Stránka 2 z 2

Re: Řídící letové jednotky s GPS pro zvýšení bezpečnosti lét

Napsal: 31 říj 2024 21:12
od joskapilot
corneg píše:Zdravim,
Hladam pre syna nejake sikovne FC aj s GPS do jeho modelu, ktory sme mu minuly rok kupili. Ide o model Eflite Timber Turbo Evolution BNF Basic - https://www.horizonhobby.de/en_DE/produ ... 05250.html.
Ide mi hlavne o pokrytie tychto situacii:
- GPS modul, ktory "pomoze" najst strateny model v pripade, ze nastane kriticka situacia a model zaleti niekam nad les a strati s nim ocny kontakt
- automaticky alebo manualne aktivovany navrat na miesto startu
- moznost nastavit funkciu udrzovania vysky alebo stabilizaciu modelu
- funkcia plot, ktora vrati model k synovi ak sa prekroci vzdialenost
- a aj popisovana funkcia "no pulse" napriklad ked uplne prestane fungovat prijimac z nejakeho dovodu

Pri Timberovi pouziva zostavu Futaba R7008SB + Futaba T14SG.
Sme v tomto uplny amateri ale ucime sa. Syn sa ucil lietat par rokov na Bete 1400 a minuly rok sme mu kupili Timbera. Je sikovny a ide mu to ale potrebovali by sme mat k dispozicii niekolko "pomocok" a nastrojov, ktore by co najviac zamedzili havariam alebo inym nechcenym situaciam, kedze postupne uz bude pracovat s drahsimi modelmi.

Vdaka moc za kazdu radu.
To už spíše vidím na INAV třeba FC F405 Wing mini s GPS BZ251 , tam se dá nastavit automatický start + RTH , takže stačí hodit a model sám odstartuje a krouží nad váma a pak se dá přepnout zamknutí náklonu, takže to nepřevrátíte na záda a současně i držení výšky , zkoušel jsem to a chystám se to půjčit v 50m výšce i manželce, protože to nemůže rozbít :-)
Tady je vlákno:
viewtopic.php?f=82&t=1120&start=10

Re: Řídící letové jednotky s GPS pro zvýšení bezpečnosti lét

Napsal: 12 lis 2024 22:14
od corneg
joskapilot píše: 31 říj 2024 21:12
corneg píše:Zdravim,
Hladam pre syna nejake sikovne FC aj s GPS do jeho modelu, ktory sme mu minuly rok kupili. Ide o model Eflite Timber Turbo Evolution BNF Basic - https://www.horizonhobby.de/en_DE/produ ... 05250.html.
Ide mi hlavne o pokrytie tychto situacii:
- GPS modul, ktory "pomoze" najst strateny model v pripade, ze nastane kriticka situacia a model zaleti niekam nad les a strati s nim ocny kontakt
- automaticky alebo manualne aktivovany navrat na miesto startu
- moznost nastavit funkciu udrzovania vysky alebo stabilizaciu modelu
- funkcia plot, ktora vrati model k synovi ak sa prekroci vzdialenost
- a aj popisovana funkcia "no pulse" napriklad ked uplne prestane fungovat prijimac z nejakeho dovodu

Pri Timberovi pouziva zostavu Futaba R7008SB + Futaba T14SG.
Sme v tomto uplny amateri ale ucime sa. Syn sa ucil lietat par rokov na Bete 1400 a minuly rok sme mu kupili Timbera. Je sikovny a ide mu to ale potrebovali by sme mat k dispozicii niekolko "pomocok" a nastrojov, ktore by co najviac zamedzili havariam alebo inym nechcenym situaciam, kedze postupne uz bude pracovat s drahsimi modelmi.

Vdaka moc za kazdu radu.
To už spíše vidím na INAV třeba FC F405 Wing mini s GPS BZ251 , tam se dá nastavit automatický start + RTH , takže stačí hodit a model sám odstartuje a krouží nad váma a pak se dá přepnout zamknutí náklonu, takže to nepřevrátíte na záda a současně i držení výšky , zkoušel jsem to a chystám se to půjčit v 50m výšce i manželce, protože to nemůže rozbít :-)
Tady je vlákno:
https://rcfree.eu/viewtopic.php?f=82&t=1120&start=10
Dakujem za rady. To INAV vlakno sme prebehli a zda sa nam to celkom komplikovane cele to nastavovania okolo toho. Cely ten setup mi uz pride pre takeho hodne pokrocileho uzivatela....Ale mozno sa toho len zbytocne bojime a zvladli by sme to. Tym GPS modulom myslite toto? https://www.hobbydrone.cz/gps-speedybee ... JO16smbawB

To potom funguje ako presne to GPS? Keby si uplnou nahodou model lietadla stratil niekde v lese, budeme schopny ho najst na zaklade toho ze tam takyto GPS modul budeme mat?

Re: Řídící letové jednotky s GPS pro zvýšení bezpečnosti lét

Napsal: 12 lis 2024 22:17
od corneg
LEON píše: 30 říj 2024 18:43 Ahoj, předpokládám, že při pořízení úplně prvního "autopilota" bude prioritou co nejsnadnější nastavování a prvotní oživení, aby člověk získal nějaké první zkušenosti a mohl se později rozhodnout třeba pro nějaký sofistikovanější FC systém. Požadované funkce splňuje hned několik FC, ale nejjednodušší na nastavování je podle mě LEFEI Sparrow 2 PRO. Díky jednoduchému systému nastavení pomkocí mikro přepínačů je o něco jednodušší na nastavování, než jeho předchůdce Lefei V2 Sparrow a mnohem jednodušší, než konkurenční ZOHD Kopilot Lite, přesto, že i tyto FC plně splňují zadané požadavky.

LEFEI Sparrow 2 PRO sice nabízí mnohem víc funkcí, než budete se synem ze začátku potřebovat, například vlastní telemetrický výstup, OSD telemetrie pro FPV brýle, ale pokud se syn třeba časem rozhodne létat přes FPV, tak se mu budou tyto rozšířené možnosti hodit. Připojit tento FC k přijímači lze buď pomocí klasických "servo kabelů" PWM, nebo pomocí jednoho kabelu přes SBUS, který koukám Futaba R7008SB přijímač také umí. Obě možnosti zapojení jsou rovnocenné, jen to připojení přes SBUS nezabere v trupu tolik místa, díky tomu jedinému tenkému kabelu.
Režim "PLOT" tento FC také umí, tento výrobce ho nazývá režim "FENCE", nastavitelný na okruh 100-400m, viz manuál: http://qn.lefeirc.com/ALL-MANUAL/SPARRO ... l_V1.4.pdf
To nastavení "No pulse", při kterém se aktivuje návrat domů (RTH) automaticky, je spíš záležitostí přijímače a jeho možností nastavení Fail Safe, ale tento Futaba přijímač je koukám docela nový, tak snad by měl tuto možnost taky podporovat. Já používám ekosystém od FrSky, tak se ve Futabách moc nevyznám. (Možná se tu nějaký "Futabák" ozve, jaké nastavení Fail Safe tento přijímač umožňuje?)
Jen to zpětné dohledání ztraceného modelu přes GPS tady asi nebude tak jednoduše možné. U FrSky lze propojit telemetrický výstup z tohoto FC s ELRS přijímačem a pak je vidět údaj o GPS poloze modelu na displeji vysílačky, u té Futaby si jistý nejsem. Ale tím bych se asi nezatěžoval, ten FC se pořizuje právě z toho důvodu, aby ke ztrátě dojít vůbec nemohlo a model se při ztrátě signálu, vizuálního kontaktu, nebo při překročení nastavené vzdálenosti sám vrátil zpět.

Jako druhá možnost pro splnění zadaných požadavků se nabízí FC NB One 32 Bit. Cena je také nízká, nabízí podobně snadné nastavení přes mikro přepínače jako nový Sparrow 2 PRO a navíc umí ovládat i směrovku a dokonce díky tomu zvládne model ze země sám i odstartovat. Oproti Sparrow má ještě barometrický snímač pro přesnější udržování výšky, ale zase mu chybí možnost připojení přes SBUS, takže ty propojovací "servo kabely" z FC do přijímače zaberou v trupu více místa. Je také o něco rozměrnější a těžší, než Sparrow, ale u tak velkého modelu jako Timber to nebude vůbec žádný problém.

Já osobně bych volil FC Sparrow 2 PRO kvůli jeho telemetrickému výstupu, protože létám přes FPV a potřebuji vidět OSD telemetrii v FPV brýlích, jinak pro běžné létání bez FPV na přímý dohled je i ten NB One 32 bit zajímavou volbou, co nabízí zase trochu jiné benefity.
Vdaka za rozsiahlu odpoved. Ten FC Sparrow 2 PRO vyzera naozaj celkom dobre a splna asi vsetko co by sme na zaciatok potrebovali. Akurat to GPS stale riesime ze by sme predsa len radi mali tiez. Ale mozno by sa to dalo riesit niecim uplne samostatnym co by nam niekam posielalo signal resp. suradnice a v pripade straty by sme boli schopni model najst.

Re: Řídící letové jednotky s GPS pro zvýšení bezpečnosti létání

Napsal: 12 lis 2024 23:09
od joskapilot
Pokud člověk má nastaveno RTH na autopilotovi a v telemetrii alarm na baterii v modelu tak už to GPS pro souřadnice neřeší.
Jaký autopilot zvolit je také o tom kolik lidí ten konkrétní autopilot používá a jestli k němu bude dostupná podpora uživatelů.Kolik má volných kanálů kdy u Sparrow2L a ZOHD je to pro křidélka na Y kabel a né pro každé křidélko popřípadě jde i více křidélek plus klapky u Inav a volné kanály pro rozhlížení u fpv, součást proudový bočník(čidlo proudu), či oddělené napájení desky i VTX, barometrické čidlo pro přesnou výšku a né jen z GPS.
Začínal jsem se ZOHD, pak Sparrow2L a teď vidím jasnou volbu Inav ve spojení s Elrs kdy je teď více podpory v Angličtině když nepočítám sebe, ale to raketové rozšiřování poslední rok je hodně znát, jak to stále posouvají blíže k uživateli ať už výrobci HW kde přidávají BT aby člověk nemusel tahat Notebooky na pole při prvotním ladění ale jen mobil, tak i podpora digitální OSD s poměrně jednoduchým nastavením.
Už se také více používají konektory aby méně zruční neodradilo pájení mini spojů a celkově to je zjednodušeno a poměrně masově používáno, stačí se podívat na YouTube a různá fóra v angličtině, já už se radil většinou s českými modeláři, ale i na Facebooku který umožňuje překlad sic někdy ne úplně přesný, napíšu dotaz v CZ a kolegové ze světa odpoví protože si také odkliknou překlad.
ZOHD a Sparrow2L mě trochu potrápili že návod měl chyby a něco si musel člověk domýšlet či na to přijít cestou pokus omyl.


Re: Řídící letové jednotky s GPS pro zvýšení bezpečnosti lét

Napsal: 13 lis 2024 17:20
od LEON
corneg píše: 12 lis 2024 22:17
LEON píše: 30 říj 2024 18:43 Ahoj, předpokládám, že při pořízení úplně prvního "autopilota" bude prioritou co nejsnadnější nastavování a prvotní oživení, aby člověk získal nějaké první zkušenosti a mohl se později rozhodnout třeba pro nějaký sofistikovanější FC systém. Požadované funkce splňuje hned několik FC, ale nejjednodušší na nastavování je podle mě LEFEI Sparrow 2 PRO. Díky jednoduchému systému nastavení pomkocí mikro přepínačů je o něco jednodušší na nastavování, než jeho předchůdce Lefei V2 Sparrow a mnohem jednodušší, než konkurenční ZOHD Kopilot Lite, přesto, že i tyto FC plně splňují zadané požadavky.

LEFEI Sparrow 2 PRO sice nabízí mnohem víc funkcí, než budete se synem ze začátku potřebovat, například vlastní telemetrický výstup, OSD telemetrie pro FPV brýle, ale pokud se syn třeba časem rozhodne létat přes FPV, tak se mu budou tyto rozšířené možnosti hodit. Připojit tento FC k přijímači lze buď pomocí klasických "servo kabelů" PWM, nebo pomocí jednoho kabelu přes SBUS, který koukám Futaba R7008SB přijímač také umí. Obě možnosti zapojení jsou rovnocenné, jen to připojení přes SBUS nezabere v trupu tolik místa, díky tomu jedinému tenkému kabelu.
Režim "PLOT" tento FC také umí, tento výrobce ho nazývá režim "FENCE", nastavitelný na okruh 100-400m, viz manuál: http://qn.lefeirc.com/ALL-MANUAL/SPARRO ... l_V1.4.pdf
To nastavení "No pulse", při kterém se aktivuje návrat domů (RTH) automaticky, je spíš záležitostí přijímače a jeho možností nastavení Fail Safe, ale tento Futaba přijímač je koukám docela nový, tak snad by měl tuto možnost taky podporovat. Já používám ekosystém od FrSky, tak se ve Futabách moc nevyznám. (Možná se tu nějaký "Futabák" ozve, jaké nastavení Fail Safe tento přijímač umožňuje?)
Jen to zpětné dohledání ztraceného modelu přes GPS tady asi nebude tak jednoduše možné. U FrSky lze propojit telemetrický výstup z tohoto FC s ELRS přijímačem a pak je vidět údaj o GPS poloze modelu na displeji vysílačky, u té Futaby si jistý nejsem. Ale tím bych se asi nezatěžoval, ten FC se pořizuje právě z toho důvodu, aby ke ztrátě dojít vůbec nemohlo a model se při ztrátě signálu, vizuálního kontaktu, nebo při překročení nastavené vzdálenosti sám vrátil zpět.

Jako druhá možnost pro splnění zadaných požadavků se nabízí FC NB One 32 Bit. Cena je také nízká, nabízí podobně snadné nastavení přes mikro přepínače jako nový Sparrow 2 PRO a navíc umí ovládat i směrovku a dokonce díky tomu zvládne model ze země sám i odstartovat. Oproti Sparrow má ještě barometrický snímač pro přesnější udržování výšky, ale zase mu chybí možnost připojení přes SBUS, takže ty propojovací "servo kabely" z FC do přijímače zaberou v trupu více místa. Je také o něco rozměrnější a těžší, než Sparrow, ale u tak velkého modelu jako Timber to nebude vůbec žádný problém.

Já osobně bych volil FC Sparrow 2 PRO kvůli jeho telemetrickému výstupu, protože létám přes FPV a potřebuji vidět OSD telemetrii v FPV brýlích, jinak pro běžné létání bez FPV na přímý dohled je i ten NB One 32 bit zajímavou volbou, co nabízí zase trochu jiné benefity.
Vdaka za rozsiahlu odpoved. Ten FC Sparrow 2 PRO vyzera naozaj celkom dobre a splna asi vsetko co by sme na zaciatok potrebovali. Akurat to GPS stale riesime ze by sme predsa len radi mali tiez. Ale mozno by sa to dalo riesit niecim uplne samostatnym co by nam niekam posielalo signal resp. suradnice a v pripade straty by sme boli schopni model najst.
To, čemu tady říkáme "GPS", je jen obyčejná externí anténa s čipem, která posílá polohu řídící jednotce (Sparrow, INAV, pod.), aby řídící jednotka v letadle věděla, jak je letadlo od modeláře daleko a kam se má letadlo v případě ztráty signálu vrátit. A ano, je to GPS anténa jako ta z odkazu z toho Hobbydrone, u většiny řídících jednotek je již přibalena. U některých modernějších vysílaček s displejem lze z řídící jednotky s touto GPS anténou zobrazit na displeji i údaje o poloze, výšce a rychlosti letadla, ale to není hlavní účel této GPS antény, ta hlavně sděluje svoji polohu řídící jednotce, aby právě k žádné ztrátě modelu nemohlo dojít. Stačí si nastavit hlídání maximální vzdálenosti letadla třeba na 300m a prakticky není možné letadlo ztratit, při překročení této hranice se model vždy otočí zpět na místo startu. Ušetří to spoustu peněz za ztracené modely :lol:

Re: Řídící letové jednotky s GPS pro zvýšení bezpečnosti létání

Napsal: 13 lis 2024 20:23
od joskapilot
Jen upřesním, u FC s Inav například speedybee Wing mini se musí dokupovat a není součástí setu a doporučuje se konkrétně ten z odkazu BZ 251 . Sparrow2L a podobné mají svoje speciální které nefungují s Inav, BF či ardupilotem , BZ 251 má 4 dráty na napájení a Tx+RX tedy Uart a dva dráty na kompas který se u letadel nepoužívá pro jednoduší nastavení kdy stačí GPS data je to na "blbu vzdornem" konektoru 6pin se zámkem tak to nejde splést při zapojení.
Pokud v budoucnu použijete pro FC pro dron tak ho můžete použít je to kompatibilní u Inav, BF,ardupilot FW systémů.
ZOHD, Sparrow, a další jsou pouze pro dané autopiloty a nemusí být kompatibilní i mezi starší a novější verzí asi proto je GPS součástí setu . Jednou jsem zkoušel u Sparrow2L najít dle GPS souřadnice letadlo kde jsem díky tomu že to bylo testovací neměl alarm baterie a ukazovalo to úplný nesmysly a pomohl až záznam videa z fpv brýlí.

Re: Řídící letové jednotky s GPS pro zvýšení bezpečnosti létání

Napsal: 20 lis 2024 22:35
od corneg
Vdaka za rady. Tak predsa len by sme isli do toho INAV systemu. Nasiel som este tento model, ktory ma bezdrotove technologie na pripojenie sa - pride mi to jednoduchsie na konfiguraciu. Bolo by to myslite v pohode pre nase ucely? https://aerodrone.cz/product/speedybee- ... ontroller/

Re: Řídící letové jednotky s GPS pro zvýšení bezpečnosti létání

Napsal: 20 lis 2024 23:04
od joskapilot
Mám už dvě desky s Inav a konkrétně od stejné firmy jen levnější mini . Tato větší už má konektory na led světla co se dají dokoupit, jinak bude asi hodně podobná a používá to stejný Inav FW jako mám v mini verzi, určitě dobrá volba, k tomu to bz251 GPS a micro SD kartu 8-16GB s klas 10 aby to mohlo ukládat do černé skříňky data z letu asi by to mělo jít i bez ní, to jsem nezkoušel. Na YouTube je kupa info včetně mých a na Facebooku v Inav skupiny také, popřípadě můžeme diskutovat zde, zrovna nedávno jsem zjistil i možnost zvětšení rozsahů pohybu digitálních serv 500-2500 ns v reálu z 90 st. až 150 stupně dle konkrétního serva . Využití je buď na rozhlížení fpv kamery, ale i třeba na zvětšení síly serva kdy pomocí kratší páky a delšího úhle získáme v potřebném rozsahu pohybu sílu navíc.
Existují i externí elektronické zařízení, ale tady to je pomocí Inav plně pod kontrolou uživatele a nic složitého v nastavení, takže další plus v Inav .