Není dobré se zaměřovat na detaily jednotlivých paragrafů což je dlouhodobě vadná strategie svazu modelářů jež je zatlačila do pomlčkové a inerpunkční války nad paragrafy aktuální stav viz.
https://www.psp.cz/sqw/text/orig2.sqw?idd=213768
Výsledkem je, že z původníhu záměru získat nějaké "drobné výhody pro organizované" se stala záchrana aby vůbec mohli létat a o nesmyslných podmínkách které budou muset vedení každého jedotlivého klubu za svoje sdružení, dle návrhu zákona splnit, nemá cenu se už ani zmiňovat natož to rozmazávat. Je to i pro organizované nastaveno prostě likvidačně...
Zdá se, že diskuse sklouzává do stejné situace i zde a řeši se zde nesmyslné detaily, ale celek zaniká. Faktem zůstává, že ÚCL dle not z EU od SESARu plánovitě a systémově likviduje nesmyslnýmí podmínkami letecké modeláře.
O mnoho větší hrozbu než znění jednotlivých paragrafů proto vidím celkovou konstrukci a filozofii daného zákona a návazných předpisů. Hlavní a z toho plynoucí fakt, kdo bude díky tomu tahat za nitky leteckých provozních podmínek v ČR?
Tak jak je to teď v zákoně nastaveno:
1. nerozhodují zákonodárci-politici, kteří podléhají alespoň nějaké veřejné kontrole
- zákon je totiž bezzubý - v tomto znění neřeší už téměř nic podstatného
- neobsahuje už ani definici co to je model, původně tam byla alespoň fádní definice že je to letadlo do 25 kg
- neobsahuje nic o podmínkách pro provoz modelářů - ti spadají po novém pod stejnou kategorii jako dopravní letadla - vše jedno jest model o váze 1 kg nebo dopravní kolos o váze 10-100ky tun
2. rozhodují úřednící z ÚCL, které nikdo nezná, nejsou veřejně dohledatelní, tudíž není na ně vidět, takže zato jsou lehce kapitálem ovlivnitelní
- vše podstatné pro provoz letectví a využívání vzdušného prostoru nad ČR budou řídít takoví byrokrati - úředníčci
- veškeré technicko-organizační podmínky leteckého provozu kam teď spadají i modeláří se bude řídít nařízenímí vznikajícímí na ÚCL, která vycházejí z nařízení EU.
Pro modeláře není problém jejích školení, testování či registrace. Problémem je, že do budoucna se zde připravují a v plánech na papíře už existují mechanizmy a páky jak aktivitu modelářů definitívně eliminovat a vyloučit je ze vzdušního prostoru, takže v podstatě vlastně zakázat a to včetně těch organizovaných.
Pokud k ochraně modelářů má dojít, musí přímo už tento zákon definovat jejích ochranu ve třech důležitých oblastech. Navíc stát něco potřebuje od modelářů, takže přímo v zákoně by mělo být zakotveno, že tyto registrační služby stát pro modeláře bude provozovat zdarma.
Zákon musí definovat k vymezení ochranných mantinelů pro modeláře následující tři základní podmínky pro jejích budoucí existenci:
a) kdo je modelář
- definice školením, testováním a registrací je OK ale vše musí být i do budoucna jasně zdarma, a toto musí to být v zákoně takto ukotveno natvrdo
- modelář=registrovaný pilot UAV v registru ÚCL
b) co je model
- nedávná definice která z novely vypadla by byla OK, tj letadlo s hmotnosti do 25 kg klidně navíc označeno registrací pilota, který ho aktuálně řídí
- nic se neregistruje jako je to teď nutné
- případná nutnost registrace na ÚCL, OK ale opět v zákoně ukotveno že to bude i do budoucna zdarma
c) kde je modelářský vzdušný prostor
- SESAR je EU agentura která navrhla princíp fungování leteckého prostoru pod tzv U-Space a tá s takovou možností už počítá a definuje ji jako no-fly zone
- jde o jasnou definici prostoru kde provozují činnost modelář či skupina modelářů se svýmí modely (UAV označené číslí registrovaných pilotů)
- zde musí zákon definovat pojem modelářský rádiomaják - půjde o statický deštník s ochrannou polokouli o poloměru 2 km pod kterou provozuji svou modelářskou činnost a veškerý letecký provoz se jí vyhne
- v zákoně musí být definováno, že rádiomaják bude možné použít-zapnout kdekoliv, kdykoliv a hlavně bez potřeby nahlášení orgánům řídícím vzdušný prostor bude ho možné provozovat jenom díky definici v zákoně a registraci takového zařízení na ÚCL opět v zákoně definováno, že registrace bude zdarma
Takto bude možné beztrestně rozvinout - zapnout radiomaják a pod ním provozovat modelářskou leteckou činnost těm kdo splňují body a) i b) aniž by do budoucna bylo možné je nějakým nařízením z provozu vyloučit.
Podmínkou je, aby to bylo jednoduché ale spolehlivé zařízení, které dnes lze lehce technicky zrealizovat za konečnou prodejní cenu pod 20-30 USD.
Tímto není potřeba složitých rozlišování na organizované a neorganizované modeláře či v zákoně navrhovaných složitostí se spolky a jejích schvalováním a certifikací...
Jak vyřešit útok na základní ústavní práva a omezení vlastníctví bez náhrady?
Tak toto si budou muset pohlídat už občané.
A že těch vlastníků třeba jenom půdy je přes 3 000 000, což není zrovna málo...