Vyvažování vrtule

Materiály, postupy, tipy, triky a rady
User avatar
Puma163
Plodný uživatel
Plodný uživatel
Posts: 377
Joined: 21 Jan 2012 16:55
Location: Šternberk

Re: Vyvažování vrtule

Post by Puma163 »

Podle mě ta jednolistá vrtule asi nemá moc význam. Myslím, že bude vytvářet tah mimo osu motoru. V každém okamžiku jinde, podle okamžité polohy toho listu. Asi to má smysl jen jako zajímavost, že se to dá použít při tom vyvážení. Ale podle mě to musí i tak zlikvidovat motor a možná i letadlo.
Každý modelář se stane pilotem. Pokud se mu to nepodaří, zůstane modelářem navždy. http://www.rcalbum.com/index.php?sum=1782&amode=

zdekar
Zkušený
Zkušený
Posts: 922
Joined: 10 Jun 2011 14:00

Re: Vyvažování vrtule

Post by zdekar »

Tak samozřejmě u 1 listé musíš mít na druhé straně (než je list) závaží. Tím to bude vyvážené a nebude to házet a ničit motor. ;-) Kdybys dal jeden list bez protizávaží, tak ti to rozdrbe letadlo :)

User avatar
Puma163
Plodný uživatel
Plodný uživatel
Posts: 377
Joined: 21 Jan 2012 16:55
Location: Šternberk

Re: Vyvažování vrtule

Post by Puma163 »

zdekar wrote:Tak samozřejmě u 1 listé musíš mít na druhé straně (než je list) závaží. Tím to bude vyvážené a nebude to házet a ničit motor. ;-) Kdybys dal jeden list bez protizávaží, tak ti to rozdrbe letadlo :)
Já to myslel jinak. Dejme tomu, že se ta vrtule točí a je ten list zrovna vpravo. Závažím to bude vyvážené, to ano. Ale na straně závaží nebude žádnej tah, ale na straně listu tah bude. Pokud je tedy list vpravo je tah vpravo tak to tlačí ten motor nejen vpřed. ale i doleva. No a se změnou polohy se mění i to tlačení.
Každý modelář se stane pilotem. Pokud se mu to nepodaří, zůstane modelářem navždy. http://www.rcalbum.com/index.php?sum=1782&amode=

User avatar
Salaman
Plodný uživatel
Plodný uživatel
Posts: 282
Joined: 10 Jun 2011 21:08
Location: Vojenice RK

Re: Vyvažování vrtule

Post by Salaman »

Podle mého názoru jeden list zabírá celou svou délkou stejně a tudíž se nevytváří páka za kterou by to letadlo bylo tlačeno na druhou stranu než je zrovna list. Tyhle vrtule se dávaj jenom na vysokootáčkové motory, kde jsou daleko účinější než dvoulisté a to pro to, že do pracovního prostoru dvou listů se při takových obrátkách nestačí dostávat nový vzduch a vzniká tam podtlak, tudíž vrtule při dalším zvyšování otáček nebude víc táhnout. Kdyby tam vznikali nějaké vybrace, tak to bude rapidně snižovat účinnost a určitě by se to nedělalo.

zdekar
Zkušený
Zkušený
Posts: 922
Joined: 10 Jun 2011 14:00

Re: Vyvažování vrtule

Post by zdekar »

Puma163 wrote: Já to myslel jinak. Dejme tomu, že se ta vrtule točí a je ten list zrovna vpravo. Závažím to bude vyvážené, to ano. Ale na straně závaží nebude žádnej tah, ale na straně listu tah bude. Pokud je tedy list vpravo je tah vpravo tak to tlačí ten motor nejen vpřed. ale i doleva. No a se změnou polohy se mění i to tlačení.
No asi to v podstatě je, jak píšeš, ale v těch vysokejch otáčkách se to úplně ztratí.

User avatar
Puma163
Plodný uživatel
Plodný uživatel
Posts: 377
Joined: 21 Jan 2012 16:55
Location: Šternberk

Re: Vyvažování vrtule

Post by Puma163 »

zdekar wrote:
Puma163 wrote: Já to myslel jinak. Dejme tomu, že se ta vrtule točí a je ten list zrovna vpravo. Závažím to bude vyvážené, to ano. Ale na straně závaží nebude žádnej tah, ale na straně listu tah bude. Pokud je tedy list vpravo je tah vpravo tak to tlačí ten motor nejen vpřed. ale i doleva. No a se změnou polohy se mění i to tlačení.
No asi to v podstatě je, jak píšeš, ale v těch vysokejch otáčkách se to úplně ztratí.
Asi se to nějak zanedbává a bude to jen nepatrně vibrovat. Ty vrtule jsou stejně věda. Mrknu ze srandy na net. Během jeho vývoje roku 1946 postavili i prototypy Spiteful XV a XVI - druhý s Griffonem 101 (1781 kW/2453 k) s protiběžnými vrtulemi dosáhl roku 1947 ve výšce 8700 m vodorovné rychlosti 795 km/h jako nejrychlejší britské vrtulové letadlo s pístovým motorem vůbec. To je rychlost jak pes už s vrtulí :::))) Já zatím zůstanu u dvoulisté ::)))
Každý modelář se stane pilotem. Pokud se mu to nepodaří, zůstane modelářem navždy. http://www.rcalbum.com/index.php?sum=1782&amode=

User avatar
Puma163
Plodný uživatel
Plodný uživatel
Posts: 377
Joined: 21 Jan 2012 16:55
Location: Šternberk

Re: Vyvažování vrtule

Post by Puma163 »

Salaman wrote:Podle mého názoru jeden list zabírá celou svou délkou stejně a tudíž se nevytváří páka za kterou by to letadlo bylo tlačeno na druhou stranu než je zrovna list. Tyhle vrtule se dávaj jenom na vysokootáčkové motory, kde jsou daleko účinější než dvoulisté a to pro to, že do pracovního prostoru dvou listů se při takových obrátkách nestačí dostávat nový vzduch a vzniká tam podtlak, tudíž vrtule při dalším zvyšování otáček nebude víc táhnout. Kdyby tam vznikali nějaké vybrace, tak to bude rapidně snižovat účinnost a určitě by se to nedělalo.
Jasně, celou délkou, ale vždycky jen na té straně, kde právě je a ta páka na hřídel motoru tam tedy logicky vzniknout musí. Ale jak píše kolega níž, asi se to při těch otáčkách nějak extra neprojeví.
Každý modelář se stane pilotem. Pokud se mu to nepodaří, zůstane modelářem navždy. http://www.rcalbum.com/index.php?sum=1782&amode=

zdekar
Zkušený
Zkušený
Posts: 922
Joined: 10 Jun 2011 14:00

Re: Vyvažování vrtule

Post by zdekar »

Jak se vlastně ta vrtule vyvažuje? V jakém místě je nejlepší něco ubrousit / přidat?

User avatar
Karas
Mazák
Mazák
Posts: 1099
Joined: 10 Jun 2011 13:18
Location: Týniště nad Orlicí

Re: Vyvažování vrtule

Post by Karas »

zdekar wrote:Jak se vlastně ta vrtule vyvažuje? V jakém místě je nejlepší něco ubrousit / přidat?
Nejlepší způsob je nalakování nebo nabarevní lehčího listu. Jakýkoli hrubší mechanický zásah do vrtule mění její profil a tudíž i aerodynamiku. Plastové vrtule jsou sranda, tak to většinou stačí nalakovat, ale z vlastní zkušenosti vím, že vyvažovat dřevěnou vrtuli, která je navíc nesymetrická je dost složitý. ;)
Vteřiňák je dobrý sluha, ale zlý pán.

zdekar
Zkušený
Zkušený
Posts: 922
Joined: 10 Jun 2011 14:00

Re: Vyvažování vrtule

Post by zdekar »

Nu dobře... a nalakování / barvení rozprostřít na celou délku listu, nebo začít zkoušet od konce a kam to vyjde?
Nebo naopak začít u středu?

  • Similar Topics
    Replies
    Views
    Last post

Return to “Materiály, modelářské technologie a postupy”

Who is online

Users browsing this forum: Oncrawl [Crawler] and 2 guests