Pokud se vám nezobrazují některé příspěvky, nebo nemůžete stahovat přílohy z nich, je to způsobeno tím, že nejste přihlášeni. Pro plný přístup do všech sekcí fóra a pro stahování příloh proveďte prosím snadnou registraci na tomto fóru a přihlašte se. Více informací o provedení registrace se lze dočíst ZDE.
Přečtěte si také pravidla fóra, provedením registrace vyjadřujete souhlas s jejich dodržováním.
Přečtěte si také pravidla fóra, provedením registrace vyjadřujete souhlas s jejich dodržováním.
Rozvolnění SUB250 kategorie dle typu a materiálu letadla?
Rozvolnění SUB250 kategorie dle typu a materiálu letadla?
Občas mi vrtá hlavou, proč ten EU legislativní limit 250g/80J na model nezohledňuje i materiál alespoň trupu letadla a jeho konstrukci. Připomíná mi to ten známý vtip: “Co je těžší, kilo peří nebo kilo železa?” Kdybych si totiž měl vybrat, jestli na mě má spadnout 250g těžký model s měkkým čumákem z EPP a tlačným motorem vzadu, nebo 250g model s tažným motorem vpředu, asi bych si vybral ten první. Dokonce bych preferoval zásah i těžším modelem z EPP s tlačným pohonem vzadu, než úder do hlavy kovovým motorkem na “bezpečném” 250g modelu s motorem vpředu.
Tím se dostávám k myšlence, že pokud je EU legislativa opravdu nakloněna k provozování určité kategorie “bezpečných” RC modelů bez registrace a posuzovala by tuto “dopadovou bezpečnost” nejen hmotnostním limitem 250g/80J, ale i konstrukcí a materiálem modelu, mohlo by dojít u určitého typu RC modelů k navýšení tohoto hmotnostního limitu. EU legislativa by potom tedy povolovala bez registrace obecně provoz “dronů” do 250g/80J (tzv. SUB250 kategorie) nebo modelů letadel s tlačným pohonem, jejichž trup je z měkkého materiálu typu EPP/EPO/PS a nepřesahují hmotnost např. 450g (třeba tzv. SAFE kategorie). Ten limit 450g jsem teď samozřejmě střelil od boku, to by bylo na další diskusi, spíš mi šlo o nastínění principu. Mohla by být tato moje úvaha o cestě k rozvolnění 250g limitu správná?
Stejně tak mi není úplně jasné, proč u toho 250g/80J limitu EU legislativa nerozlišuje mezi koptérou a RC modelem letadla. Chápu, že padající koptéra při poruše motoru prostě nějakou škodu na zemi může udělat a tam je na místě omezit hmotnost co nejvíce, ale to není případ RC letadla, které prostě při poruše pohonu Fail Safe více méně řízeně posadí na zem. Tam bych mezi koptérou a modelem letadla opravdu rozlišoval.
Pokud by se na těchto názorech shodla velká část modelářské komunity, mohlo by se to přidat jako další bod připomínek k EU legislativě zaslaných zákonodárcům.
Tím se dostávám k myšlence, že pokud je EU legislativa opravdu nakloněna k provozování určité kategorie “bezpečných” RC modelů bez registrace a posuzovala by tuto “dopadovou bezpečnost” nejen hmotnostním limitem 250g/80J, ale i konstrukcí a materiálem modelu, mohlo by dojít u určitého typu RC modelů k navýšení tohoto hmotnostního limitu. EU legislativa by potom tedy povolovala bez registrace obecně provoz “dronů” do 250g/80J (tzv. SUB250 kategorie) nebo modelů letadel s tlačným pohonem, jejichž trup je z měkkého materiálu typu EPP/EPO/PS a nepřesahují hmotnost např. 450g (třeba tzv. SAFE kategorie). Ten limit 450g jsem teď samozřejmě střelil od boku, to by bylo na další diskusi, spíš mi šlo o nastínění principu. Mohla by být tato moje úvaha o cestě k rozvolnění 250g limitu správná?
Stejně tak mi není úplně jasné, proč u toho 250g/80J limitu EU legislativa nerozlišuje mezi koptérou a RC modelem letadla. Chápu, že padající koptéra při poruše motoru prostě nějakou škodu na zemi může udělat a tam je na místě omezit hmotnost co nejvíce, ale to není případ RC letadla, které prostě při poruše pohonu Fail Safe více méně řízeně posadí na zem. Tam bych mezi koptérou a modelem letadla opravdu rozlišoval.
Pokud by se na těchto názorech shodla velká část modelářské komunity, mohlo by se to přidat jako další bod připomínek k EU legislativě zaslaných zákonodárcům.
Pro FPV Air Combat se hledají hráči z řad FPV modelářů. Přidejte se i vy na MAPU CZ/SK PILOTŮ, pokud máte o tuto adrenalinovou disciplínu zájem, i pokud stavbu svého prvního Combat modelu teprve zvažujete (Pro přidání pište SEM)
-
- Plodný uživatel
- Příspěvky: 111
- Registrován: 07 črc 2022 18:10
Re: Rozvolnění SUB250 kategorie dle typu a materiálu letadla
Ahoj
Ono když to vytváří někdo od stolu tak to těžko bude pro modeláře. Tady mají za cíl likvidaci modelářů aby komerční zájem zvítězil , západ = kšeft na prvním místě.
Jinak samozřejmě souhlasím , kategorie by neměla být pouze SUB250 , ale třeba i SUB 1100 EPP...
Joska
Ono když to vytváří někdo od stolu tak to těžko bude pro modeláře. Tady mají za cíl likvidaci modelářů aby komerční zájem zvítězil , západ = kšeft na prvním místě.
Jinak samozřejmě souhlasím , kategorie by neměla být pouze SUB250 , ale třeba i SUB 1100 EPP...
Joska
- REX
- Mazák
- Příspěvky: 1831
- Registrován: 01 dub 2012 20:36
- Bydliště: kousek od Náchoda, občas chata Rašovice
Re: Rozvolnění SUB250 kategorie dle typu a materiálu letadla
Jj, nápadů a názorů na problematiku, i možných řešení by bylo mnoho, ale tak to vidí jen člověk rozumný který je alespoň trochu zasvěcený.... Ale to úředník rozhodně nebude, svaz už určitě ne, ten nemá zájem, ten se jen ohání jak pro to udělal maximum, ale je to jen jednání aby se vlk nažral a koza zůstala celá! A komerce je komerce, jak vidina že z něčeho potečou prachy, jde všechno stranou, klapky na oči a je to!
Já se ale pozastavuji nad jednou věcí a to proč se ještě neozvaly, výrobci, prodejci, obchodníci? Vždyť jim je v podstatě omezováno podnikání, nebo ne?! A vidí to snad každý, jak některé krámky padají jak mouchy.....
Já se ale pozastavuji nad jednou věcí a to proč se ještě neozvaly, výrobci, prodejci, obchodníci? Vždyť jim je v podstatě omezováno podnikání, nebo ne?! A vidí to snad každý, jak některé krámky padají jak mouchy.....
Létám jak umím, ale hlavně pro radost z toho, co dělám...
Re: Rozvolnění SUB250 kategorie dle typu a materiálu letadla
Jj, tady ve Městě už modelářský krámek také nějaký čas nefunguje, ale za to Eshopů s dronama (koptérami) je jako hub po dešti a koupíš je snad i v Lídlu
Když by se SUB250 kategorie rozrostla o nějakou další FREE modelářskou kategorii, rozměrnější, třeba nějaké přesně specifikované EPP/EPO letadlo s tlačným uspořádáním pohonu, velikosti SkySurfer, Beta nebo Bixler, určitě by to mohlo pomoci i obchodníkům. Když vidím, jak rychle zareagovala Čína s nabídkou SUB250 kategorií RC letadel, tak by ještě rychleji zareagovala s další, větší volnou kategorií modelů, protože by z toho výrobcům plynuly větší peníze, než ze SUB250.
"Snahy" SMČR nekomentuji, z jejich strany není ochota k žádné debatě s ostatními modeláři o podobné problematice, jim jde pouze o členské výhody, ne o modelařinu jako takovou.
Když by se SUB250 kategorie rozrostla o nějakou další FREE modelářskou kategorii, rozměrnější, třeba nějaké přesně specifikované EPP/EPO letadlo s tlačným uspořádáním pohonu, velikosti SkySurfer, Beta nebo Bixler, určitě by to mohlo pomoci i obchodníkům. Když vidím, jak rychle zareagovala Čína s nabídkou SUB250 kategorií RC letadel, tak by ještě rychleji zareagovala s další, větší volnou kategorií modelů, protože by z toho výrobcům plynuly větší peníze, než ze SUB250.
"Snahy" SMČR nekomentuji, z jejich strany není ochota k žádné debatě s ostatními modeláři o podobné problematice, jim jde pouze o členské výhody, ne o modelařinu jako takovou.
Naposledy upravil(a) LEON dne 01 zář 2022 21:02, celkem upraveno 1 x.
Pro FPV Air Combat se hledají hráči z řad FPV modelářů. Přidejte se i vy na MAPU CZ/SK PILOTŮ, pokud máte o tuto adrenalinovou disciplínu zájem, i pokud stavbu svého prvního Combat modelu teprve zvažujete (Pro přidání pište SEM)
- REX
- Mazák
- Příspěvky: 1831
- Registrován: 01 dub 2012 20:36
- Bydliště: kousek od Náchoda, občas chata Rašovice
Re: Rozvolnění SUB250 kategorie dle typu a materiálu letadla
Čína opravdu extra rychle zareagovala na Sub250, to klobouk dolů, ale jedině tak si udrží své místo na trhu, prostě nespí na vavřínech jako připosraná Evropa, když už to tak musim napsat a ještě si tady necháme všechno jen diktovat jako za Hitlera, nebo za komoušů a všichni až na pár výjimek jen tiše poslouchají! Ale taky všichni víme jak to v historii chodilo....
Létám jak umím, ale hlavně pro radost z toho, co dělám...
-
- Plodný uživatel
- Příspěvky: 111
- Registrován: 07 črc 2022 18:10
Re: Rozvolnění SUB250 kategorie dle typu a materiálu letadla
Tady to vypadá že co je z "dílny" EU je to pravé za všech okolností a nebo tak nepřehledné jako zákony samotné a ani většina modelářů se v tom nevyzná (já také ne) a právě proto radši drží pusu a krok aby se neztrapniliREX píše:Jj, nápadů a názorů na problematiku, i možných řešení by bylo mnoho, ale tak to vidí jen člověk rozumný který je alespoň trochu zasvěcený.... Ale to úředník rozhodně nebude, svaz už určitě ne, ten nemá zájem, ten se jen ohání jak pro to udělal maximum, ale je to jen jednání aby se vlk nažral a koza zůstala celá! A komerce je komerce, jak vidina že z něčeho potečou prachy, jde všechno stranou, klapky na oči a je to!
Já se ale pozastavuji nad jednou věcí a to proč se ještě neozvaly, výrobci, prodejci, obchodníci? Vždyť jim je v podstatě omezováno podnikání, nebo ne?! A vidí to snad každý, jak některé krámky padají jak mouchy.....
Nedávno jsem dal k diskuzi na Facebooku modelářskou Legislativu a jeden řekl že to nemají policisté pravomoc kontrolovat že to je věc UCL a proto to je "blbost" řešit , další už na to měl jiný názor a dokonce by souhlasil že by člověk pro záchranu mohl použít i ZOHD kopilot , ale v podstatě s jistotou že to jde říci pouze při ztrátě signálu a aktivování návratu RTH, ale jakmile se vrátí a krouží např. v 70m nad místem startu tak už je to sporné ...
Když jsem připomněl fakt že několik důchodců to raději zabalili pro nevědomosti v testu (pilotáku) tak mě dokonce jeden napsal že by tedy už lítat neměli když jsou tak "píp" a neudělají test kde se muže opakovat do nekonečna a výsledky jdou přece najít na internetu. Ale když jsem na to napsal že pak se tedy nehodnotí letecká šikovnost , ale pouze vyhledávání na internetu a ten důchodce má tedy smůlu že je na toto slabší tak už nepřišla žádná odpověď
K věci a co udělat praktický test kde by třeba EPP model 1) s hmotností do 250g v plné rychlosti narazil do člověka (jsem dobrovolník) 2) pak EPP o hmotnosti 600g(jsem dobrovolník) a za třetí o hmotnosti 1,2kg (kdo se hlásí jako dobrovolník? ) A toto video poslat přímo "trotlům" co dělali tuto Eu legislativu a nejen jim ?
Tím bychom mohli vytvořit půdu pro výjimku zvanou EPP model pro začátečníky , bez registrace free EPP-600g( možná i EPP-1,2kg)
Re: Rozvolnění SUB250 kategorie dle typu a materiálu letadla
Kolik km/h konkrétně by sis představoval to "v plné rychlosti"? Právě ta velikost kinetické energie (závislá i na rychlosti) je jedním z legislativních parametrů, kterým EU legislativa operuje a jsou i 250g modely, které to dovedou za letu docela pěkně rozpálitjoskapilot píše:...K věci a co udělat praktický test kde by třeba EPP model 1) s hmotností do 250g v plné rychlosti narazil do člověka (jsem dobrovolník) 2) pak EPP o hmotnosti 600g(jsem dobrovolník) a za třetí o hmotnosti 1,2kg (kdo se hlásí jako dobrovolník? ) A toto video poslat přímo "trotlům" co dělali tuto Eu legislativu a nejen jim ?
Tím bychom mohli vytvořit půdu pro výjimku zvanou EPP model pro začátečníky , bez registrace free EPP-600g( možná i EPP-1,2kg)
Pro FPV Air Combat se hledají hráči z řad FPV modelářů. Přidejte se i vy na MAPU CZ/SK PILOTŮ, pokud máte o tuto adrenalinovou disciplínu zájem, i pokud stavbu svého prvního Combat modelu teprve zvažujete (Pro přidání pište SEM)
-
- Plodný uživatel
- Příspěvky: 111
- Registrován: 07 črc 2022 18:10
Re: Rozvolnění SUB250 kategorie dle typu a materiálu letadla
Viděl bych to do 70km/hod víc by model pro začátečníka neměl letět .LEON píše:Kolik km/h konkrétně by sis představoval to "v plné rychlosti"? Právě ta velikost kinetické energie (závislá i na rychlosti) je jedním z legislativních parametrů, kterým EU legislativa operuje a jsou i 250g modely, které to dovedou za letu docela pěkně rozpálitjoskapilot píše:...K věci a co udělat praktický test kde by třeba EPP model 1) s hmotností do 250g v plné rychlosti narazil do člověka (jsem dobrovolník) 2) pak EPP o hmotnosti 600g(jsem dobrovolník) a za třetí o hmotnosti 1,2kg (kdo se hlásí jako dobrovolník? ) A toto video poslat přímo "trotlům" co dělali tuto Eu legislativu a nejen jim ?
Tím bychom mohli vytvořit půdu pro výjimku zvanou EPP model pro začátečníky , bez registrace free EPP-600g( možná i EPP-1,2kg)