Ovládání kormidel - spalovák

User avatar
Karas
Mazák
Mazák
Posts: 1099
Joined: 10 Jun 2011 13:18
Location: Týniště nad Orlicí

Re: Ovládání kormidel - spalovák

Post by Karas »

Salaman wrote: Není to moc těžký? bovden s drátem nebo uhlíková trubička tak 4mm místo toho špalku by vážila míň.
Bude tam jen asi 30cm tyčka, zbytek dráty. Bowdeny se použít nedají. Použiju jedno servo na VOP uprostřed trupu, a bowdeny musejí byt v nečem chycené. Takže bych musel dělat nějaké polopřepážky, jelikož ke stěně je chytnout nemůžu. ;)
Vteřiňák je dobrý sluha, ale zlý pán.

User avatar
Puma163
Plodný uživatel
Plodný uživatel
Posts: 377
Joined: 21 Jan 2012 16:55
Location: Šternberk

Re: Ovládání kormidel - spalovák

Post by Puma163 »

vitstar wrote::mrgreen:
Já samozřejmě používám obojí, ale kuláky určitě preferuji. Jednak se vytahají podstatně déle než vidličky s čepem a to je u benzínu díky vibracím důležité a dají se samozřejmě pojistit větší podložkou, tak aby očko nesklouzlo z kuličky ven a pokud už je očko tak vytahané, že jde sundat rukou tak ho okamžitě měním. A nestalo se mi, že bych někdy měl nějaký problém. U vidliček musíš hlídat vůli čepu na páce a ve vidličce a pokud používáš laminát v kombinaci s kovovými čepy je za sezónu díra v páce klidně o 1mm větší nemluvě o nutnosti vidličku jistit ještě nějakou pojistkou. Navíc kuláky poberou i nějaké nepřesnosti a velké výchylky bez problémů tam kde vidlička s čepem už má problém a tendenci se vycvaknout z čepu. Ne nadarmo se používají kulové čepy na cyklice vrtulníků. No a jak udělat lankový náhon? Klasika, já to mám tak, že u SOP mám provrtané závity na očka kul.čepů. Dírkou je protažené ocel pletené lanko cca 1,2mm a zalisované do trubičky. U serva na dvouramenné páce šroubuji delší průběžné rameno pro větší výchylky a tam buď přímo provlékám lanko nebo opět dávám kuláky. Lanka napínám ve středové poloze a nevadí že v krajních polohách je jedna půlka volná. Pro lepší pocit lze udělat z kousku plastového bowdenu vedení lanek v trupu a na výstupu z trupu. To kvůli odírání. :mrgreen:
Jsem nad tím bádal u Spirita, že při výchylce SOP bylo jedno lanko volné. Stačí použít na servu ohnutou páku do oblouku. A to proto, že páky na směrovce jsou povětšinou umístěny cca nějaký centimetr za osou otáčení směrovky, kdežto na servu je páka rovná a točí se rovnou kolem osy. A tou pákou do oblouku na servu směrovky se to kompnezuje a lanka jsou napnutá stále.
Každý modelář se stane pilotem. Pokud se mu to nepodaří, zůstane modelářem navždy. http://www.rcalbum.com/index.php?sum=1782&amode=

User avatar
Karas
Mazák
Mazák
Posts: 1099
Joined: 10 Jun 2011 13:18
Location: Týniště nad Orlicí

Re: Ovládání kormidel - spalovák

Post by Karas »

Mohl by jsi mi to třeba nakreslit? Nedokážu si to nějak představit. díky ;)
Vteřiňák je dobrý sluha, ale zlý pán.

vitstar
Plodný uživatel
Plodný uživatel
Posts: 298
Joined: 03 Aug 2011 14:58

Re: Ovládání kormidel - spalovák

Post by vitstar »

:mrgreen:
No nějak se neumím porvat s vložením obrázku do textu tak jsem to dal do přílohy. Zjednodušeně, pokud páka na servu je kolmá s osou serva tak lanko, které na jedné straně je napnuté protože táhne za páku směrovky, tak se na druhé straně povolí. Je to z toho důvodu, že páka směrovky není většinou v ose otáčení. Není to na závadu, ale řeší se to tak že se na servo montuje páka, která má otvory pro uchycení lanka mimo osu otáčení serva a tím se kompenzuje to zkracování. :mrgreen:
Nevím možná jsem to nevysvětlil dost srozumitelně, ale když se podíváš do různých galerií tak většinou je to vidět na těch zahnutých pákách na servech směrovky :mrgreen:
Attachments
nákres směrovky 1.jpg
nákres směrovky 1.jpg (67.05 KiB) Viewed 3141 times

User avatar
Puma163
Plodný uživatel
Plodný uživatel
Posts: 377
Joined: 21 Jan 2012 16:55
Location: Šternberk

Re: Ovládání kormidel - spalovák

Post by Puma163 »

Vzdálenost X by měla být stejná. Je li stejná a je li stejná i délka páky na servu s délkou složené páky na SOP, pak zůstanou lanka napnutá. Při změně délky páky na servu je třeba měnit i velikost oblouku.
Attachments
páka.jpg
páka.jpg (41.1 KiB) Viewed 3139 times
Každý modelář se stane pilotem. Pokud se mu to nepodaří, zůstane modelářem navždy. http://www.rcalbum.com/index.php?sum=1782&amode=

User avatar
Karas
Mazák
Mazák
Posts: 1099
Joined: 10 Jun 2011 13:18
Location: Týniště nad Orlicí

Re: Ovládání kormidel - spalovák

Post by Karas »

Díky chlapi, už to chápu. K servům někdy dávají páky, které mají některé díry mimo osu.
Jinak ještě jeden dotaz, když už sem píšu. Jaká serva použít a na VOP a SOP a na křídélka u akrobata 3-4kg letovka?
Díky. ;)
Vteřiňák je dobrý sluha, ale zlý pán.

vitstar
Plodný uživatel
Plodný uživatel
Posts: 298
Joined: 03 Aug 2011 14:58

Re: Ovládání kormidel - spalovák

Post by vitstar »

:mrgreen:
Serva toť otázka na dlouhou diskuzi. Ale zase velmi obecně. Pokud hodláš létat 3D, pak serva s minimálním tahem dvojnásobku váhy stroje na křidélka a VOP a na SOP trojnásobek váhy stroje. Pokud se nehodláš zabývat 3D a kopanými prvky pak stačí na křidélka a VOP serva s tahem min. srovnatelným s váhou stroje a na SOP dvojnásobek váhy. O značkách a typech jednotlivých serv se zde může rozvinout rozprava podobná té k volbě prezidenta :lol:

User avatar
Karas
Mazák
Mazák
Posts: 1099
Joined: 10 Jun 2011 13:18
Location: Týniště nad Orlicí

Re: Ovládání kormidel - spalovák

Post by Karas »

Vteřiňák je dobrý sluha, ale zlý pán.

vitstar
Plodný uživatel
Plodný uživatel
Posts: 298
Joined: 03 Aug 2011 14:58

Re: Ovládání kormidel - spalovák

Post by vitstar »

:mrgreen:
Z toho vyplývá, že asi nechceš pokoušet 3D létání a spíš se budeš věnovat klasice. Ano i s tímhle osazením to bude létat. Ale pak už by se to dalo osadit celé těmi Futabam :mrgreen: i. Ty Hitecy mi přijdou docela slabý. Ale určitě to bude chodit i tak. :mrgreen:

User avatar
Karas
Mazák
Mazák
Posts: 1099
Joined: 10 Jun 2011 13:18
Location: Týniště nad Orlicí

Re: Ovládání kormidel - spalovák

Post by Karas »

Tak jednka 3D neumím a hlavně se mi to jako styl létání vůbec nelíbí. Mám rád realistické létání a klasické obraty. Možná zvážím opravdu koupi 4x Futaby. Díky. ;)
Vteřiňák je dobrý sluha, ale zlý pán.

  • Similar Topics
    Replies
    Views
    Last post

Return to “Modely letadel, jejich detaily, plánky a návody”

Who is online

Users browsing this forum: Oncrawl [Crawler] and 0 guests