Je to už 153 let co se začalo modelařit, dříve než létat letadly.
https://www.fai.org/Penaud-Planophore-150-years-ago
Dovolím si přidat i strojový překlad z
https://www.deepl.com/translator
Děti po celém světě si rády hrají s jednoduchou mechanickou hračkou, která pomocí stočené gumičky pohání letadlo s křídly, ale málokdo si uvědomuje, že to byl francouzský vynálezce Alphonse Pénaud, kdo v roce 1870 poprvé použil stočenou gumu k pohonu létajícího modelu a osvojil si její úspěšný pohonný účinek, který trvale ovlivnil budoucnost letectví.
Princip vrtulníku nebyl nový - Launoy a Bienvenu předložili v roce 1784 Francouzské akademii věd důmyslnou hračku vyrobenou z peří a provázku - ale Pénaudův nápad s kroucenou gumičkou měl ovlivnit mnoho experimentálních konstrukcí letadel těžších než vzduch. Sám Pénaud tuto myšlenku rozvinul a v roce 1871 vytvořil svůj Planophore, model jednoplošníku, který byl schopen samostabilizace díky zahnutým koncům křídel, jež zajišťovaly dihedrální efekt, a stabilizátoru umístěnému na zadní straně, což umožňovalo let až do výšky 60 metrů. Název Planophore pochází z řeckých výrazů Plano, což znamená schopný pohybu, a Phore, což znamená nosič.
Patnáctigramový model letadla byl oficiálně předveden 18. srpna 1871 pro Société Aéronautique de France v Paříži v zahradách vyhořelých ruin Tuilerijského paláce, pouhé tři měsíce po dramatickém "krvavém týdnu", který ukončil vládu Pařížské komuny. Kolik z přihlížejících na pozadí této společenské a průmyslové revoluce předpovídalo, že o 150 let později budou ve městě dvě letiště sloužící milionům cestujících z celého světa?
V Tuilerijských zahradách toho dne Pénaudovo letadlo úspěšně uletělo 40 metrů za 11 sekund. Lidstvo bylo o krok blíže ke komerční letecké dopravě.
PENAUDŮV PLANOFÓR:
Délka: 50 cm
Rozpětí křídel: 45cm
Plocha křídel: 492 cm2
Hmotnost 15,8 g
Vrtule: 2
Průměr vrtule: 20 cm
Gumový pásek: stočený 240 otáček
REVOLUČNÍ ÉRA
Pénaudova práce byla nedílnou součástí rychle se rozvíjející mechaniky letectví na konci 19. století. Inspirováni novými revolučními konstrukcemi, jako byl kluzák Coachman George Cayleyho, Hensonův a Stringfellowův jednoplošník poháněný párou a hodinový a parní stroj Félixe du Templa, se inženýři, vynálezci a nadšenci množili a sdíleli nápady, když hledali stále důmyslnější způsoby, jak dát lidem sílu k letu.
Pénaud a jeho kolegové vynálezci za podpory nových organizací, jako byla Société Aérostatique et Météorologique de France a Aeronautical Society of Great Britain, vytvořili návrhy a patenty, které daly vzestup éře letectví, a na počátku 20. století v roce 1905 vedly k založení FAI, která dodnes podporuje letecké modelářství a experimentální letadla.
LETECKÉ DĚDICTVÍ
Pénaud, stále plný nápadů, pokračoval ve výzkumu a vytváření letadel: ornitoptéra se stala úspěšnou hračkou a ve spolupráci s inženýrem Paulem Gauchotem vznikly návrhy na letoun v plné velikosti s inovativními prvky, jako byl zatahovací podvozek, centrální řízení, elektricky ovládané výškovky a dvojice vrtulí pracujících v opačných směrech, aby se zabránilo kroutícímu momentu. Letoun byl navržen pro pohon parním strojem - ačkoli se v té době existující parní stroje považovaly za příliš těžké na to, aby byl úspěšný - a v roce 1876 byl přihlášen k patentování.
Penaudův návrh letadla
Pénaudova a Gauchotova žádost o patent 111.574 z roku 1876.
Velmi smutně, zděšen nezájmem o financování svého nápadu a po rozchodu se Société Aéronautique de France, si Pénaud v roce 1880 ve věku pouhých 30 let vzal život. Jeho myšlenky však přežily i po skončení jeho krátkého života a letci jako Octave Chanute zahrnuli své pozitivní úvahy o Pénaudových letadlech do své publikace
Pokrok létajících strojů z roku 1894.
Pénaudova hračka z krouceného gumového pásu se dokonce dostala přes Atlantik až do domu dvou malých dětí
Wilbura a Orvilla Wrightových. Zbytek je, jak se říká, historie...
Translated with DeepL.com (free version)