RCfree.EU http://rcfree.eu/ |
|
Jak nadimenzovat pohon (polo)maket pro realistický let http://rcfree.eu/viewtopic.php?f=7&t=1194 |
Stránka 1 z 2 |
Autor: | rasil [ 13 bře 2024 14:04 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Jak nadimenzovat pohon realistických (polo)maketových mo |
Ahoj Leone, myslím, že vítr mimo jiné, jako například aerodynamika, hmotnost modelu, ti budou házet vidle do tvého výpočtu ![]() |
Autor: | joskapilot [ 13 bře 2024 15:21 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Jak nadimenzovat pohon realistických (polo)maketových mo |
Ahoj Viděl bych to i na minimální rozpětí kdy se říká že od 1,5m už třeba vítr s modelem tak nehází a pohyb - manévry jsou už těžkopádnější jako reálný stroj. Ono i maketáři, stavitelé většinou sáhnou po silném motoru i z důvodu hmotnosti, kdy potřebují dovážit model, nejen pro bezpečnost stroje. Ono při dnešních vysílačích by šlo nastavit dva výkony, realistický a záchranný když je problém a člověk musí na chvilku výkon navíc, to by muselo být třeba předem nastaveno s nějakou hlasovou hláškou aby se toho při případné "férové" soutěži nezneužívalo. |
Autor: | LEON [ 13 bře 2024 17:22 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Jak nadimenzovat pohon realistických (polo)maketových mo |
rasil píše: Ahoj Leone, myslím, že vítr mimo jiné, jako například aerodynamika, hmotnost modelu, ti budou házet vidle do tvého výpočtu ![]() Tu hmotnost právě vidím jako zásadní věc. Ale možná jsem se špatně vyjádřil, nemusí to být žádné vymýšlení vzorečku, klidně to může být jen nějaké doporučení, že pro WW1 modely s hmotností do 500g bude ta dynamika letu věrohodně pomalejší s takovým konkrétním motorem a vrtulí, do 1kg s takovým motorem a vrtulí, do 2kg s takovým motorem a vrtulí. Jen mně jako konstruktérovi je bližší to vyjadřování ve vzorečkách, nebo aslespoň matematických vztazích, třeba právě ten poměr hmotnosti letadla k výkonu jeho motoru. A na začátek mi jde opravdu spíš jen o to správné nastavení velikosti tahu, aby třeba ten dvouplošník netočil jeden přemet za druhým nebo nestoupal jako raketa. Alespoň to by se třeba nějakým poměrem hmotnosti a výkonu vyjádřit třeba dalo. joskapilot píše: Ahoj Viděl bych to i na minimální rozpětí kdy se říká že od 1,5m už třeba vítr s modelem tak nehází a pohyb - manévry jsou už těžkopádnější jako reálný stroj. Ono i maketáři, stavitelé většinou sáhnou po silném motoru i z důvodu hmotnosti, kdy potřebují dovážit model, nejen pro bezpečnost stroje. Ono při dnešních vysílačích by šlo nastavit dva výkony, realistický a záchranný když je problém a člověk musí na chvilku výkon navíc, to by muselo být třeba předem nastaveno s nějakou hlasovou hláškou aby se toho při případné "férové" soutěži nezneužívalo. S dnešními programovacími vysílačkami by si mohl klidně někdo udělat nějaké LUA makro, že si přidá výkon tajně, aniž mu to zahlásí hlášku, to by asi na soutěžích neprošlo. Proto jsem vůbec ani neuvažoval o variantě, že by v soutěžním modelu třeba v FPV Combat WW1 letadle byl libovolně výkonný motor a "podmotorovanost" by si ten modelář zařídil jen lechtáním plynové páčky na 15%, to by na soutěži také neprošlo. Prostě jednou je to (polo)maketa dvouplošníku, tak to nebude lítat jako raketa, bude to stoupat pomalu a rozvážně a nebude to metat jeden přemet za druhým a s tou maketovostí se přizpůsobí styl pilotáže tomu nízkému výkonu motorku. V reálných historických WW1 stíhačkách se také s tím nízkým výkonem museli naučit lítat a neměli po ruce žádný skrytý spínač se zázračným navýšením tahu pro nouzové situace ![]() Já osobně bych byl taky pro nějaké větší ropzpětí 1,6m nebo i víc, což by také tomu realističtějšímu letovému projevu jen prospělo, ale EPA i Aces Air Combaty se dělají v metrovém a 1,2m rozpětí. Ale kdybys nějakého výrobce EPP polomaket vhodných ke combatění s větším rozpětím někde objevil, tak dej určitě vědět, pro takovouto nově vznikající "Realistic" Air Combat kategorii by se to hodilo. |
Autor: | joskapilot [ 13 bře 2024 18:16 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Jak nadimenzovat pohon realistických (polo)maketových mo |
Ahoj Leone , ale tady je možná rozcestník , kdy by nemusela být soutěž v tom kdo vyhraje v leteckém boji, ale v týmu dvou soupeřů, který udělá lepší umění boje v co nejreálnějším podání, tam už by pak opravdu to tlačítko na zvýšený výkon nemuselo být na škodu a nezneužívalo by se. Pouze by mohlo v kritické chvíly zachránit model. A když se bude člověk snažit létat na doraz a v malé výšce , tak to utrhne jedna dvě. Píšeme zde dějiny ![]() |
Autor: | LEON [ 13 bře 2024 18:52 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Jak nadimenzovat pohon realistických (polo)maketových mo |
Ale ono i to "utrhnuntí" bylo součástí leteckého souboje, když člověk měl v ruce letadlo více, než jeho soupeř. Vzpomeň si, kolikrát to soupeř v Rise of Flight v na krev utažených zatáčkách prostě urval v Sopwith Camelu nebo Fokkeru Dr.1 a ty jsi ho pak mohl o to snadněji dotočit a sestřelit, než on stabilizoval svoje rozhoupané letadlo ![]() ![]() ![]() Ale to jsme trochu odbočili od tématu nadimenzování pohonu RC modelu, který by měl svými pomalejšími manévry a pomalejší dynamikou letu připomínat víc let reálné WW1 stíhačky, obzvláště v soubojích. Volbou rozměrnějšího těžšího modelu by se toto značně usnadnilo, to máš pravdu. Ale to by opravdu bylo potřeba vytvořit úplně novou kategorii Combatu a nelpět na zažitých EPA a Aces standardech. |
Autor: | joskapilot [ 13 bře 2024 19:12 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Jak nadimenzovat pohon realistických (polo)maketových mo |
LEON píše: Ale ono i to "utrhnuntí" bylo součástí leteckého souboje, když člověk měl v ruce letadlo více, než jeho soupeř. Vzpomeň si, kolikrát to soupeř v Rise of Flight v na krev utažených zatáčkách prostě urval v Sopwith Camelu nebo Fokkeru Dr.1 a ty jsi ho pak mohl o to snadněji dotočit a sestřelit, než on stabilizoval svoje rozhoupané letadlo ![]() ![]() ![]() Ale to jsme trochu odbočili od tématu nadimenzování pohonu RC modelu, který by měl svými pomalejšími manévry a pomalejší dynamikou letu připomínat víc let reálné WW1 stíhačky, obzvláště v soubojích. Volbou rozměrnějšího těžšího modelu by se toto značně usnadnilo, to máš pravdu. Ale to by opravdu bylo potřeba vytvořit úplně novou kategorii Combatu a nelpět na zažitých EPA a Aces standardech. Přesně to mám na mysli zbrusu nová "škatulka"- kategorie letadel velikost třeba Albatros D V a by měl těch 1,6M rozpětí (výchozí) a ostatní dle měřítka a a nová pravidla kde nejde o výhru leteckého boje , ale o tým který předvede bojová umění z dob 1.války a hodnocení podle toho.(dva maximálně tři stroje ve vzduchu, aby to nebylo jen o penězích) Ten záchranný výkon navíc jen opravdu pro záchranu modelu, s tím že samozřejmě body dolů ![]() Jak to vidíš ? |
Autor: | LEON [ 13 bře 2024 20:02 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Jak nadimenzovat pohon realistických (polo)maketových mo |
Podle mě, jestli by ta disciplína měla mít naději na nějaké zařazení do oficiálních soutěží typu FPV Combat Camp apod., tak by měla být pravidla striktně nastavena, striktně dodržována a hlavně jejich dodržení snadno kontrolovatelné, takže žádné "čestné slovo že ten plyn víc jak na 25% nedám" ![]() ![]() Ale to jsme zase úplně odbočili od původního tématu ![]() Možná by bylo nejlepší začít diskutovat nad konkrétním modelem, ať se pořád nebavíme tak hypoteticky. Třeba tento Fokker Dr.1: https://www.napolskimniebie.pl/fokker-dr-1-wersja-xxl-rozp-1-35m Je to největší "combatový" model, který jsem našel, jinak jsem našel jen EPA Combaty v metrovém rozpětí, což mi ale přijde pro naše účely "zrealističtění" letového projevu poměrně málo. Parametry: rozpětí: 1350 mm délka: 990 mm letová hmotnost: cca 1200 g Výrobce doporučuje motor o výkonu 350W. Dá se teď od boku stanovit nějaký konkrétní motor + vrtule + accu, při kterém by nebyl tento model klasicky Air Combaťácky přemotorovaný, ale stoupal by velice pomalu, neměl by z rovného letu energii na přemet apod.? |
Autor: | joskapilot [ 13 bře 2024 20:47 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Jak nadimenzovat pohon realistických (polo)maketových mo |
Ahoj Tedy mustr DR. 1.(rozpětí 1,35m) ? https://cs.wikipedia.org/wiki/Fokker_Dr.I#Technick%C3%A9_%C3%BAdaje Měřítko tedy 1 / 5,27 Tedy můj oblíbený AlbatrosDVa by měl rozpětí 1,7m https://cs.wikipedia.org/wiki/Albatros_D.V#Technick%C3%A9_%C3%BAdaje Pokud chceme vytvořit novou škatulku tak se nemužeme moc spoléhat pouze na modely které se dají dnes koupit, ale toto by snad i šlo použít , myslím měřítko 1 / 5,27 Elektronika simulující poškození se samozřejmě použije ta s FPV combatu a pokud této nové kategorii budeme říkat jinak což je rozumné , tak jsem pro. Název kategorie třeba ??? |
Autor: | LEON [ 13 bře 2024 22:03 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Jak nadimenzovat pohon realistických (polo)maketových mo |
Combatové modely se dnes už hodně kupují, ono chápu, že pokud při tomto sportu dochází ke kolizím, že se s tím moc lidí nechce zas nijak pracně stavět a i ta maketovost je u Combatů dost podřízená odolnosti a lehké opravitelnosti. Většinou to jsou měřítka kde vychází rozpětí kolem jednoho metru, pro WW1 třeba tyto: https://www.va-models.com/eshop1/cs/fokker-dr-1-kamuflaz-ii-jak-154449 https://www.hacker-model.com/produkt/se5a-britsky-dvouplosnik#more-text https://modelemax.pl/cs/741-esa-ww-i Takže se na nějakou případnou "realistickou" kategorii Air Combatu dívám spíš z praktického hlediska - nevytvářet kategorii z modelů, které se nedají aspoň s některými typy letadel koupit. Větší než metrové EPP jsem krom toho 1,35m Dr.1 našel zatím jen tohoto Albatrose: https://www.peckamodel.cz/4st20204-a-albatros-d-v-epp-1270mm-arf?utm_source=zbozi.cz Musí se ale počítat s tím, že tohle už není klasický Air Combat model, odolný a snadno opravitelný. Toci myslím navrhoval měřítko alespoň 1:6 že by to už byl dostatečně velký model s pomalejšími reakcemi na řízení, to je už docela blízko k tomu 1:5 co píšeš. Myslíš, že když by se našel nějaký ochotný modelář co má doma odporovou pilu, že by se nechaly nějaké EPP polotovary třeba na takový Albatros v měřítku klidně 1:5 předřezat? Přece jen ten dvouoplošník s takto tvarovaným trupem a křídly je už dost specifický tvar. Mně osobně se líbil z důvodu konstrukční jednoduchosti EPP dílů model DH-2. Sice má tu trubkovou konstrukci za trupem, ale samotný trup a křídla jsou tvarově poměrně jednoduché díly na řezání a i ten motor s vrtulí v tlačném uspořádání je sympaticky schovaný před nárazy ![]() Teoreticky by takový "Realistický" Air Combat mohl fungovat dál jak na stuhách, tak jako podkategorie FPV Air Combatu, to by záleželo, jak by se na to dívali samotní piloti z EPA a Aces Air Combatu, většina by se jich nejspíš rekrutovala právě z jejich řad. Na tu novou combatovou "škatulku" bych ale založil v naší Combatové sekci spíš nové vlákno, v tomhle jsem chtěl probírat tak nějak obecně, jak moc by bylo potřeba zpomalit volbou pohonu RC model, aby se jeho letový projev podobal více reálnému letounu, než létající "hračce". Tedy pomalejší let, pomalejší reakce a manévry, pomalejší stoupání apod., prostě tak jak to známe třeba z realističtějších válečných leteckých simulátorů na PC. |
Stránka 1 z 2 | Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |