohl opravit auto ženy.... a taky aby za mě pracoval a já se mohl věnovat tomu čemu bych chtěl! ;)