Stránka 3 z 3

Re: Upgrade F3K

Napsal: 12 črc 2012 15:43
od zdekar
Tak vyfotit to můžu, ale momentálně mi tam chybí ten háček. :) Původně jsem měl ten drátový a ten posuvný nemám ještě vyroben. Ale můžeš si jej představit jako třeba kovovou destičku tak 8x1x50 mm s drážkou uprostřed a nejednom konci ohnutou do tvaru háčku (aspoň tak nějak bych jej dělal) :)
Jesli chceš fotky, jak mám umístěné ty šrouby a dřevěný špalíček, tak je sem můžu dát.

Re: Upgrade F3K

Napsal: 12 črc 2012 17:41
od mbrazdil
Hod sem prosim aspon neco, at se mam ceho chytit ;) Dekuji.

Re: Upgrade F3K

Napsal: 12 črc 2012 20:30
od martin104
Vitstar:
děkuji za radu. Jak dotlačím canary domu ,hned to naimplantuju. Jen prosím tě ty gumičky na směrovce to myslíš jako z vrchu směrovky natáhnout gumičku na každou stranu k pevné části výškovky??

Re: Upgrade F3K

Napsal: 13 črc 2012 08:42
od zdekar
Tak pár fotek jak to mám řešené.
f3k_srouby.jpg
2 vruty jsou zespodu zašroubované do dřevěného špalíčku. Úplně špalíček (jako kostka) to nemám... je to myslím kousek z větve, rozříznuté napůl, aby to pěkně vyplnilo ten zakulacený trup. Co to je přesně za dřevo už nevím... nejspíš líska. Ten bílý flek mezi šrouby je kousek epoxidu, který tam pomáhal držet ten drátový háček a teď tam drží jak čert a nejde odstranit... budu to pak muset vzít větší silou. :)
f3k_spalicek.jpg
Pohled z vrchu. Uprostřed je díra na připojení serv v křídle pomocí prodlužek a je skrz ní vidět i ten dřevěný špalíček. O kousek dál na obě strany jsou díry pro přišroubování křídla. Jelikož špalíček nemám nijak přilepen, tak je dobré jej zkrz tu díru přidržovat než se do něj našroubují ty vruty.
f3k_nakres.jpg
No a na závěr jednoduchý nákres jak to v tom trupu asi vypadá. Šedivě je označen otvor nad špalíčkem. Servo kabely jsem nekreslil, ani táhlo na výškovku, které vede v bowdenu někde nad tím špalíčkem postraně v trupu (výškovku mám řízenou 1(0,8)mm ocelovým drátem a servo je v kabině).

Re: Upgrade F3K

Napsal: 14 črc 2012 10:14
od mbrazdil
Dekuji mockrat za vysvetleni, ted je mi to jasne. Jedine co pro zmenu nechapu je jak vypada ten hacek. Jestli jsem to spravne pochopil, tak ty vruty jsou i pro to aby drzely ten hacek. Ale ten hacek ma nejake ocka?
Ja mam nahony na ocasky delane pomoci kevlarove nite a v ocaskach mam torzni pruzinky. Ale ted resim problem, v tom, ze kdyz pripojim servokabel do kridla a ten pak hodim do trupu, tak mi muze tlacit na nite, takze tam asi taky budu muset aspon do mist kde doseda kridlo hodit bowdeny ...

Re: Upgrade F3K

Napsal: 14 črc 2012 13:01
od vitstar
martin104 píše:děkuji za radu. Jak dotlačím canary domu ,hned to naimplantuju. Jen prosím tě ty gumičky na směrovce to myslíš jako z vrchu směrovky natáhnout gumičku na každou stranu k pevné části výškovky
Ne ta gumička se dává jedině když pohyblivá část výškovky přesahuje přes tu pevnou. Na výškovce to samé jinak to není nutné :mrgreen:
Tady malá nápověda pro vlekání. I když se jedná o velké modely, některá pravidla platí univerzálně :mrgreen:

aerovlek
mrazoun: muzes jako vlekarsky guru odpovedet par otazek o vlecnych ?
- jak se urci, jak velke / tezke ero utahne
- jaky typ era se pro vlekani hodi
- je mozne uvazovat o vleku za akrobatem
- ma smysl na osahani zkusit neco slabsiho - treba neco s motorem 12-15 ccm, jak velke ero typujes, ze odvleka

Honda: Nevím jestli jsem vlekařský guru, ale zkusím zformulovat pár skromných poznatků z mé modelářské praxe:

ad 1: nedá se úplně přesně určit - je tam mnoho faktorů:
- já jsem létěl aerovlek v hale s Lazy Bee 200g/800mm a na niti s větroňkem se směrovkou a výškovkou,....150g/750mm (video bych někde našel)
- viděl jsem vlekat:Diablotin s ASP 15 1,6m váhu nevím/ASW 27 2,5kg/3m
a viděl jsem Pitts S1 2,8m/3W150 a ASK 25 12,5m/50kg Harryho Rosenthala (fotky mám)
tak zkusím všeobecně:
dobrý a hlavně rychlý! model s motorem:
40-50ccm - do 8kg/4-5m (létá kdekdo)
80-100ccm do 12-16kg/6m (létá se u nás běžně)
120-160 do 25kg a 9m (jsou vesměs v Německu a venku)
160-210 do 40kg a 7-10m (má jen Rudla Helmer Jaka a Němci - např. pan Alexander "Wilga" Frisch ve 4m Wilze má Kinga 140ccm a tahal v pohodě 40kg). Od něho Wilgy mají motory od 120 do 200 ccm vesměs Kingy,3W nebo Mokiny 210 5tiválce hvězdy,občas ZDZ 160. Rozdíl ve výkonu jsem nepozoroval rozdíly v pilotáži byly patrné velice.Tolik k bodu 1.
ad 2: Hodí se v podstatě hodný, ne příliš pomalý model, klidně akrobat. Lepší je možná hornoplošník, zvlášť když máš málo zkušeností, výkonu a těžký a rychlý větroň na provaze.
Zásada - Jestli nemáš rychlou vlečnou, musí mít velký výkon na motoru
Jestli nemáš rychlou a výkonnou vlečnou můžeš vlekat jen pomalé a lehké větroně - myšleno na svůj rozměr.
Shrnu to - např. stavebnice :
- hornoplošníky např - Wilga, Cesssna, Pilatus, Bellanca, Dornier 27
-dolnoplošníky - Swisstrainer, Monzun, Pilatus, Jodel
- akrobati - jakýkoliv
Pozor:
nehodí se typ Piper: je dost pomalý a nemá výkon (většinou) pokud by měl rychlý profil a výkonný motor nevadilo by to, ale nebude to moc maketové takže Piperisti by měli výkony shora uvedené zmenšit asi na 50-70%.
U větroně: by měla být řízena křidélka - model jen se směrovkou a výškovkou není moc vhodný - pro začátečníka v žádném případě!!!
Brzdy nebo butterfly jsou samozřejmě výhodou, v případě potřeby si můžeš opatrně !!! přibrzdit,....
ad 3: ano v pohodě - akrobat je velmi vhodná a vděčná vlečná, umí letět rychle i pomalu
ad 4: má smysl vzít to co je doma a nebát se - vzít na provaz nějakého "hadráka" a letět,...

Ještě pár rad pro začátek:

Vlekař:
1- nikdy nevlekej s nespolehlivým motorem
2- nikdy nelítej nad hlavou
3 - nezmatkuj při ztrátě orientace, I když to nebudeš řídit bude tomu éru (většinou) jenom líp než se srovnáš v orientaci
4 - měj vypínací servo dost silné aby vyplo i při tahu (aspoň dobré standartní např C5077 5,5kg nebo i větší)
5- vypinač si dej tak abys ho v krizi ihned našel a nacvič si to
6 - používej svůj provaz nebo aspoň očko které umíš spolehlivě vypnout
7 - nikdy nezahazuj provaz nad polem, nenajdeš ho
8 - nikdy nevěř větroňáři, kterého jsi neviděl lítat
9 - říkej kam poletíš - větroňář se nemusí dohadovat kam asi poletíš a pěkně ti v zatáčce "nadjede"
10 - dbej aby větroňář byl po celou dobu vleku u tebe a dobře tě slyšel

Větroňář:
1 - Vždy stůj za letadly při startu vedle vlekaře
2 - máš - li pomocníka, dbej aby držel konec křídla na otevřené dlani a "nezasekl" ti model
3 - rozkýve-li se ti éro na startu do strany (tráva nebo blbý pomocník) nemanévruj a hned se vypni !!!
4 - za letu drž éro rovně za vlečnou a snaž se být vždy výš než vlečná - NIKDY POD NÍ !!!
5 - pokud spadneš pod ní tahej - nemáte-li výkon, vypni se a neohrožuj vlekaře
6 - první zatáčku začínej točit až v bezpečné výšce
7 - snaž se řídit křidélky jen rovinu a výškovkou nad vlečnou (většinou se lehce tahá) "nos" už ti vlečná do směru stáhne sama
8 - v zatáčce se snaž vždy jet jemně!!! nosem ven z kruhu, nelétej na vnitřní stranu zatáčky předlétal bys vlečnou a byl by karambol
9 - používej "trhací spojku" nejlépe pásek na kabely nebo silon
10 - v případě sebemenšího problému se nahlas: "vypínám" a vypadni - není větší ostuda než když tě musí odpojit vlekař

Pro oba:
1 v případě jakéhokoliv problému oba od sebe a každý letí svou cestou
2 první se vždycky má vypnout větroň
3 pokud vlekař hlásí vypni se, nediskutuj a ihned to udělej
4 než neznámého nebo cizího pomocníka tak raději žádného
5 oba proveďte předstartovní zkoušku
6 pokud startujete z vysoké trávy je lepší větroň hodit (vypadá to hrozně, ale jde to v pohodě do cca 3kg a je to bezpečnější než když větroň zakopne křídlem a rozkmitá se, větším modelům vyšší tráva už nevadí)
7 při startu se starej vždy o svoje letadlo a nedívej se na kolegu
8 zkontrolujte si kanály
9 stanovte si ještě před startem kudy a kam poletíte
10 dejte pozor na směr startu abyste si nevletěli do slunce

Všem přeju "kolik startů tolik přistání" a určitě se někde na letišti potkáme
Honda

xpetr: Taky se chystám na první pokus. Zajímalo by mě ,jak moc se musí větroň řídit výškovkou.Usuzuji,že se větroň usadí sám v tom obyklém úhlu cca 15 st. a dále sestoupá,protože vlečné lanko tahá čumák dolů.... je to správně?

huhu: Záleží na poměrech rychlostí. Někdy je i dobré přibrzdit . Ale jestli můžu doporučit - létejte tak, abyste viděli vlek z boku , takové protáhlé osmičky. Je dobře vidět, v jakých úhlech modely jsou. Když poletíte směrem od sebe, a modely už budou dál/výš, tak se to špatně odhaduje (jednou mi v podobné konfiguraci nasadil nezkušený vlekař na klesavou zatáčku - větroň na takovou rychlost nebyl stavěný a než jsem stihnul vypnout, měl jsem poloviční rozpětí) . A zatáčky táhlé. Je nepříjemné, když vlekař řízne zatáčku tak, že si modely letí naproti. jinak v tom záludnosti nejsou, všechno vycítíš. Jak psal Honda - trochu tahat ze zatáček a jinak moc neřídit Už jsme vlekali lehounkou dvoumetrovku i extrou na 6,5ccm. Byl to nad očekávání příjemný vlek (větroň startoval z ruky) . Vleky jsou zábava .

Re: Upgrade F3K

Napsal: 14 črc 2012 13:42
od vitstar

Re: Upgrade F3K

Napsal: 14 črc 2012 13:56
od martin104
Super :lol: tak tomu říkám vysvětlení pro blba. Jasně srozumitělně děkujiii :lol: .

Re: Upgrade F3K

Napsal: 14 črc 2012 16:52
od zdekar
To vitstar:
Tak to je teda supr návod... a docela se toho teď bojím. :D Najednou to je nějak moc komplikované... na rozdíl od toho jak jsem si to představoval na začátku: "Prostě to zapřáhnem a start... " :D
mbrazdil píše:Dekuji mockrat za vysvetleni, ted je mi to jasne. Jedine co pro zmenu nechapu je jak vypada ten hacek. Jestli jsem to spravne pochopil, tak ty vruty jsou i pro to aby drzely ten hacek. Ale ten hacek ma nejake ocka?
No ten háček bych viděl tak, že by to byla destička šířky asi 8mm a uprostřed by byla drážka (otvor) o šířce 2mm asi. Třeba bys pod něj ještě na ty šrouby mohl nasadit podložky... pak by se to v té drážce posunulo do požadované pozice a těma šroubama přitáhlo k těm podložkám a trupu... tím by to bylo zafixované. No a nebo bys tam měl víc dírek a ty vruty bys prostrčil těmy požadovanými a dotáhl. Tak by se ti to nemohlo silou gumicuku třeba posunout, ale zas by byla obtížnější manipulace s tím, jelikož bys musel při každým posouvání ty vruty úplně vyšroubovat. Tak bych to asi udělal já... měl jsem to původně udělané z toho drátu (vemeš drát do kola a v půlce jej kleštěma ohneš tak, že dostaneš 2 rovnoběžné dráty vpředu spojené. Pak tak 2cm od toho předku ohneš kleštěma do tvaru viz ten nákres. Pak to lehce přimontujeěš pod ty podložky, ale drží to hůř... nakonec se mi to z pod šroubů utrhlo a na gumicuku vystřelilo kamsi do dálky - ale zas výroba je velice rychlá :) )

Re: Upgrade F3K

Napsal: 16 zář 2024 21:28
od LEON
vitstar píše:
martin104 píše:...

Ještě pár rad pro začátek:

Vlekař:
1- nikdy nevlekej s nespolehlivým motorem
2- nikdy nelítej nad hlavou
3 - nezmatkuj při ztrátě orientace, I když to nebudeš řídit bude tomu éru (většinou) jenom líp než se srovnáš v orientaci
4 - měj vypínací servo dost silné aby vyplo i při tahu (aspoň dobré standartní např C5077 5,5kg nebo i větší)
5- vypinač si dej tak abys ho v krizi ihned našel a nacvič si to
6 - používej svůj provaz nebo aspoň očko které umíš spolehlivě vypnout
7 - nikdy nezahazuj provaz nad polem, nenajdeš ho
8 - nikdy nevěř větroňáři, kterého jsi neviděl lítat
9 - říkej kam poletíš - větroňář se nemusí dohadovat kam asi poletíš a pěkně ti v zatáčce "nadjede"
10 - dbej aby větroňář byl po celou dobu vleku u tebe a dobře tě slyšel

Větroňář:
1 - Vždy stůj za letadly při startu vedle vlekaře
2 - máš - li pomocníka, dbej aby držel konec křídla na otevřené dlani a "nezasekl" ti model
3 - rozkýve-li se ti éro na startu do strany (tráva nebo blbý pomocník) nemanévruj a hned se vypni !!!
4 - za letu drž éro rovně za vlečnou a snaž se být vždy výš než vlečná - NIKDY POD NÍ !!!
5 - pokud spadneš pod ní tahej - nemáte-li výkon, vypni se a neohrožuj vlekaře
6 - první zatáčku začínej točit až v bezpečné výšce
7 - snaž se řídit křidélky jen rovinu a výškovkou nad vlečnou (většinou se lehce tahá) "nos" už ti vlečná do směru stáhne sama
8 - v zatáčce se snaž vždy jet jemně!!! nosem ven z kruhu, nelétej na vnitřní stranu zatáčky předlétal bys vlečnou a byl by karambol
9 - používej "trhací spojku" nejlépe pásek na kabely nebo silon
10 - v případě sebemenšího problému se nahlas: "vypínám" a vypadni - není větší ostuda než když tě musí odpojit vlekař

Pro oba:
1 v případě jakéhokoliv problému oba od sebe a každý letí svou cestou
2 první se vždycky má vypnout větroň
3 pokud vlekař hlásí vypni se, nediskutuj a ihned to udělej
4 než neznámého nebo cizího pomocníka tak raději žádného
5 oba proveďte předstartovní zkoušku
6 pokud startujete z vysoké trávy je lepší větroň hodit (vypadá to hrozně, ale jde to v pohodě do cca 3kg a je to bezpečnější než když větroň zakopne křídlem a rozkmitá se, větším modelům vyšší tráva už nevadí)
7 při startu se starej vždy o svoje letadlo a nedívej se na kolegu
8 zkontrolujte si kanály
9 stanovte si ještě před startem kudy a kam poletíte
10 dejte pozor na směr startu abyste si nevletěli do slunce

Všem přeju "kolik startů tolik přistání" a určitě se někde na letišti potkáme
Honda

xpetr: Taky se chystám na první pokus. Zajímalo by mě ,jak moc se musí větroň řídit výškovkou.Usuzuji,že se větroň usadí sám v tom obyklém úhlu cca 15 st. a dále sestoupá,protože vlečné lanko tahá čumák dolů.... je to správně?

huhu: Záleží na poměrech rychlostí. Někdy je i dobré přibrzdit . Ale jestli můžu doporučit - létejte tak, abyste viděli vlek z boku , takové protáhlé osmičky. Je dobře vidět, v jakých úhlech modely jsou. Když poletíte směrem od sebe, a modely už budou dál/výš, tak se to špatně odhaduje (jednou mi v podobné konfiguraci nasadil nezkušený vlekař na klesavou zatáčku - větroň na takovou rychlost nebyl stavěný a než jsem stihnul vypnout, měl jsem poloviční rozpětí) . A zatáčky táhlé. Je nepříjemné, když vlekař řízne zatáčku tak, že si modely letí naproti. jinak v tom záludnosti nejsou, všechno vycítíš. Jak psal Honda - trochu tahat ze zatáček a jinak moc neřídit Už jsme vlekali lehounkou dvoumetrovku i extrou na 6,5ccm. Byl to nad očekávání příjemný vlek (větroň startoval z ruky) . Vleky jsou zábava .
To vlekání by si snad zasloužilo i nějaké samostatné vlákno ;) V mnoha vláknech jsou nějaké roztroušené příspěvky o vlekání, ale podobné rady a tipy by bylo asi dobré mít někde pohromadě ve vlekacím vlákně, co říkáte ;)

EDIT: Vlákno o vlekání založeno ;) https://www.rcfree.eu/viewtopic.php?f=52&t=1382