Tak ten ÚCL Facebook mě jako zdroj relevantních informací fakt nenapadl, díky. Spíš bych ale opravdu čekal, že dřív budou mít informace na svém hlavním webu
https://www.caa.cz/
Takže kategorie SUB250 (C0/A1) a klasické RC modely (C4/A3) mít stále ID čip nemusí, všechny ostatní modely a drony s jakýmkoliv jiným "C" štítkem ale ano, jestli jsem to správně rozluštil, je to tak?
Ta "díra v předpisech" ohledně odpovědnosti za škody při používání ID čipů tedy znamená, že i když mi ten ID čip selže vinou konstrukční chyby výrobce toho ID čipu a způsobím proto leteckou nehodu, stejně za to budu moci já, včetně finanční odpovědnosti?
To pak musí být dobrý job pro výrobce, vyrábět tyto ID čipy a přitom za nic neručit, nulové reklamace...
Předpokládám, že drony s těmito ID čipy budou vidět také v aplikaci SafeSky, kde jsou vidět všechna letadla, ULL, větroně, paraglajdy a balóny.
Po 1.1.2024 nepůjde v EU koupit žádný dron bez "C" štítku. A co Alliexpress, Banggood, Ebay? Tam jsou přece nějaké EU regule u zadele. Nebo to zároveň znamená, že nově vyvinuté drony bez "C" štítku nebude povoleno v EU nejen zakoupit, ale ani provozovat?
A pořád mi vrtá hlavou to prohlášení ředitele ÚCL:
Mezi nejoblíbenější stroje na trhu patří kvadrokoptéry s váhou do 250 gramů, které jsou navíc vybaveny kamerou. Právě těch se ale změny dotknou jen minimálně. Nadále mohou létat v zástavbě za předpokladu, že se pilot vyhne davům nebo shromážděním lidí. „Majitelé těchto nejmenších dronů se nově nebudou muset registrovat, a to bez ohledu na to, zda disponují kamerou s nahráváním, či nikoli,“ říká ředitel provozní sekce Úřadu civilního letectví Vítězslav Hezký.
Tahle informace v žádné zatím dostupné EU legislativě pro 2024 vidět není, a přitom se mi nezdá, že by zrovna ředitel ÚCL nevěděl, co říká...